Konrad Dryden

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Konrad Claude Dryden (lahir 13. September 1963 adalah seorang pengarang Amerika yang telah banyak menulis mengenai Opera Itali, terutamanya mengenai pergerakan yang dikenali sebagai Verismo.

Keturunan[sunting | sunting sumber]

Dryden adalah anak kepada bapa Inggeris, Kenneth Dryden (an RAF juruterbang dan keturunan pemenang pujangga John Dryden), dan seorang ibu Jerman, Ingeborg Rudhart, keturunan dari Ignaz von Rudhart, Perdana Menteri Yunani di bawah pemerintahan Raja Otto dari Greece. Sepupunya, Karin Seehofer, berkahwin dengan Bavariabekas presiden dan setiausaha rumah Jerman semasa, Horst Seehofer.

Kehidupan[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan di Pasadena, California, Dryden berpindah ke California Utara pada usia dini. Di Marin County, dia bersekolah di Sekolah St. Rita dan Sir Francis Drake High School (guru matematiknya menjadi pemenang pingat Olimpik Archibald Williams). Persembahan di Rumah Opera Peringatan Perang di San Francisco mencetuskan cinta bawaan untuk teater lirik, memimpinnya untuk berlatih sebagai operatik bariton dekat Konservatori Muzik San Francisco pada tahun 1980 dengan tenor Perancis-Kanada Léopold Simoneau.

Seorang penduduk Eropah sejak 1981, Dryden meneruskan pengajian operasinya dengan bariton Karl Schmitt-Walter di Munich, Jerman. Schmitt-Walter terkenal kerana banyak rakamannya dan juga keterlibatannya dengan pembukaan semula Festival Bayreuth selepas Perang Dunia II. Setelah kematian Schmitt-Walter, Dryden, dari tahun 1982 hingga 1983, melanjutkan pelajaran dengan tenor Amerika James King, baik di Munich dan Salzburg. Lantas mengikuti langkah ke Feldafing pada Tasik Starnberg, di mana Dryden menghabiskan masa yang lebih baik selama dua tahun bekerja dengan baritone Jerman Josef Metternich. Di Itali, mezzo-soprano Gianna Pederzini membantu Dryden untuk menamatkan pengajiannya dengan bariton Gino Bechi di Florence. Bechi, salah satu bariton Itali yang paling terkenal, telah menyanyikan Alfio di HMV rakaman Mascagni Cavalleria rusticana di bawah arahan komposer pada tahun 1940.

Dryden merakam album arias dan lagu pada tahun 1987 (dikaji semula di Das Orchester pada tahun yang sama) sebelum membuat debut operatiknya dalam produksi televisyen nasional sebagai Uberto di Pergolesis La serva padrona pada tahun 1988. Pada tahun 1991, Dryden berkahwin dengan sejarawan Countess Florence de Peyronnet (lahir 1968). Anak lelaki mereka, Werther Claude Dryden, dilahirkan pada tahun 1991.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1999, Dryden menerbitkan Riccardo Zandonai, Biografi[1], yang pertama didokumentasikan sepenuhnya monograf dikhaskan untuk komposer Francesca da Rimini. Ditulis khusus untuk jilid ini adalah kata pengantar oleh Renata Scotto serta anak perempuan komposer, Tarquinia Jolanda Zandonai. Biografi kedua, Leoncavallo. Kehidupan dan Karya[2], dengan kata pengantar oleh Plácido Domingo dan Piera Leoncavallo, muncul pada tahun 2007. Edisi sebelumnya, ditaja oleh Baroness Hildegarde von Münchhausen, yang telah membeli sebilangan besar harta tanah komposer, mendahului ini pada tahun 2007. Setelah penerbitan itu, Dryden mengambil bahagian dalam satu siri wawancara yang dirakam untuk radio Jerman (NDR) dan Bayerische Kammeroper. Biografi terbarunya, Franco Alfano. Melangkaui Turandot[3],[4] (kata pengantar oleh Magda Olivero), dikeluarkan pada tahun 2010. Untuk monograf ini, Dryden sendiri bersikeras untuk menerjemahkan ke dalam bahasa Inggeris semua bahan arkib dari Jerman, Itali, dan Perancis.

