Kintarō

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kintarō muda bertempur dengan ikan kap gergasi, dalam ukiran oleh Yoshitoshi.
Kintarō memegang ikan kap dengan kapak (Masakari).

Kintarō (Jepun: , sering diterjemah sebagai "Budak Emas") merupakan hero cerita rakyat dalam kisah rakyat Jepun. Sebagai kanak-kanak dengan kuasa luar biasa, dia dibesarkan oleh Yama-uba (nenek kebayan) di Gunung Ashigara. Dia berkawan baik dengan haiwan di gunung, dan kemudian, selepas menangkap Shutendouji, pengganas di wilayah sekitar Gunung Ooe, dia menjadi pengikut taat pada Minamoto no Yorimitsu di bawah nama baru Sakata no Kintoki (Jepun: 坂田 金時). Dia merupakan watak popular dalam persembahan noh dan drama kabuki, dan adalah menjadi adat bagi meletakkan patung Kintarō pada Hari Kanak-kanak dengan harapan anak lelaki akan menjadi berani dan perkasa.

Kintarō kononnya berdasarkan kepada seorang lelaki yang sebenar, yang dinamakan Sakata Kintoki, yang hidup pada zaman Heian dan mungkin datang dari apa yang sekarang ini kota Minami-ashigara. Beliau berkhidmat sebagai suruhan bagi samurai Minamoto no Yorimitsu dan menjadi terkenal dengan kebolehan beliau sebagai seorang pejuang. Seperti ramai individu yang lebih besar daripada yang hidup, legenda beliau telah berkembang dengan masa.

Legend[sunting | sunting sumber]

Beberapa cerita bersaing mengisahkan zaman kanak-kanak Kintarō. Dalam satu versi, dia dibesarkan oleh ibunya, Puteri Yaegiri , anak perempuan seorang lelaki kaya bernama Shiman-chōja , di kampung Jizodo , berhampiran Gunung Kintoki . Dalam legenda bersaing, ibunya telah melahirkan dia di tempat yang kini Sakata. Bagaimanapun, dia terpaksa melarikan diri disebabkan pertempuran antara suaminya, seorang samurai bernama Sakata, dan bapa saudaranya. Dia akhirnya menetap di hutan Gunung Kintoki untuk membesarkan anaknya. Sebagai alternatif, ibu sebenar Kintarō yang meninggalkan kanak-kanak itu dalam hutan rimba atau meninggal dunia dan meninggalkannya sebagai anak yatim, dan dia telah dibesarkan oleh nenek kebayan gunung Yama-UBA (satu kisah mengatakan ibu Kintarō yang membesarkan dia di hutan rimba, tetapi disebabkan rupanya yang lesu, dia telah digelar Yama-UBA). Dalam versi yang paling khayalan, Yama-UBA adalah ibu Kintarō, mengandung akibat guruh yang dihantar daripada naga merah dari Gunung Ashigara.

Kesemua legenda bersetuju bahawa walaupun sebagai kanak-kanak kecil, Kintarō aktif dan yang tak tahu lelah, montok dan kemerah-merahan, hanya memakai bib yang dengan tulisan kanji "emas" (金) di atasnya. Hiasan yang lain adalah kapak ( Ono dan masakari ). Beliau mengawal kanak-kanak lain (atau tiada kanak-kanak lain di dalam hutan), sehingga kawan-kawannya hanyalah haiwan di Gunung Kintoki dan Gunung Ashigara. Dia juga adalah amat kuat, mampu untuk menghancurkan batu berkeping-keping, mencabut pokok-pokok, dan membengkokkan batang seperti ranting. Kawan-kawan binatangnya bertindak sebagai utusan dan kenderaan, dan beberapa legenda mengatakan bahawa beliau juga mempelajari bahasa mereka. Beberapa kisah memberitahu pengembaraan Kintarō, memerangi raksasa dan iblis , mengalahkan beruang dalam gusti sumo, dan membantu pemotong kayu tempatan menebang pokok.

Apabila dewasa, Kintarō menukar namanya kepada Sakata no Kintoki. Dia bertemu dengan samurai Minamoto no Yorimitsu' ketika dia lalu di kawasan sekitar Gunung Kintoki. Yorimitsu kagum dengan kekuatan luar biasa Kintarō, jadi dia telah mengambilnya sebagai seorang daripada pengikut peribadinya untuk hidup bersamanya di Kyoto. Kintoki telah mempelajari seni mempertahankan diri di sana dan akhirnya menjadi ketua Yorimitsu Shitennō ("empat berani"), terkenal dengan kekuatan dan kehebatan beliau mempertahankan diri. Beliau akhirnya kembali pada ibunya dan membawanya pulang ke Kyoto.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]