Liga Jia China

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Liga Jia China
Fail:China League One.svg
NegaraChina
KonfederasiAFC
Ditubuhkan2004; 20 tahun yang lalu (2004)
Bilangan pasukan16
Kelayakan keLiga Super
Disingkirkan keLiga Yi
Piala domestikPiala FA China
Juara semasaShenzhen Peng City (2023)
Kejuaraan terbanyakDalian Professional
Guangzhou
Henan
(ketiga-tiga kelab 2 gelaran)
Rakan TVPPTV, Dongqiudi (penstriman online)
Tapak sesawangwww.csl-china.com/cfl-h5/#/ZJNews
Liga Jia China 2024

Liga Persatuan Bola Sepak China 1 (Cina ringkas: 中国足球协会甲级联赛pinyin: Zhōngguó Zúqiú Xiéhuì Jiǎjí Liánsài), juga dikenali sebagai Liga 1 atau Liga Jia (中甲联赛), ialah divisyen kelas dua bola sepak profesional di China. Kelab yang mara berjaya dalam liga ini akan mendapat kelayakan bermain di divisyen kelas paling atas yaitu Liga Super China.

Sebelum penubuhan Liga Super China, Liga Jia dikenali sebagai Liga Jia B sementara Liga Super ialah Liga Jia A. Jia A dijenamakan semula dengan singkatan antarabangsa dalam bahasa Inggeris, CSL dan Jia B telah dijenamakan semula sebagai Liga 1 pada 2004. Di bawah Liga Jia ialah Liga Yi, mengikut konvensyen penamaan dalam budaya China.

Ia kini terdiri daripada 16 kelab yanh bermain satu sama lain di tempat sendiri atau di tempat lawan sekali dalam satu musim. Pada penghujung setiap musim, dua pasukan teratas dinaikkan ke CSL dan dua pasukan terendah dari CSL diturunkan ke Liga Yi. Dua pasukan teratas dari Liga Yi dinaikkan pangkat dan menukar kedudukan dua pasukan yang tersingkir dari Liga Jia.