Lola LC88

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lola LC88 ialah kereta Formula Satu yang digunakan oleh pasukan Larrousse untuk bersaing pada tahun 1988 dan (dalam bentuk LC88C yang dinaik taraf) satu perlumbaan pada musim Formula Satu 1989. Ia merupakan evolusi model LC87 sebelumnya, kecuali perubahan besar pada suspensi hadapan.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

LC88 telah direka oleh Eric Broadley, Chris Murphy dan Hans Fouche, dan sejumlah lima kereta telah dibina. Ia dikuasakan oleh Ford Cosworth DFZ dan (pada tahun 1989) enjin Lamborghini 3512.

Sejarah perlumbaan[sunting | sunting sumber]

1988[sunting | sunting sumber]

Pada acara sulung LC88, Grand Prix Brazil 1988, pemandu Perancis Philippe Alliot dan Yannick Dalmas masing-masing melayakkan kereta mereka di tempat ke-16 dan ke-17, tetapi kedua-duanya bersara daripada perlumbaan. Enjin Dalmas terputus pada pusingan ke-33 ketika dia berlari di tempat kesembilan, dan Alliot menarik masuk dengan enjin yang rosak dipasang lapan pusingan kemudian, juga semasa berlari di tempat kesembilan. Suspensi hidung dan hadapan telah disemak untuk perlumbaan seterusnya di San Marino, di mana Alliot layak ke-15 dengan Dalmas ke-19. Dalmas menduduki tempat ke-12, dua pusingan turun, dan Alliot menduduki tempat ke-17, tiga pusingan turun selepas menghabiskan masa di pit dengan masalah penggantungan. Kedua-dua pemandu mengadu kekurangan cengkaman. Dalmas kemudiannya menguji kereta itu di Perancis dan pengubahsuaian suspensi selanjutnya dibuat, dan pada perlumbaan berikut di Monaco, dia layak ke-21 dengan Alliot naik di tempat ke-13. Dalmas berlumba dengan baik dan berlari di tempat keenam pada pusingan terakhir dengan peluang mata Kejuaraan Dunia, tetapi dilalui oleh Riccardo Patrese sebelum bendera berkotak-kotak, dan menduduki tempat ketujuh. Alliot telah berlari setinggi kesembilan sebelum menghalang percubaan Patrese untuk merempuhnya di Mirabeau; perlanggaran seterusnya menyebabkan kereta Alliot rosak teruk selepas terkena dinding tayar.

Kekuatan LC88 telah ditunjukkan pada perlumbaan seterusnya di Mexico, apabila Alliot mengalami kemalangan besar dalam latihan. Dia sedang keluar dari Lengkung Peraltada 240 km/j (149 mph) menuju ke lurus utama apabila dia hanyut ke tepi luar. Ini menyebabkan kereta itu terus melintasi landasan dan masuk ke dalam dinding pit, sebelum ia terbalik melintasi trek dan akhirnya mendarat terbalik di atas rumput bertentangan dengan lubang.[3] Alliot layak ke-13 dan dibenarkan berlumba pada hari berikutnya, dan kereta itu telah dibina semula kerana pasukan itu tidak mempunyai kereta ganti selepas kemalangan Monaco. Dalmas layak ke-22. Pada hari perlumbaan, Alliot terhenti di grid dan bermula dari belakang, dan bersara pada pusingan 1 dengan penggantungan retak tegak. Dalmas naik ke tempat kesembilan pada penamat, tiga pusingan ke bawah. Masalah pasukan dengan kereta yang rosak berterusan di Kanada, di mana Dalmas terhempas teruk dalam latihan dan tidak dapat melayakkan diri ke perlumbaan dalam kereta ganti yang telah dibaiki sepenuhnya yang Alliot telah gunakan di Mexico. Alliot layak ke-17 dan naik ke tempat ketujuh sebelum kehabisan minyak pada pusingan ke-67. Dia diklasifikasikan kesepuluh.

Buat sementara waktu dengan hanya dua casis dalam pelupusan pasukan, Alliot layak ke-14 di Grand Prix Detroit dengan Dalmas turun di tempat ke-25. Alliot mengalami masalah brek semasa perlumbaan dan akhirnya bersara pada pusingan ke-47 dengan kegagalan transmisi. Dalmas menduduki tempat ketujuh daripada lapan penyudah, dua pusingan di bawah. Di Perancis, kedua-dua pemandu itu sama rata dengan Alliot layak ke-18 dan Dalmas ke-19. Dalmas menduduki tempat ke-13, dua pusingan turun, tetapi Alliot bersara pada pusingan ke-47 dengan masalah pengurusan enjin selepas berlari setinggi ke-12. Di Grand Prix Britain, Alliot dan Dalmas layak turun di tempat ke-22 dan ke-23 masing-masing dan menduduki tempat ke-14 dan ke-13, dengan kedua-dua pemandu sekali lagi mengadu tentang kekurangan cengkaman. Pasukan itu bergelut sekali lagi di Jerman, dengan Alliot layak ke-20 dan Dalmas ke-21. Di litar yang basah, Alliot bertukar kepada tayar licin pada pusingan ke-9, kemudian terbabas ketika dirempuh oleh Ayrton Senna. Dalmas berlumba tiga kali dengan pelbagai masalah dan akhirnya diklasifikasikan di tempat ke-19, tiga pusingan ke bawah.