Sejak tahun 2000, Dryden secara berkala telah menyumbangkan esei dan artikel untuk rumah-rumah opera dan konsert berikut: Opera San Francisco; Opera Diraja, Taman Covent; Opera Metropolitan, New York; Teatro Real, Madrid; Konsertgebouw, Amsterdam; Gran Teatro del Liceu, Barcelona; Opéra de Paris; Opera San Diego; Opera Festival Wexford; Opera Rom; Deutsche Oper Berlin dan Opera Nasional Inggeris. Dia telah mengajar di Amerika Syarikat, Switzerland dan Jerman serta menulis artikel untuk Opera Suku Tahunan, Rekod CPO, Rekod Naxos dan Mati Musikforschung. Dryden adalah subjek entri biografi dalam jilid 267 dari Pengarang Kontemporari, diterbitkan pada tahun 2008.[5] Sejak tahun 2000, Dryden telah menjadi penyunting majalah muzik Jerman Opernglas [de]. Selama ini, dia terkenal kerana banyak wawancara berurusan dengan personaliti seperti Magda Olivero, Carlisle Floyd, Birgit Nilsson, Astrid Varnay, Wolfgang Wagner, Simonetta Puccini, Inge Borkh, Gina Cigna, Dame Eva Turner, Maria Carbone, Adelaide Saraceni, Virginia Zeani dan Alexander, Putera Mahkota Yugoslavia. Dryden juga berteman dengan penulis buku terlaris Barbara Cartland.

Dryden dapat dikreditkan untuk memajukan penyelidikan muzik di dunia komposer operatik Itali selama Fin de siècle bahawa, sehingga munculnya karya-karyanya, berpusat hampir secara eksklusif Puccini. Penyingkapan manuskrip asalnya - sama ada komposer Giacomo Meyerbeer dan Ruggiero Leoncavallo atau pengarang E. T. A. Hoffmann - membolehkan banyak arkib memperoleh bahan yang tidak ternilai. Penemuan ini juga membantu membersihkan data sejarah yang salah yang terdapat selama beberapa dekad dalam panduan rujukan, termasuk Kamus Muzik dan Pemuzik New Grove dan ensiklopedia muzik Jerman Musik di Geschichte und Gegenwart, dalam kalangan yang lain. Sama ada tarikh kelahiran Leoncavallo yang tidak tepat, atau opera itu Edipo Re adalah penyesuaian dari sebelumnya Der Roland von Berlin atau itu miliknya Sardou-berasaskan La jeunesse de Figaro tidak pernah wujud, sehingga penerbitan ini, relatif, jika tidak sepenuhnya, tidak diketahui.[6][kegagalan pengesahan] Dryden menerimanya Ph.D. pada tahun 2003 dari Universiti Marburg, Jerman. Dari 2004-2018 Dryden adalah Profesor Kemanusiaan di University of Maryland, University College, Eropah.

Berfungsi[sunting | sunting sumber]

  • Riccardo Zandonai. Biografi. Lang, Frankfurt am Main u. a. 1999, ISBN 0-8204-3649-6.
  • Leoncavallo. Kehidupan dan Kerja. Scarecrow Press, Lanham MD u. a. 2007, ISBN 978-0-8108-5880-0 (Zugleich: Marburg, Universität, Dissertation, 2003).
  • Franco Alfano. Melampaui Turandot. Scarecrow Press, Lanham MD 2010, ISBN 978-0-8108-6970-7.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • R.J.Stove “Off with the Motley” in The New Criterion, vol. 26, Number 10, June 2008.
  • Contemporary Authors, Volume 267, Gale Publishers 2008.
  • Alan Mallach, The Autumn of Italian Opera, Northeastern University Press, 2007.
  • Das Orchester, Mai 1989.
  • BBC Music, August 2007.
  • The Music Scene, Spring, 2007.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Riccardo Zandonai. A Biography. Lang, Frankfurt am Main u. a. 1999, ISBN 0-8204-3649-6.
  2. ^ Leoncavallo. Life and Works. Scarecrow Press, Lanham MD u. a. 2007, ISBN 978-0-8108-5880-0.
  3. ^ Franco Alfano. Transcending Turandot. Scarecrow Press, Lanham MD 2010, ISBN 978-0-8108-6970-7.