Martial Arts of Shaolin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Martial Arts of Shaolin
PengarahLau Kar-leung
PenulisSi Yeung-ping
Dihasilkan olehFu Qi
DibintangiJet Li
Huang Qiuyan
Hu Jianqiang
Yu Chenghui
Yu Hai
SinematografiTsao An-sung
Disunting olehChiu Yan-tat
Chiu Po-lin
Muzik olehJames Wong
Romeo Diaz
Law Tik
Syarikat
penerbitan
Shaw Brothers Studio
Pearl River Film
Diedarkan olehShaw Brothers Studio
Tarikh tayangan
  • 1 Februari 1986 (1986-02-01)
Masa tayangan
89 minit
NegaraHong Kong
China
BahasaMandarin
Kantonis
Pecah panggungHK$18,106,589

Martial Arts of Shaolin (aka Shaolin Temple 3: Martial Arts of Shaolin) adalah sebuah filem seni bela diri Hong Kong tahun 1986. Karya terkenal ini adalah hasil kerjasama antara pengarah filem Lau Kar-leung dan Jet Li. Filem ini merupakan filem ketiga dari series filem Shaolin Temple.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Zhi Ming adalah seorang pemuda yang belajar kungfu di kuil Shaolin Utara setelah ayahnya dibunuh. Ayah Zhi Ming dibunuh oleh pejabat kerajaan yang jahat, Lord He Suo (Yu Cheng Hui) lantaran memprotes perlakuan sang pejabat kepada sahabatnya, Mr. Sima. Setelah mahir kungfu ajaran Shaolin Utara, Zhi Ming merencanakan membunuh Lord He Suo dalam sajian tarian barong dalam sebuah pesta ulang tahun Lord He Suo. Namun usahanya gagal total karena sang pejabat dilindungi oleh para pengawal yang berilmu tinggi sehingga ia harus melarikan diri.

Ternyata Zhi Ming kemudian bertemu dengan seorang wanita muda yang ahli kungfu didikan kuil Shaolin Selatan, Sima Yan (Wong Chao Yin). Wanita tersebut tidak lain putri Mr. Sima, yang juga gagal membalas dendam dalam pesta tersebut. Sima Yan dan Zhi Ming menemukan bahwa mereka masing-masing memiliki gelang kaki yang persis sama. Rupanya mereka telah dijodohkan oleh orangtua ketika mereka masih kecil. Sempat tidak percaya satu sama lain, akhirnya Zhi Ming dan Sima Yan bersatu padu untuk dalam upaya sekali lagi untuk balas dendam kepada Lord He Suo.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Box office[sunting | sunting sumber]

Filem ini mendapat pulangan kasar sebanyak HK$18,106,589 di Hong Kong.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]