Leviathan (filem 1989)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Leviathan
Poster tayangan pawagam filem Leviathan, 1989
Poster tayangan pawagam
PengarahGeorge P. Cosmatos
DibintangiPeter Weller, Richard Crenna, Amanda Pays
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehMetro-Goldwyn-Mayer (US)
Filmauro (Italy)
Tarikh tayangan
1989
NegaraAmeriks Syarikat
Itali[1][2]
BahasaInggeris

Leviathan (bahasa Melayu harafiah Leviathan) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1989.

Filem Leviathan ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah George P. Cosmatos.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Peter Weller, Richard Crenna, Amanda Pays

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Pelombong laut dalam terserempak dengan bangkai kapal Soviet dan membawa pulang kargo berbahaya ke pangkalan mereka di dasar laut dengan hasil yang menakutkan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rasmussen, Linda (2013). "Leviathan (1989)". AllRovi. Ann Arbor, Michigan, USA: Rovi Corporation. Dicapai pada March 8, 2013.
  2. ^ BFI staff (2013). "BFI Film & TV Database, LEVIATHAN (1989)". BFI database. England, UK: British Film Institute. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-02. Dicapai pada March 8, 2013.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BOM staff 2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RT staff 2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Maslin 1989" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Thomas 1989" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kehr 1989" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AFI staff 2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Carlson 2001" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DRD staff 2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sarabande 2011" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Knight 2008" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]