Meshuggah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Meshuggah
Meshuggah bersembahan di Rock am Ring 2018
Latar belakang
Berasal dariUmeå, Sweden
Genre
Tahun aktif1987–kini
Syarikat rakaman
Laman sesawang
meshuggah.net
Ahli
Bekas ahli
  • Niklas Lundgren
  • Peter Nordin
  • Gustaf Hielm

Meshuggah (/məˈʃʊɡə/)[1] ialah sebuah kugiran metal ekstrem Sweden yang dibentukkan di Umeå pada tahun 1987. Barisan terkini kugiran mereka terdiri daripada vokalis utama Jens Kidman, penggitar Fredrik Thordendal dan Mårten Hagström, pemain dram Tomas Haake dan pemain bes Dick Lövgren. Sejak penubuhannya, mereka telah mengeluarkan sembilan album studio, enam EP dan lapan video muzik. Album studio terbaru mereka, Immutable, telah dikeluarkan pada April 2022 melalui Atomic Fire Records.

Meshuggah telah dikenali untuk gaya muzik inovatif mereka dan struktur lagu polimeter yang kompleks dan polirama. Mereka menjadi terkenal sebagai tindakan yang signifikan dalam muzik bawah tanah yang melampau, menjadi pengaruh untuk band metal moden, dan mendapat pengikut kultus. Band ini dilabelkan sebagai salah satu daripada sepuluh band hard rock dan heavy metal paling penting oleh Rolling Stone dan sebagai band terpenting dalam metal oleh Alternative Press. Pada penghujung 2000-an, mereka menjadi inspirasi untuk subgenre djent.

Pada tahun 2006 dan 2009, Meshuggah telah dicalonkan untuk dua Anugerah Grammis Sweden untuk album mereka masing-masing Catch Thirtythree dan obZen. Pada tahun 2018, kumpulan itu telah dicalonkan untuk Anugerah Grammy ke-60 untuk lagu mereka "Clockworks" di bawah kategori "Persembahan Metal Terbaik".[2] Mereka telah membuat persembahan dalam pelbagai festival antarabangsa, termasuk Ozzfest dan Muat turun, dan memulakan obZen jelajah dunia dari 2008 hingga 2010, dan juga "Ophidian Trek".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Meshuggah". Merriam-Webster. Dicapai pada 9 August 2010.
  2. ^ Lynch, Joe (28 November 2017). "Grammys 2018: Lihat Senarai Lengkap Calon". Billboard. Dicapai pada 4 Disember 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]