Life, Animated

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Life, Animated
PengarahRoger Ross Williams
PenulisRon Suskind
BerdasarkanLife, Animated: A Story of Sidekicks, Heroes, and Autism
by Ron Suskind
Dihasilkan oleh
DibintangiJonathan Freeman
Gilbert Gottfried
Alan Rosenblatt
Owen Suskind
Ron Suskind
SinematografiTom Bergmann
Disunting olehDavid Teague
Muzik olehDylan Stark
T. Griffin
Syarikat
penerbitan
Motto Pictures
A&E IndieFilms
Roger Ross Williams Productions
Diedarkan olehThe Orchard
Tarikh tayangan
  • 01 Julai 2016 (2016-07-01)
Masa tayangan
92 minit
NegaraA.S.
BahasaInggeris

Life, Animated merupakan filem dokumentari yang diarahkan oleh Roger Ross Williams.[1] Ia diterbit bersama oleh Williams dan Julie Goldman, Carolyn Hepburn sertaChristopher Clements. Life, Animated berdasarkan buku wartawan Ron Suskind Life, Animated: A Story of Sidekicks, Heroes, and Autism (2014), yang menceritakan mengenai anak lelakinya, Owen Suskind yang menghidap autisme dan belajar untuk berkomunikasi dengan dunia luar menerusi filem-filem Disney.[2]

Filem ini telah memenangi beberapa anugerah termasuk "National Board of Review" 2016 untuk Dokumentari Terbaik dan Festival Filem Sundance 2017 untuk Pengarah Terbaik selain tercalon dalam Anugerah Akademi ke-89 dalam kategori Dokumentari Terbaik.[3][4][5]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Owen Suskind dilahirkan sihat, sehinggalah dia disahkan autisme ketika berusia tiga tahun. he's diagnosed with autism at the age of 3. Owen mula berkomunikasi dengan dunia luar melalui filem-filem animasi terutama terbitan Walt Disney Pictures, yang memberi Owen satu cara untuk memahami dunia. Filem ini menceritakan kehidupan Owen dan bagaimana dia hidup dengan bantuan Disney dan keluarganya. Walau bagaimanapun, Owen kemudiannya mula belajar bahawa kehidupan sebenar tidak sama dengan apa yang digambarkan oleh Disney melalui animasi.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Alexander Child, Doreen (January 8, 2017). "Life, Animated – Roger Ross Williams". Below The Line. Dicapai pada January 17, 2017.
  2. ^ Bradshaw, Peter (December 8, 2016). "Life, Animated review – a tremendous story of family love and Disney cartoons:This poignant documentary is about an autistic boy who learned how to understand the world and communicate with it through Disney character". The Guardian. Dicapai pada January 17, 2017. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ Samuelson, Kate (January 24, 2017). "Here Are the 2017 Oscar Nominations". Time. Dicapai pada January 24, 2017.
  4. ^ "15 Documentary Feature advance in 2016 Oscar Race". Oscars.org. December 6, 2016. Dicapai pada January 15, 2017.
  5. ^ "'Life, Animated' Documentary On Oscar Shortlist". Wbur.org. January 16, 2017. Dicapai pada January 17, 2017.

External links[sunting | sunting sumber]