Lot kayu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Baki kayu seperti yang dilihat di Serbia.

Lot kayu (woodlot di dalam bahasa Inggeris) ialah sebidang kawasan hutan atau hutan yang mampu menghasilkan hasil hutan secara kecil-kecilan (seperti bahan api kayu, getah untuk sirap maple, kayu gergaji dan kayu pulpa ) serta kegunaan rekreasi seperti memerhati burung, berjalan belukar dan menghargai bunga liar.[1] [2] Istilah woodlot di dalam bahasa Inggeris sering digunakan di Amerika Utara; di Britain, lot kayu akan dipanggil kayu, hutan, atau copse. [3]

Banyak lot kayu berlaku sebagai sebahagian daripada ladang atau sebagai penampan dan tanah yang tidak boleh dibangunkan di antara jenis harta tanah ini dan lain-lain seperti pembahagian perumahan, hutan perindustrian, atau harta awam (lebuh raya, taman, tadahan air, dll.). Lot kayu yang sangat kecil boleh berlaku di mana subbahagian tidak memenuhi potensi pembangunannya, atau di mana rupa bumi tidak membenarkan penggunaan lain dengan mudah. Lot kayu yang sangat besar (beratus-ratus ekar) mungkin muncul di mana spesies kayu yang menguntungkan telah habis oleh amalan pembalakan komersial atau terjejas oleh penyakit, meninggalkan sedikit pilihan selain membahagikan dan mencairkan hartanah untuk tujuan lain.

Satu ciri yang membezakan lot kayu ialah saiz parcel atau kualiti kayu pada parcel itu secara amnya tidak membenarkan penuaian komersial berskala penuh, meninggalkan banyak lot kayu sebagai pelaburan persendirian oleh individu. Sebaliknya, amalan pengurusan hutan yang baik, walaupun dalam skala kecil, boleh mewujudkan sumber produk yang mampan, yang boleh menyumbang secara ketara kepada inventori agregat untuk pengguna hasil hutan.

Ekonomi Lot kayu[sunting | sunting sumber]

Pada era ketika pertanian keluarga menggunakan peratusan besar penduduk di Amerika Syarikat dan Kanada, bidang tanah ladang yang berharga biasanya akan digunakan untuk menuai hasil lot kayu untuk kegunaan kayu api, kayu untuk bangunan dan gerabak, dan kayu untuk kerja pembaikan. Di Great Plains, lot kayu adalah terhad, tetapi tidak begitu di tempat lain. Di New England dan Ontario terutamanya, membuat gula daripada getah maple gula adalah bahagian penting dalam kehidupan ladang.

Pada masa kini, lot kayu yang umumnya bersifat bukan komersial mungkin menyukarkan untuk mewajarkan perbelanjaan pemilikan, peralatan modal, pengurusan dan penuaian, melainkan beberapa hasil yang boleh ditambah kepada faedah tidak ketara.

Sesetengah bidang kuasa menggalakkan penuaian lot kayu dengan menyediakan pengurangan cukai harta tanah ( sebagai contoh, lihat Penggunaan semasa) atau dengan pelan perundingan dan pengurusan bersubsidi. Sebagai contoh, kerajaan negeri atau wilayah mungkin mengiktiraf sumbangan penting yang diberikan oleh pemilik tanah kecil bukan perindustrian kepada pemuliharaan sumber asli, dan menyediakan alat pentadbiran, maklumat dan juga pembiayaan.

Terdapat juga kelebihan cukai pendapatan bagi mereka yang mampu menyediakan hasil lot kayu daripada bidang tanah hutan milik mereka sebagai perniagaan kecil, atau malah sebagai pelaburan pasif (cth, susut nilai peralatan modal, pengurangan inventori dan potongan perbelanjaan operasi).

Bergantung pada tanah, aspek, saiz parcel dan spesies tumbuhan serta umur, lot kayu yang diurus dengan betul mungkin boleh menyediakan sumber kayu api yang mencukupi setiap tahun untuk memanaskan beberapa rumah tempatan, serta kayu balak dan tiang untuk pembinaan berkala atau pembaikan bangunan luar. Malah, sesetengah negeri (termasuk New Hampshire) memberikan pemilik lot kayu pengecualian daripada "cukai hasil" tuaian yang sepatutnya perlu dibayar pada kuantiti terhad yang diambil untuk kegunaan peribadi. Pemilik lot kayu yang berkebolehan dan berkelengkapan yang sesuai boleh seronok melakukan kerja itu sendiri (perhutanan ringkas, pembinaan jalan, pembalakan terpilih, pemprosesan kayu api, dsb.). Orang lain mungkin lebih suka berkongsi kos dengan jiran yang sama untuk mempunyai beberapa bungkusan bersebelahan yang diuruskan serentak oleh pembalak tempatan. Jika tidak, mereka perlu mengupah profesional untuk mengaut kayu api dalam kuantiti yang kecil dan ini mungkin memakan kos yang mahal untuk dilakukan.

Dengan kos bahan api fosil yang agak tinggi untuk pemanasan, lot kayu peribadi boleh dipegang sebagai "akaun simpanan" tenaga biojisim. Apabila harga bahan api naik, sumber kayu itu boleh membayar sendiri dengan menyediakan kayu api. Apabila harga bahan api turun, lot kayu boleh dibiarkan matang, atau diuruskan untuk meningkatkan pengeluaran produk lain dengan keuntungan yang lebih tinggi.

Walau bagaimanapun, disebabkan sifat pertumbuhan pokok yang perlahan (untuk kebanyakan pokok kayu api yang berharga), keuntungan banyak lot kayu mesti dilihat sebagai pelaburan jangka panjang; 20 - 50 tahun pengurusan tanah hutan adalah diperlukan sebelum penuaian lot kayu boleh memberi keuntungan. Tambahan pula, di kawasan yang sedang dibangunkan, tekanan pasaran akhirnya boleh mengakibatkan lot kayu yang diurus dengan baik dijual dan dipecah bahagi, selalunya hanya kerana cukai harta menjadi tidak tertanggung.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Pembangunan pemuliharaan
  • Perlindungan hutan
  • Perladangan
  • Pengurusan hutan lestari
  • Pinggiran luar bandar bandar
  • Pengurusan hutan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rochester, Michael. "What is a Woodlot?". Maine Forestry. Dicapai pada 5 December 2022.
  2. ^ "8.11 Woodlots". apps.worldagroforestry.org. Dicapai pada 2022-12-05.
  3. ^ "Kennebec Woodland Partnership: Sustaining Kennebec Woodlands - Words from the Woods: Woodlot or Woodlands?". www.maine.gov. Dicapai pada 2022-12-05.