Mistborn

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mistborn

PengkaryaBrandon Sanderson
PengilustrasiIsaac Stewart
Pengilustrasi kulit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
GenreFantasi tinggi
Penerbit
Tahun terbitJuly 2006 – kini
Jenis mediaPrint (hardcover, paperback and leatherbound), audiobook, e-book
Bil. buku7, 1 novella

Mistborn ialah siri novel fantasi epik yang ditulis oleh pengarang Amerika Brandon Sanderson dan diterbitkan oleh Tor Books. Trilogi pertama, diterbitkan antara 2006 dan 2008, terdiri daripada The Final Empire, The Well of Ascension, dan The Hero of Ages. Siri kedua dikeluarkan antara 2011 dan 2022, dan terdiri daripada kuartet The Alloy of Law, Shadows of Self, The Bands of Mourning dan The Lost Metal. Sanderson juga mengeluarkan novel pada 2016, Mistborn: Secret History. Sanderson merancang untuk menulis siri ketiga dan keempat.

Trilogi Mistborn yang pertama mengisahkan usaha kumpulan rahsia Allomancer yang cuba menggulingkan empayar dystopian dan menempatkan diri mereka dalam dunia yang diliputi oleh abu. Neologisme Allomancer berasal daripada dua perkataan Yunani ἄλλος (allos) yang bermaksud lain atau berbeza, dan μαντεία (manteía) bermaksud tilikan atau sihir, ia menunjukkan dengan baik kuasa pelik mazhab ini. Trilogi pertama adalah satu kejayaan besar. Kejayaan ini mendorong Sanderson untuk mengembangkan lagi alam fiksyennya, Cosmere, yang turut merangkumi The Stormlight Archive. Berlatarkan kira-kira 300 tahun selepas berakhirnya trilogi pertama, siri kedua adalah mengenai eksploitasi Waxillium Ladrian, seorang "Timbalan Wild-West" yang terpaksa berpindah ke bandar besar, dan mula menyiasat penculikan dan rompakan. Siri ketiga akan ditetapkan pada zaman komputer awal dengan teknologi 1980-an. Watak utama dirancang sebagai wanita Terris yang merupakan pengaturcara komputer dan Nicroburst; abangnya juga dirancang untuk menjadi watak. Siri keempat dirancang untuk menjadi opera angkasa.

Sejarah pembangunan[sunting | sunting sumber]

Idea pertama Sanderson untuk Mistborn datang semasa membaca siri Harry Potter: Dia fikir ia akan menjadi menarik untuk menetapkan cerita di dunia di mana "tuan gelap" berjaya dan "wira yang diramalkan" gagal. Idea kedua beliau, pada asalnya tidak berkaitan, adalah untuk menceritakan kisah rompakan dalam suasana fantasi, idea yang diilhamkan oleh siri filem Ocean's. Idea untuk kabus tituler datang semasa dia memandu melalui kabus di Idaho, yang digabungkan dengan kenangannya pernah melihat Katedral Kebangsaan Washington menyala dari dalam. Dia pada asalnya membangunkan feruchemy dan allomancy untuk cerita berasingan sebelum memutuskan untuk menggabungkannya dalam satu cerita.[1]

Sanderson mula bekerja akan Mistborn: The Final Empire semasa cuba mendapatkan novel terdahulunya Elantris diterbitkan. Selepas menulis dua lelaran awal Mistborn, dia mengalihkan tumpuannya kepada siri Stormlight Archive, tetapi memilih untuk menangguhkan penerbitannya demi menyiapkan Mistborn siri, yang dia fikir akan berfungsi sebagai susulan yang lebih baik kepada Elantris.[2]

Penerbitan dan masa depan[sunting | sunting sumber]

Trilogi asal yang diterbitkan oleh Sanderson adalah yang pertama dalam apa yang dia gunakan untuk memanggil "trilogi trilogi." Sanderson merancang untuk menerbitkan pelbagai trilogi yang semuanya ditetapkan di planet fiksyen Scadrial tetapi dalam era yang berbeza: trilogi kedua akan ditetapkan dalam suasana bandar, menampilkan teknologi moden, dan trilogi ketiga adalah menjadi siri fiksyen sains, berlatarkan jauh. masa hadapan.[3] Walau bagaimanapun, struktur ini berubah dengan keluaran The Alloy of Law, yang memulakan set siri baharu antara trilogi pertama dan trilogi kedua yang dirancang. Selepas beberapa kekeliruan, Sanderson memutuskan untuk merujuk kepada keseluruhan siri dari segi empat era, dengan Era One sebagai trilogi pertama, Era Two ialah empat buku bermula dengan The Alloy of Law, dan Eras Three and Four sebagai trilogi lain yang dirancang.

