Lapangan Terbang Antarabangsa Costa de Prata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lapangan Terbang Antarabangsa Costa de Prata
Lapangan Terbang Figueira da Foz

Aeroporto Internacional da Costa de Prata
Aeroporto da Figueira da Foz
Rumusan
LokasiFigueira da Foz, Portugal
KoordinatLatitud N40° 5' 25", Longitud W8° 51' 13"
Landasan
Arah Panjang Permukaan
m ft
17/35 3,000 9,843 Asfalt
02/20 2,000 6,562 Asfalt

Lapangan Terbang Antarabangsa Costa de Prata (Bahasa Portugis: Aeroporto Internacional da Costa de Prata), juga dikenali sebagai Lapangan Terbang Figueira da Foz (Bahasa Portugis: Aeroporto da Figueira da Foz), akan menjadi lapangan terbang yang terletak di Figueira da Foz, Portugal, lebih khusus di Lavos, 7 km di selatan pusat bandar, dan akan melayani bandar ini, Pantai Perak (Bahasa Portugis: Costa de Prata) dan Wilayah Tengah negara. Untuk semua skopnya, ia tidak pernah turun dari tanah dan akhirnya ditinggalkan.

Dijadualkan untuk dibuka pada tahun 1993, sebagai tambahan kepada lapangan terbang, projek itu termasuk pusat latihan aeronautik peringkat universiti dan, dalam jangka panjang, landasan kereta api atau monorel berkelajuan tinggi yang menghubungkan lapangan terbang ke pusat Figueira da Foz dan bandar-bandar lain. di rantau ini, termasuk Coimbra, Leiria dan Fátima. Projek itu bertanggungjawab ke atas Globo Air, sebuah syarikat modal persendirian Portugis, Amerika Utara dan Perancis, yang bertujuan untuk memasang syarikat penerbangan yang boleh menggunakan lapangan terbang ini sebagai habnya.[1] Projek itu diilhamkan oleh studio Atelier da Cidade, yang memikirkan terminal dalam susun atur bulat, yang mampu menempatkan 21 pesawat berbadan lebar.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Princípios da década de 90". Marcha do Vapor. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Mac 2021. Dicapai pada 17 Mac 2021.
  2. ^ "Aeroporto Internacional "Costa de Prata"". Atelier da Cidade. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Mac 2021. Dicapai pada 17 Mac 2021.