Konsert jelajah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah stadium luar yang dipenuhi penonton di atas podium dan di atas tanah. Di tengah Ed Sheeran membuat persembahan di atas pentas, dengan skrin video di atasnya.
Perpandangan para hadirin Jelajah +–=÷× 2022–24 Ed Sheeran di Copenhagen.

Konsert jelajah (atau ringkasnya jelajah) ialah satu siri konsert oleh seniman atau kumpulan seniman di bandar, negara atau lokasi yang berbeza. Selalunya, konsert jelajah dinamakan untuk membezakan jelajahan berbeza oleh seniman yang sama dan untuk mengaitkan jelajah tertentu dengan album atau produk tertentu. Terutamanya dalam dunia muzik popular, jelajahan sedemikian boleh menjadi perusahaan berskala besar yang berlangsung selama beberapa bulan atau bahkan tahun, dilihat oleh ratusan ribu atau berjuta-juta orang, dan membawa masuk berjuta-juta dolar dalam pendapatan tiket. Seorang penghibur yang memulakan jelajah konsert dipanggil seniman jelajah.[1][2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Allen, Bob (May 11, 2012). "Hot Tours: Roger Waters, Mana, Bob Dylan". Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-23. Dicapai pada 2018-05-12.
  2. ^ Allen, Bob (2016-03-23). "Madonna Extends Record as Highest-Grossing Solo Touring Artist". Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-12-04. Dicapai pada 2019-05-06.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]