Tetapan[sunting | sunting sumber]

Siri ini terutamanya berlaku di sebuah rantauan di planet Scadrial. Peristiwa Era Satu terutamanya berlaku dalam Classical Scadrial, khususnya dalam Empayar Akhir, manakala Era Dua dan seterusnya berlaku dalam Post-Catacendre Scadrial.

Prasejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah Scadrial bermula dengan Pemeliharaan dan Pemusnahan, dua tuhan yang bertentangan yang merupakan Shards of Adonalsium,[4] oleh itu serpihan kuasa penciptaan. Sifat pemeliharaan membuatkan dia ingin menyaksikan perkara yang tidak pernah berakhir, kekal tidak berubah dan berterusan sepanjang infiniti, sedangkan Ruin adalah kemusnahan tanpa niat jahat, berniat untuk mengurangkan segala-galanya ke tahap molekul. Walaupun masing-masing mempunyai kuasa yang besar sahaja, mereka tidak boleh mencipta mahupun memusnahkan sepenuhnya. Sebagai kuasa yang bertentangan dengan niat, mereka tetap boleh bergabung untuk membuat sesuatu (memuaskan Preservation) yang juga boleh dimusnahkan (keinginan Ruin). Akibatnya, mereka mencipta Scadrial. Untuk membuktikan kepada Ruin bahawa dia boleh memusnahkan Scadrial apabila tiba masanya, Preservation mencipta manusia, mencontohi kemanusiaan yang telah mereka temui di Cosmere, memasukkan sebahagian daripada dirinya dalam ciptaan mereka, melemahkan dirinya. Perjanjian itu ialah Ruin akan dibenarkan untuk memusnahkan dunia suatu hari nanti, tetapi Pemeliharaan bertekad untuk menghalang perkara itu daripada berlaku. Preservation menggunakan fikirannya sendiri untuk mencipta penjara, Well of Ascension, dan memerangkap fikiran Ruin di dalam, menghalangnya daripada memusnahkan Scadrial.

Namun begitu, walaupun mereka saling tidak berupaya, Ruin and Preservation tetap sedar, dan mempunyai kuasa yang mencukupi untuk mempengaruhi peristiwa secara langsung. Manusia akhirnya mendapati bahawa Metals of Scadrial boleh ditelan dan dibakar oleh sebahagian daripada mereka, memberikan mereka kuasa istimewa seperti peningkatan kekuatan, pendengaran, kelajuan dan pelbagai kebolehan lain. Tanpa mereka ketahui, Metals adalah serpihan Preservation dan jasad Ruin. Akibatnya, walaupun dari penjaranya, Ruin boleh secara langsung mempengaruhi orang yang ditikam oleh Logam. Menyedari bahawa Ruin boleh mempengaruhi mereka dan penjaranya mempunyai kecacatan yang membolehkannya dibuka setiap ribu tahun, Preservation memberikan manusia Terris Prophecies, satu siri ramalan tentang apa yang akan berlaku apabila Well of Ascension akan mula memanggil Metalborn. dunia.

Scadrial Klasik (Era Satu)[sunting | sunting sumber]

Pada Classical Scadrial, matahari dan langit berwarna merah, tumbuh-tumbuhan berwarna coklat, dan tanah sentiasa dilindungi di bawah abu gunung berapi hitam. Setiap malam, tanah itu diselubungi kabus luar biasa, yang dikenali sebagai "mists". Seribu tahun sebelum cerita bermula, penguasa the Final Empire, the Lord Ruler, mendapat akses kepada kuasa ilahi di "Well of Ascension", di mana dia dikhabarkan telah mengalahkan bahaya yang tidak diketahui yang dipanggil "the Deepness".[5] Dengan kuasa ini, dia membuat semula dunia dan segala isinya menjadi keadaannya pada permulaan tiga buku pertama. Selepas peristiwa ini, dia menubuhkan "the Final Empire", yang akan diperintahnya selama seribu tahun akan datang.

