Lapangan terbang antarabangsa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lapangan Terbang Antarabangsa San Francisco pada waktu malam, dengan pintu pelepasan memmancar keluar daripada bangunan terminal, jambatan udara, apron, dan kapal terbang diparkir

Lapangan terbang antarabangsa ialah sebuah lapangan terbang dengan kemudahan kastam dan kawalan sempadan membolehkan penumpang berjalan-jalan antara negara. Lapangan antarabangsa biasanya lebih besar daripada lapangan terbang domestik dan selalu memaparkan landasan kapal terbang yang lebih panjang dan kemudahan untuk menampung pesawat yang lebih berat yang biasanya digunakan untuk perjalanan antarabangsa dan antara benua. Lapangan terbang antarabangsa juga selalu menumpang penerbangan domestik.

Bangunan, pengendalian dan pengurusan telah menjadi semakin canggih sejak pertengahan abad ke-20, apabila lapangan terbang antarabangsa mula memberi began to provide prasarana penerbangan awam antarabangsa. Piawai teknikal yang terperinci telah dikembangkan untuk memastikan keselamatan dan sistem pengekodan yang umum dilaksanakan untuk memberi ketekalan sejagat. Struktur fizikal yang menampung berjuta-juta penumpang dan penerbangan adalah antara yang paling kompleks dan saling sambung di dunia. Menjelang dekad kedua abad ke-21, terdapat lebih 1,200 lapangan terbang antarabangsa[perlu rujukan] dan hampir dua bilion[perlu rujukan] penumpang antarabangsa bersama dengan 50 juta[perlu rujukan] tan metrik kargo melaluinya setiap tahun.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

(name="SFIPTA") : Strategies for Improving Public Transportation Access to Large Airports. Transportation Research Board. 2002. m/s. 81–84. ISBN 0-309-06764-2.
(name="Johnson") : Johnson, Josie J. International Air Flights. Clinton Gilkie.
(name="LMI") : Atwal, Glyn; Jain, Soumya (2012). The Luxury Market in India. Palgrave Macmillan. m/s. 102. ISBN 978-1-137-24317-1.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Commercial air travel