Pada Grand Prix Hungary, Dalmas mengalami satu lagi kemalangan latihan besar, kali ini bertembung dengan EuroBrun Oscar Larrauri, tetapi berjaya melayakkan kereta ganti itu di tempat ke-17. Alliot layak ke-20 dan menduduki tempat ke-12, ketinggalan empat pusingan, tetapi Dalmas memenangi pertarungan dengan Stefano Modena dan Gabriele Tarquini untuk menduduki tempat kesembilan, ketinggalan tiga pusingan. Di Belgium, dengan perkembangan kecil dibuat pada kereta, Alliot layak di tempat ke-16 dan menduduki tempat ke-11, satu pusingan ke bawah, manakala Dalmas layak ke-23 dan bersara dengan enjin yang rosak pada pusingan ke-10. Berikutan dua persaraan berganda di Itali dan Portugal, dengan Alliot bersara di Monza kerana masalah enjin dan Dalmas dengan kegagalan kotak gear, selepas mereka masing-masing layak ke-20 dan ke-25. Di Estoril, Dalmas layak ke-15 tetapi bersara dengan tali pinggang alternator yang terputus, manakala Alliot bermula di tempat ke-20 dan tewas pada pusingan ke-8 dengan kegagalan enjin.

Grand Prix Sepanyol menunjukkan sedikit peningkatan apabila Alliot terhempas sekali lagi dalam latihan dan layak ke-12 dalam kereta ganti. Dalmas bermula di tempat ke-16 dan berakhir di tempat ke-11, satu pusingan di bawah, manakala Alliot berjaya di tempat ke-14, tiga pusingan ke bawah, selepas terpaksa beraksi dengan tayar baharu. Sebelum perlumbaan seterusnya di Jepun, Dalmas disahkan menghidap Legionellosis yang menyebabkan dia terlepas dua perlumbaan terakhir. Aguri Suzuki melangkah masuk dalam masa yang singkat dan layak ke-20 walaupun mempunyai pengalaman yang sangat sedikit dengan kereta itu; Alliot berada satu tempat di hadapan pada tempat ke-19. Alliot berjaya menyamai penamat terbaiknya musim ini di tempat kesembilan, satu pusingan ke bawah, dan Suzuki menduduki tempat ke-16, tiga pusingan turun. Pierre-Henri Raphanel mengambil tempat Dalmas di Grand Prix Australia yang berakhir musim, tetapi gagal untuk layak, manakala Alliot bermula di tempat ke-24. Dalam penghujung musim yang mengecewakan untuk pasukan, dia berlumba di belakang padang sebelum kehabisan minyak; dia diklasifikasikan kesepuluh, lima pusingan di belakang pemenang.

1989[sunting | sunting sumber]

Dalmas kembali untuk musim 1989, dengan Alliot masih di tempat sebagai rakan sepasukannya. Pasukan itu menggunakan LC88C yang disemak semula dengan enjin Lamborghini V12 pada Grand Prix Brazil pembukaan musim tetapi kereta itu sukar digunakan. Dalmas gagal layak dan Alliot layak ke-26 dan menduduki tempat ke-12. Kereta itu telah digantikan oleh Lola LC89 oleh Grand Prix San Marino 1989, dan oleh itu telah gagal untuk menjaringkan sebarang mata Kejuaraan Dunia semasa berada dalam Formula Satu.

Selepas Formula Satu[sunting | sunting sumber]

Pemandu Formula Percuma Inggeris Rob Cox membeli dua daripada LC88 pada penghujung musim 1988. Dalam salah satu daripadanya, dia memenangi Kejohanan Tempat Duduk Tunggal Reka Bentuk Fireplaces 1989 dan bertanding dalam Kejohanan Formula Libre Castle Combe 1989. Dia menjual satu lagi kepada penerbit rekod pop Mike Stock dari Stock Aitken Waterman.

Kereta itu memegang rekod pusingan terang-terangan di Litar Lumba Lydden Hill.

Salah satu LC88C dipamerkan di muzium kereta Manoir Automobile di Loheac, Perancis.

Casis HU-02 yang dipandu oleh Philippe Alliot kini ditempatkan di Adelaide, Australia Selatan tempat kali terakhir kereta itu bersaing pada tahun 1988.

Lengkapan keputusan Formula Satu[sunting | sunting sumber]

Tahun Peserta Casis Enjin Tayar Pemandu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Points WCC
1988 Larrousse & Calmels LC88 Ford Cosworth DFZ

V8

G BRA SMR MON MEX CAN DET FRA GBR GER HUN BEL ITA POR ESP JPN AUS 0 NC
Yannick Dalmas Ret 12 7 9 DNQ 7 13 13 19 9 Ret Ret Ret 11
Aguri Suzuki 16
Pierre-Henri Raphanel DNQ
Philippe Alliot Ret 17 Ret Ret 10 Ret Ret 14 Ret 12 9 Ret Ret 14 9 10
1989 Larrousse & Calmels LC88C Lamborghini 3512V12 G BRA SMR MON MEX USA CAN FRA GBR GER HUN BEL ITA EUR ESP JPN AUS 1* 15th
Yannick Dalmas DNQ
Philippe Alliot 12
Source:[1]

* Mata dijaringkan menggunakan LC89.

  1. ^ Small, Steve (1994). The Guinness Complete Grand Prix Who's Who. Guinness. m/s. 21, 117, 307 and 371. ISBN 0851127029.