Koraibi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koraibi adalah perisai tradisional yang berasal dari kepulauan mentawai Indonesia.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Koraibi adalah sebuah perisai yang dibuat dari kayu sepanjang 1 m dan lebar 30 cm. Koraibi ini dulu digunakan untuk menangkis serangan panah, tombak dan parang dari musuh. Orang Mentawai memakai koraibi untuk mempertahankan diri dari serangan musuh, baik musuh yang berhadapan mahupun musuh yang bersembunyi. Bentuk koraibi seperti motif kepala buaya. Dan diukir sedemikian rupa sehingga nampak gagah dan sesuai untuk koraibi.

Secara umum koraibi dihiasi dengan pola geometris yang dilukis di perisai. Lukisan-lukisan yang diletakkan di kedua sisi perisai, dan biasanya dipenuhi warna merah, hitam dan putih. Model yang paling banyak digunakan adalah berpilin. Tapi ada juga gambaran sosok manusia. Warna-warna perisai dihasilkan dari pewarna alam, di mana warna merah didapat dari pohon kalumalang. Karena perang suku di awal abad 20 hampir tidak ada maka Koraibi juga semakin jarang ditemui di daerah asalnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Albert G. van Zonneveld, Traditional weapons of the Indonesian archipelago, Verlag C. Zwartenkot Art Books, 2001, Seite 76, 77, ISBN 978-90-5450-004-9