Malaysian Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Frasa "Malaysian Malaysia" pada asalnya digunakan pada awal tahun 1960-an sebagai motto laungan Majlis Perpaduan Malaysia, penggabungan parti-parti politik yang dibentuk untuk menentang Perkara 153 Perlembagaan Malaysia. Artikel ini khusus menyediakan kuota khas untuk orang-orang Melayu dan bumiputera yang lain Malaysia dalam kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, pemberian biasiswa awam, kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam dan pemberian lesen perdagangan. Ia juga memberi kuasa kepada kerajaan untuk mewujudkan monopoli Melayu dalam perdagangan tertentu.

Pengkritik telah dipanggil apa-apa tindakan afirmatif untuk orang Melayu untuk bersikap diskriminasi kaum terhadap rakyat Malaysia yang lain, dengan matlamat mewujudkan ketuanan Melayu (Malay supremacy). "Malaysian Malaysia" bukan moto retorik semata-mata kerana ia membezakan antara kewarganegaraan dan klasifikasi etnik. Aduan itu adalah bahawa Malaysia tidak "Malaysia" dengan mendiskriminasikan rakyat Malaysia yang bukan Melayu, dan lebih menjadi "Melayu Malaysia".

Kempen untuk "Malaysian Malaysia" tidak dipandang tinggi oleh kerajaan Malaysia dan pihak-pihak dalam parti pemerintah Perikatan (kemudiannya Barisan Nasional). Mereka yang menentang konsep Malaysian Malaysia menyatakan bahawa Malaya progresif dijajah oleh British dari pertengahan abad ke-19 kepada kemuncaknya pada tahun 1926. Dalam tempoh ini, sebilangan besar buruh imigran, termasuk orang-orang Cina dan India, datang ke Malaysia dan Singapura. Mereka mencadangkan bahawa semasa era penjajahan, orang Melayu telah dipaksa untuk menampung orang lain. Mereka pendatang bersejarah dan keturunan mereka yang dibenarkan kekal selepas kemerdekaan negara yang dicapai harus memahami kehadiran mereka adalah satu keistimewaan, bukannya hak. Orang-orang seperti berkata bahawa kemasukan pendatang telah negatif menjejaskan hak dan sumber orang Melayu. Hujah itu dibuat walaupun kewujudan Peranakan Melayu-Cina sejak akhir abad ke-18, serta kerap kehadiran pedagang Cina di Malaya lama sebelum ketibaan pihak British.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]