Kompleks biomolekul

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Struktur nukleoprotein MA: Subunit ribosom 50S daripada model kristalografi sinar-X H. marismortui daripada 29 daripada 33 komponen asli, daripada makmal Thomas Steitz. Daripada 31 protein komponen, 27 ditunjukkan (biru), bersama-sama dengan 2 helai RNAnya (oren/kuning). Skala: pemasangan adalah lebih kurang. 24 nm merentasi.

Istilah perhimpunan Makromolekul (pM) merujuk kepada struktur kimia yang besar seperti virus dan zarah nano bukan biologi, organel dan membran selular dan ribosom, dsb. yang merupakan campuran kompleks polipeptida, polinukleotida, polisakarida atau makromolekul polimer lain. Mereka biasanya terdiri daripada lebih daripada satu jenis ini, dan campuran ditakrifkan secara spatial (iaitu, berkenaan dengan bentuk kimianya), dan berkenaan dengan komposisi dan struktur kimia asasnya. Makromolekul ditemui dalam benda hidup dan bukan hidup, dan terdiri daripada beratus-ratus atau beribu-ribu atom yang disatukan oleh ikatan kovalen; mereka sering dicirikan oleh unit berulang (iaitu, mereka adalah polimer).

Himpunan ini juga boleh menjadi biologi atau bukan biologi, walaupun istilah MA lebih biasa digunakan dalam biologi, dan istilah perhimpunan supramolekul lebih kerap digunakan dalam konteks bukan biologi (cth., dalam kimia supramolekul dan nanoteknologi). MA makromolekul dipegang dalam bentuk yang ditentukan oleh interaksi antarmolekul bukan kovalen (bukan ikatan kovalen), dan boleh sama ada dalam struktur tidak berulang (cth., seperti dalam ribosom (imej) dan seni bina membran sel), atau dalam pengulangan. corak linear, bulat, lingkaran atau lain-lain (cth., seperti dalam filamen aktin dan motor flagellar, imej).

Proses pembentukan MA telah diistilahkan sebagai pemasangan sendiri molekul, istilah yang digunakan terutamanya dalam konteks bukan biologi. Pelbagai kaedah fizikal/biofizik, kimia/biokimia, dan pengiraan wujud untuk kajian MA; memandangkan skala (dimensi molekul) MA, usaha untuk menghuraikan komposisi dan strukturnya serta membezakan mekanisme yang mendasari fungsinya berada di barisan hadapan sains struktur moden.