MillatFacebook

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
MillatFacebook, Inc.
Jenis/bentuk sahSyarikat swasta
IndustriInternet
Ditubuhkan30 Mei 2010
Ibu pejabatPakistan Lahore, Pakistan
Tokoh pentingPengasas, CEO dan Presiden: Usman Zaheer
Pengasas dan Timbalan Presiden Teknik: Arslan Ch.
Tapak webwww.millatfacebook.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

MillatFacebook atau mFacebook disingkat menjadi MFB adalah tapak rangkaian sosial serupa facebook yang memungkinkan anggotanya untuk berinteraksi dan berkomunikasi antara anggota dari seluruh dunia. Ia dilancarkan pada Mei 2010 selepas penciptaan suatu kumpulan Facebook bernama Everybody Draw Mohammed Day.

Tapak jejaring sosial ini dibuat oleh kelompok Muslim yang berasal dari Pakistan. Mereka melancurkan perkhidmatan ini untuk bersaing dengan tapak jejaring sosial terkemuka "Facebook", di tengah harapan mereka tapak yang mereka buat akan menarik penyertaan sekitar 1.6 juta umat Islam dunia.

MillatFacebook merupakan salah satu laman sosial Muslim yang pernah ada. Sebelumnya Facebook salah satu laman sosial terbesar telah dihalang oleh Penguasa telekomunikasi Pakistan. [1]

MillatFacebook adalah pertama kalinya laman sosial Pakistan yang diciptakan oleh sekelompok anak muda profesional di bidang IT di kota Lahore pada 30 Mei 2010.


Tujuan dasar dari menciptakan dan meluncurkan situs MillatFacebook agar umat Islam dapat berinteraksi bersama lewat laman sosial yang buatan umat Islam sendiri. [2]


MillatFacebook dibuat sebagai reaksi dari tindakan penghujatan yang dilakukan oleh situs jejaring sosial Facebook. Usman Zaheer, yang merupakan pemilik laman MillatFacebook Pakistan mengatakan bahwa laman sosial buatan mereka adalah pesaing dari Facebook dan kumpulannya berusaha menempatkan yang terbaik untuk membuat MillatFacebook menjadi salah satu laman sosial yang besar dan berjaya di dunia. Menurut dia sekitar 4.300 orang telah bergabung dengan laman buatan mereka.

Laman sosial MillatFacebook, tidak berbeza jauh dengan laman Facebook yang asli bahkan tampilan halaman mukanya pun dibuat agak serupa dengan Facebook yang asli.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hussain, Waqar (May 30, 2010). "Pakistan court orders Facebook access restored". Agence France-Presse. Google News. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-03. Dicapai pada June 8, 2010.CS1 maint: date and year (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ "Pakistan establishes Muslim Facebook". Presstv.ir. Dicapai pada 2010-06-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]