Dominance[sunting | sunting sumber]

Dalam Final Empire, "Dominance" ialah wilayah dalam empayar Lord Ruler. Dominance adalah:

  • Central Dominance (Kerusi Final Empire)
  • Northern Dominance
  • Western Dominance
  • Eastern Dominance
  • Southern Dominance
  • Crescent Dominance
  • Farmost Dominance
  • Southern Islands
  • Remote Dominance
  • Terris Dominance

Bandar utama dalam Empayar Akhir ialah:

  • Luthadel ialah ibu kota Penguasaan Pusat dan seluruh Empayar Akhir, berfungsi sebagai nadi kuasa Lord Rulerasa, serta tapak istananya, Kredik Shaw. Sebelum Lord Ruler mencipta semula dunia, Luthadel berada di kawasan pergunungan yang dikenali sebagai Terris. Untuk menyembunyikan lokasi sebenar Old Terris dan Well of Ascension, Lord Ruler memindahkan gunung ke tempat lain dan menamakan kawasan itu sebagai "Terris". Terris ialah rumah nenek moyang orang Terris. Ia adalah kawasan pergunungan yang terletak di utara Penguasaan Utara.
  • Urteau ialah bandar persimpangan utama di Northern Dominance. Ia merupakan tempat duduk tradisional House Venture, walaupun keluarga itu berpangkalan terutamanya di Luthadel. Ia kemudiannya berada di bawah kawalan kerajaan yang dikuasai Skaa yang diketuai oleh seorang lelaki yang menggelar dirinya sebagai 'Warganegara'. Urteau juga terkenal dengan terusannya, yang secara misteri mengering pada satu ketika dahulu. Ia memainkan peranan penting dalam novel ketiga.
  • Fadrex City ialah bandar persimpangan yang penting dalam Penguasaan Barat. Walaupun semua bandar di luar Luthadel dilarang mempunyai tembok, Fadrex City mempunyai pembentukan batu semula jadi yang menjadikannya sangat boleh dipertahankan. Yomen, seorang Obligator, menuntut bandar itu selepas kejatuhan Lord Ruler atas sebab ini.

The Steel Ministry[sunting | sunting sumber]

The Steel Ministry ialah gereja dan kerajaan pusat Final Empire, yang dicipta oleh Lord Ruler untuk menguruskan empayar dan gerejanya. Walaupun Lord Rulerasa membenarkan Bangsawan mengawal kebanyakan aspek empayar, seperti pengeluaran sumber, dia menggunakan Kementerian Keluli untuk mengawal Bangsawan. The Steel Ministry mempunyai dua kumpulan orang yang digunakan untuk mengawal pelbagai aspek masyarakat; Steel Inquisitors dan Obligator. Semua Obligator dahulunya adalah bangsawan, biasanya Allomancer, dan dilatih dalam seni birokrasi dan ajaran Steel Ministry. Mereka ditandakan dengan tatu yang menghiasi muka dan badan mereka; semakin bertatu seorang Obligator, semakin tinggi pangkatnya. Mereka bertindak sebagai saksi untuk setiap kemungkinan kontrak undang-undang (contohnya, perjanjian perniagaan dan perkahwinan), yang bermaksud bahawa mereka mengetahui semua kejadian di kalangan bangsawan. Ini memberikan Lord Rulerasa kawalan yang besar ke atas golongan bangsawan, kerana mana-mana kontrak yang tidak disaksikan oleh salah seorang Obligatornya, tidak secara rasmi berlaku.

Steel Ministry disusun kepada empat subseksyen, dipanggil "Canton".

