Kuripan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sebuah kuripan (juga dikenali sebagai tanah kuripan[1]) atau fief merupakan unsur utama dalam kontrak zaman pertengahan berdasarkan undang-undang feudal. Ia terdiri daripada satu bentuk pegangan harta atau hak lain yang diberikan oleh tuan besar kepada vassal, yang memegangnya secara setia atau "sebagai bayaran" sebagai balasan kepada bentuk kesetiaan feudal, perkhidmatan dan/atau pembayaran. Yuran selalunya adalah tanah, hasil tanah atau harta tanah yang menghasilkan hasil seperti kincir air, yang dipegang dalam pegangan tanah feudal: ini biasanya dikenali sebagai fiefs atau fiefdoms.[2] Walau bagaimanapun, bukan sahaja tanah tetapi apa-apa yang bernilai boleh dipegang dalam bayaran, termasuk pejabat kerajaan, hak eksploitasi seperti memburu, menangkap ikan atau menebang pokok, monopoli dalam perdagangan, sewa wang dan ladang cukai.[2] Tidak pernah wujud sistem feudal standard, dan tidak wujud hanya satu jenis fief. Sepanjang zaman, bergantung kepada rantau ini, terdapat pelbagai jenis adat yang menggunakan prinsip undang-undang asas yang sama dalam banyak pelbagaian.[3][4]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Penakrifan istilah "tanah kuripan"". www.prpm.dbp.gov.my. Dicapai pada 2024-02-20.
  2. ^ a b "fief | Definition, Size, & Examples". Encyclopedia Britannica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-04-03.
  3. ^ Elizabeth A.R. Brown. "Feudalism". Encyclopedia Britannica. Encyclopædia Britannica, Inc. Dicapai pada 2022-11-10.
  4. ^ Reynolds, Susan (Wikipedia article Susan Reynolds) (1994). Fiefs and Vassals: The Medieval Evidence Reinterpreted. Oxford, UK: Oxford University Press.