Kunci kira-kira

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kunci kira-kira merupakan penyata yang menunjukkan kedudukan kewangan sesebuah perniagaan. Maklumat-maklumat yang terkandung dalam Kunci Kira-kira ialah nama perniagaan, tajuk Kunci Kira-kira, butiran dan nilai aset, butiran dan nilai liabiliti,serta butiran dan nilai ekuiti pemilik. Tujuan Kunci Kira-kira disediakan adalah untuk mengetahui kedudukan kewangan sesebuah perniagaan seperti jumlah aset, hutang, dan modal bagi suatu tempoh perakaunan.

Dalam perakaunan kewangan , kunci kira-kira atau penyata kedudukan kewangan adalah ringkasan baki kewangan seseorang individu atau organisasi, sama ada dia merupakan pemilik tunggal, rakan kongsi perniagaan, perbadanan , syarikat persendirian atau organisasi lain seperti Kerajaan atau Entiti bukan untuk keuntungan. Aset, tanggungan dan ekuiti pemilikan disenaraikan pada tarikh tertentu, seperti akhir tahun kewangannya. Lembaran imbangan sering digambarkan sebagai "gambaran keadaan kewangan syarikat".[1] Daripada empat penyata kewangan asas, kunci kira-kira adalah satu-satunya pernyataan yang terpakai pada satu titik dalam masa satu tahun kalendar perniagaan.

Lembaran kunci kira-kira syarikat standard mempunyai dua belah: aset, di sebelah kiri dan pembiayaan, yang ia sendiri terbahagi kepada dua bahagian, liabiliti dan ekuiti pemilikan, di sebelah kanan. Kategori utama aset biasanya disenaraikan dahulu, dan biasanya mengikut kecairan.[2] Aset diikuti oleh liabiliti tanggungan. Perbezaan antara aset dan tanggungan dikenali sebagai ekuiti atau aset bersih atau nilai bersih atau modal syarikat dan mengikut persamaan perakaunan, nilai bersih mestilah aset yang ditolak tanggungan.[3]

Satu lagi cara untuk melihat persamaan kunci kira-kira adalah bahawa jumlah aset sama dengan tanggungan ditambah ekuiti pemilik. Melihat persamaan dengan cara ini menunjukkan bagaimana aset dibiayai: sama ada dengan meminjam wang (liabiliti) atau dengan menggunakan wang pemilik (ekuiti pemilik atau pemegang saham). Kunci kira-kira biasanya dibentangkan dengan aset dalam satu bahagian dan liabiliti dan nilai bersih di bahagian lain dengan kedua bahagian "seimbang".

Perniagaan yang beroperasi sepenuhnya dalam bentuk tunai boleh mengukur keuntungannya dengan menarik balik keseluruhan baki bank pada akhir tempoh tersebut, ditambah dengan sebarang tunai di tangan. Walau bagaimanapun, banyak perniagaan tidak dibayar dengan segera; Mereka membina inventori barangan dan mereka memperoleh bangunan dan peralatan. Dengan kata lain: perniagaan mempunyai aset dan dengan itu mereka tidak boleh, sungguhpun jika mereka mahu, segera tukarkannya menjadi wang tunai pada akhir setiap tempoh perniagaan. Selalunya, perniagaan ini berhutang dengan pembekal dan pihak berkuasa cukai, dan pemiliknya tidak menarik balik semua modal dan keuntungan asal mereka pada akhir setiap tempoh perniagaan. Dengan kata lain, perniagaan juga mempunyai tanggungan liabiliti.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Kunci kira-kira meringkaskan aset organisasi, ekuiti dan tanggungan organisasi atau individu pada satu masa tertentu. Dua bentuk kunci kira-kira wujud. Ia adalah borang laporan dan borang akaun. Individu dan perniagaan kecil cenderung mempunyai kunci kira-kira yang mudah.[4] Perniagaan yang lebih besar cenderung mempunyai kunci kira-kira yang lebih kompleks, dan ini dibentangkan dalam laporan tahunan organisasi.[5] Perniagaan besar juga boleh menyediakan kunci kira-kira bagi segmen perniagaan mereka.[6] Kunci kira-kira sering dibentangkan bersama satu kunci kira-kira pada titik yang berbeza dalam masa (biasanya tahun sebelumnya) sebagai perbandingan.[7][8]

Peribadi[sunting | sunting sumber]

Kunci kira-kira peribadi menyenaraikan aset semasa seperti tunai dalam akaun semasa dan akaun simpanan, aset jangka panjang seperti stok biasa dan hartanah, tanggungan semasa seperti hutang pinjaman dan hutang gadaian hutang matang atau tanggungan jangka panjang seperti gadaian dan hutang pinjaman lain. Nilai sekuriti dan hartanah disenaraikan pada nilai pasaran berbanding dengan kos sejarah atau kos asas. Nilai bersih peribadi adalah perbezaan antara jumlah aset individu dan jumlah liabiliti.[9]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Williams, Jan R.; Susan F. Haka; Mark S. Bettner; Joseph V. Carcello (2008). Financial & Managerial Accounting. McGraw-Hill Irwin. m/s. 40. ISBN 978-0-07-299650-0.
  2. ^ Daniels, Mortimer (1980). Corporation Financial Statements. New York: New York : Arno Press. m/s. 13–14. ISBN 0-405-13514-9.
  3. ^ Williams, p.50
  4. ^ "US Small Business Administration sample spreadsheet for a small business". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-15. Dicapai pada 2003-08-10.
  5. ^ "Microsoft Corporation balance sheet, June 30, 2004". Microsoft.com. Dicapai pada 2012-10-04.
  6. ^ "International Business Machines "Global Financing" balance sheet comparing 2003 to 2004". Ibm.com. Dicapai pada 2012-10-04.
  7. ^ "Balance sheet comparing two year-end balance sheets". Dicapai pada 2012-10-04.
  8. ^ "Balance sheet comparing two year-end balance sheets". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-19. Dicapai pada 2010-05-08.
  9. ^ "Personal balance sheet structure" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-03-07. Dicapai pada 2010-05-08.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.