  • Canton of Finance: Mengarahkan operasi kewangan Final Empire
  • Canton of Resource: Mengurus perdagangan, pengangkutan dan cukai dalam Final Empire
  • Canton of Inquisition: Menguruskan penguatkuasaan undang-undang dalam Final Empire; dikendalikan oleh Steel Inquisitors
  • Canton of Orthodoxy: Menganjur dan mempengerusikan Steel Ministry, terutamanya aspek keagamaannya

Golongan Bangsawan dan Skaa[sunting | sunting sumber]

Golongan bangsawan merupakan keturunan penyokong awal Lord Ruler. Lord Ruler memberi mereka anugerah Allomancy pada tahun-tahun awal pemerintahannya kerana sokongan mereka kepadanya. Kuasa Allomantic telah diturunkan dari generasi ke generasi, tetapi pemberian Allomantic mereka semakin lemah selama ini. "Mistings" hanya mempunyai satu daripada banyak kuasa Allomantic, manakala "Mistborns" mempunyai semua kuasa. Pada mulanya terdapat sedikit Mistings, tetapi kini Mistings jauh melebihi Mistborn. Allomancy adalah sebab utama percampuran antara bangsawan dan skaa dijadikan haram oleh Lord Ruler. Lord Rulerasa mempunyai lebih banyak kawalan ke atas Bangsawan, jadi dia tidak mahu skaa mempunyai Allomancy.

Semasa pemerintahan Lord Rulerasa, skaa adalah hamba yang ditindas yang diperlakukan dengan kejam. Semasa golongan bangsawan mengawasi pekerja skaa, semua skaa adalah milik Lord Rulerasa dan dipinjamkan kepada golongan bangsawan untuk bekerja. Terdapat beberapa pemberontakan skaa selama berabad-abad, tetapi tidak pernah hampir berjaya. Semua skaa Allomancer mempunyai darah bangsawan.

Sebelum Ascension Lord Ruler, teknologi senjata telah berkembang kepada penciptaan serbuk mesiu. Pada permulaan pemerintahannya, Lord Rulerasa sengaja menindas pengetahuan tentang serbuk mesiu dan kebanyakan kemajuan lain. Ini dilakukan untuk mengelakkan teknologi melemahkan kekuatan tenteranya dan digunakan menentangnya dalam pemberontakan. Ini menjadikan pemanah sebagai satu-satunya pilihan ketenteraan jarak jauh, dan ia meninggalkan pemberontakan skaa dalam keadaan yang tidak menguntungkan kerana pemanah memerlukan latihan yang cukup. Satu-satunya kemajuan besar sejak pemerintahan Lord Ruler bermula ialah ciptaan makanan dalam tin.

Binaan Hemalurgik[sunting | sunting sumber]

Apabila Tuan Pemerintah naik ke Telaga Pembangkitan, baginda mencipta tiga spesies unik. Setiap satu daripada ini dicipta menggunakan Hemalurgi, walaupun bilangan pancang yang diperlukan berbeza untuk setiap satu.

Kandra adalah bentuk kehidupan yang sangat pintar tanpa bentuk yang berbeza, secara fizikal menyerupai gumpalan otot dalam bentuk semula jadinya. Walau bagaimanapun, mereka adalah pengubah bentuk yang berkebolehan. Fungsi utama kandra adalah sebagai pengintip, kerana kebolehan mereka yang ketara untuk meniru mana-mana makhluk. Mereka boleh memakan mayat atau tulang makhluk mati, menghafal dan meniru sifat fizikal dengan sempurna. Generasi Pertama kandra telah ditukar oleh Lord Ruler daripada Pra-Ascension Terris Worldbringers, mazhab pemimpin rohani dan Feruchemist.[6][7] Semua kandra yang dicipta selepas Generasi Pertama dibuat daripada Mistwraiths, dengan jumlah terpilih dibuat setiap seratus tahun. Mistwraiths, dinamakan Unbirthed oleh Kandra, adalah pemulung yang tidak berakal dengan keupayaan untuk menambah tulang makhluk yang mereka makan ke dalam bentuk mereka sendiri. Walaupun begitu, miswraiths agak tidak berbahaya.

Koloss ialah makhluk ganas yang membunuh dengan kekuatan luar biasa dan dicipta menggunakan Hemalurgi. Mereka tumbuh ke ketinggian maksimum kira-kira 13 kaki, di mana jantung mereka tidak dapat menyokong pukal mereka dan mereka mati. Mereka hanya mempunyai dua keadaan emosi: kebosanan dan kemarahan.

