Meridian (astronomi)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Meridian pada sfera samawi. Cakera separa berwarna kuning ini dibataskan meridian atas.

Dalam astronomi, meridian adalah bulatan besar melalui kutub samawi, zenit dan nadir di lokasi pemerhati. Oleh itu, ia mengandungi mata-mata utara dan selatan kaki langit lalu ia menegak lurus dari arah khatulistiwa samawi dan horizonMeridian samawi bercirikan sama satah dengan meridian daratan diproyeksikan ke sfera cakerawala. Oleh sebab itu, meridian astronomi dapat dibilang secara tidak terbatasnya.

Meridian samawi tidak ditentukan ketika pemerhati berada di Kutub Utara atau Kutub Selatan kerana zenit dan nadir berada di kutub samawi, dan mana-mana bulatan besar yang melewati angkasa tiang juga melalui kedua-dua zenit dan nadir ini.

Terdapat beberapa cara untuk membahagikan meridian kepada bulatan separa. Salah satu cara ini adalah  membahagikan meridian kepada meridian tempatan dan antimeridian. Lingkaran meridian tempatan ini mempunyai zenit dan berakhir padakutub samawi manakala antimeridian mempunyai nadir. Dalam sistem koordinat mengufuk, meridian dibahagikan kepada bagian dihentikan oleh ufuk utara dan selatan mata. Meridian atas melalui zenit manakala meridian bawah melalui nadir.

Pada hari tertentu, objek angkasa akan tampak muncul seakan hanyut di atas meridian ketika Bumi sedang berputar kerana meridian ditetapkan pada horizon tempatan pencerap. Apabila objek tersebut merembang, ia akan tiba di meridian atas lalu berada di kedudukannya tyang paling tinggi di langit. Jarak hamal sesebuah objek serta waktu ikut bintang tempatannya boleh digunakan untuk menentukan masa puncak.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Millar, William (2006). The Amateur Astronomer's Introduction to the Celestial Sphere. Cambridge University Press.