Inquisitor adalah makhluk Pemusnahan; kuasa mereka diperoleh melalui Hemalurgi. Inkuisitor dicipta apabila beberapa pancang Hemalurgik ditumbuk melalui ahli Feruchemy atau Allomancy ke dalam badan manusia, biasanya Allomancer atau Inquisitor sedia ada. Kebanyakan Penyiasat adalah misting daripada varieti "pencari", bermakna mereka boleh membakar logam untuk melihat sama ada terdapat Allomancer lain berdekatan.

Scadrial Pasca-Catacendre[sunting | sunting sumber]

Istilah "Twinborn" tidak diperkenalkan sehingga buku keempat. Twinborn ialah orang yang mempunyai satu kuasa Allomantic dan satu kuasa Feruchemical. Tiada hubungan antara logam Allomantic dan Feruchemical bagi Twinborn dan kebanyakannya mempunyai yang berbeza. Twinborn yang mempunyai pertalian Allomantic dan Feruchemical yang sama meningkatkan dengan ketara kedua-duanya, walaupun kebolehan itu sendiri tidak berkaitan.[8] Ia juga membenarkan Pengkompaunan, di mana allomancer membakar minda logam yang memberikan kesan ferukimia yang jauh lebih ketara daripada cas minda logam.[9]

Gereja Survivor menyembah Kelsier, yang berkhidmat sebagai martir pertamanya. Vin, Pewaris Sang Penahan dan 'murid' Kelsier, turut disembah. Kelsier mencipta Gereja sebagai cara menyebarkan harapan untuk kebebasan dan kesaksamaan di kalangan Skaa, jadi mereka akhirnya akan memberontak. Terdapat beberapa agama lain dalam siri ini, kebanyakannya dikaji untuk tujuan sejarah dan falsafah sahaja.

Sakti[sunting | sunting sumber]

Dalam Scadrial, dunia di mana Mistborn berlaku, sihir digambarkan sebagai kuasa ghaib yang dimanfaatkan oleh tiga disiplin yang berbeza: Allomancy, Feruchemy, dan Hemalurgy. Ketiga-tiga sistem sihir adalah berdasarkan logam, yang digunakan oleh individu yang Dilaburkan untuk memberikan mereka kebolehan khusus. Kuasa mereka berasal dari Shards, Pemeliharaan dan Pemusnahan, dua makhluk seperti dewa yang hadir di dunia Mistborn. Kuasa ini kemudiannya bergabung menjadi Harmoni.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sanderson, Brandon (May 21, 2020). Where Does a Book Begin for You?—How I came Up with Mistborn (YouTube video). Peritiwa berlaku pada 0:41–3:59. Dicapai pada May 9, 2022.
  2. ^ "Annotation Mistborn Second Title Page". brandonsanderson.com. August 4, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada March 17, 2015. Dicapai pada April 21, 2015.
  3. ^ Sanderson, Brandon (December 18, 2015). "State of the Sanderson 2015". Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2016. Dicapai pada January 20, 2016. The original pitch was for three trilogies. The Wax and Wayne books expanded this to four series. (You can imagine Wax and Wayne as series 1.5, if you want.) This means there will still be a contemporary trilogy, and a science fiction trilogy, in the future.
  4. ^ "Introduction to the Cosmere". November 23, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2018. Dicapai pada August 15, 2018. Dominion, Devotion, Ruin, Preservation, Honor, Cultivation, and Odium are Shards of Adonalsium.
  5. ^ "Well of Ascension - The Coppermind - 17th Shard". coppermind.net. Diarkibkan daripada yang asal pada March 2, 2013. Dicapai pada February 27, 2013.
  6. ^ "Lord Ruler - The Coppermind - 17th Shard". The Coppermind. Ogos 2, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2013. Dicapai pada September 30, 2013.
  7. ^ "Worldbringers - The Coppermind - 17th Shard". The Coppermind. 15 Disember 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2012. Dicapai pada 30 September 2013.
  8. ^ dalam The Alloy of Law, Miles "Hundredlives" Dagouter mampu menyembuhkan banyak penyakit lebih cepat daripada pembuat darah biasa kerana menjadi Twinborn berwarna emas tulen
  9. ^ Pengkompaunan itulah sebabnya Lord Ruler cuba memusnahkan orang Terris: dia cuba mengelak daripada mencampurkan kuasa alomantik dan kuasa ferukmia (selain daripada dirinya sebagai Mistborn dan Feruchemist)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]