Mohinder Kaur Bhamra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mohinder Kaur Bhamra (lahir 1940-an) ialah penyanyi British muzik rakyat Punjabi, ghazal dan lagu-lagu Sikh. Beberapa lagunya telah mengetengahkan isu yang membimbangkan wanita India British.

Dia menggalakkan wanita India British untuk menyertai tarian tradisional dan perayaan parti pada masa mereka biasanya dikecualikan. Karya parti awalnya yang popular termasuk Giddha pao haan deo, maar maar ke tali (Tarian wanita menari. Tepuk tangan), Ni aae na Vilayat kurye (Jangan datang ke gadis England) dan Raatan chad de ve (Berhenti bekerja shift malam saya sayang).

Kehidupan awal dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Mohinder Kaur Bhamra dilahirkan pada tahun 1940-an di Uganda ketika masih jajahan British. Dia berpindah ke British India pada sekitar umur lima atau enam tahun. Dia bersekolah di sekolah negeri di Ludhiana dan mengikuti kelas malam dalam teologi Sikh dan muzik klasik di Kolej Guru Angad Dev Punjab. Ingatan awal kanak-kanaknya termasuk diminta oleh gurunya menyanyikan lagu kebangsaan India, Jana Gana Mana, untuk Jawaharlal Nehru dan Vijaya Lakshmi Pandit apabila mereka melawat sekolahnya.

Pada awal remajanya, dia berpindah ke Kenya dan menamatkan pengajian muzik India melalui pos. Dia mula menyanyi dalam Gurdwaras di Kisumu dan kemudian, selepas perkahwinannya, di Nairobi. Di sana, pada tahun 1959, dia melahirkan anak lelaki pertamanya, Kuljit. Dia belajar bermain harmonium dan menyesuaikan muzik dengan lagu-lagu popular.

Kehidupan awal di England[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1961, Bhamra berpindah ke England bersama anaknya dan menyertai suaminya yang telah pun belajar kejuruteraan awam di London.

Di England, selepas kelahiran anak lelaki keduanya, Satpaul, dan selepas kerap menghadiri gurdwara di Shepherd's Bush dan Stepney Green di mana dia menyanyi, memainkan dholki dan membaca doa, orang ramai mula menjemputnya untuk menyanyi pada perayaan, dan pada tahun 1966 dia membuat persembahan di majlis perkahwinan. Sebelum akhirnya menetap di Southall, London, pada tahun 1968, dia pernah tinggal di Finsbury Park, Muswell Hill dan Palmers Green. Bhamra memegang beberapa pekerjaan ringkas termasuk enam bulan di sebuah syarikat mengait mengait, masa di pejabat surat-menyurat dan menghabiskan satu tempoh Krismas melekatkan label pada paket sosej di kilang sosej.

Dalam kerjaya awalnya, dia akan menyanyi di majlis perkahwinan Sikh pada waktu pagi diikuti pada sebelah petang dengan membuat persembahan di majlis resepsi. Anak lelakinya, Kuljit, yang memainkan tabla, menemaninya, kemudian diikuti oleh dua adik lelakinya.[ Pada tahun 1978 kumpulan keluarganya menyertai A.S. Kang.

1980-an dan seterusnya[sunting | sunting sumber]

Menjelang 1981, persembahan Singh Gidhian Di Raniye dan Bhamra Giddha pao haan deo, maar maar ke tali (Tarian wanita tarian. Tepuk tangan) menjadi karya parti yang berjaya. Sepanjang dekad berikutnya, sebagai salah satu daripada beberapa penyanyi wanita dalam industri Bhangra yang kebanyakannya didominasi lelaki, Bhamra menggalakkan wanita India British untuk menyertai tarian tradisional dan perayaan parti pada masa mereka biasanya dikecualikan. Dalam akaun Kuljit yang diterbitkan pada 2018, dia sedang menyanyi di satu parti apabila dia melihat wanita yang diasingkan mengintip melalui celah pintu, selepas itu dia menghentikan muzik dan mengarahkan lelaki untuk mengambil tempat mereka dan membenarkan wanita masuk menari; ia terbukti menjadi pukulan segera dengan wanita. Dia menceritakan bahawa menjelang akhir 1980-an, lelaki dan wanita boleh berada di lantai tarian bersama-sama.

Dia terkenal dengan muzik rakyat Punjabi, ghazal dan pujian Sikh, dan lagu berdasarkan penghijrahan, bekerja di UK dan ikatan antara wanita India di UK. Pada tahun 1981 dia merakam albumnya Kuri Southall Di (Gadis dari Southall). Satu lagi lagu popular awal ialah Ni aae na Vilayat kurye (Jangan datang ke England gadis). Ia adalah kisah peringatan yang ditujukan kepada gadis-gadis muda di India yang mungkin menganggap bahawa datang ke England untuk berkahwin mungkin membebaskan mereka daripada purdah; ia memberi amaran tentang pembohongan oleh lelaki yang akan membawa mereka ke England, dan dihantar bekerja di kilang oleh saudara terdekat mereka, terpaksa akur dengan kesejukan dan beralih kerja dan kerja rumah. M. S. Khaira dari Midlands menulis lirik setelah melihat nasib wanita sebegitu di kilang West Midlands. Kesan lagu itu ialah ia menghubungkan wanita Punjabi di Britain dengan teman wanita mereka yang tidak dikenali di India melalui muzik dan menyediakan tempat untuk hubungan isteri, suami, anak, ibu mertua dan menantu perempuan. Dalam temu bual dengan anak saudaranya Tej Purewal 'The sound of memory' (2012), Bhamra teringat bahawa pada tahun 1970-an lagu itu sangat bergema dengan penontonnya dan dia akan sering diminta untuk menyanyikannya. Dalam Raatan chad de ve (Berhenti bekerja syif malam sayangku), seorang isteri merayu kepada suaminya untuk melepaskan syif malamnya dan menyelesaikan malam-malamnya yang sunyi. Sebagai tindak balas, beliau menekankan bahawa mereka memerlukan pendapatan untuk hidup. Lirik itu sekali lagi ditulis oleh Khaira, dan Bhamra teringat bahawa ia menyentuh sentimen penontonnya yang mengingati masa susah mereka. Beliau sejak itu dilihat unik dalam mencerminkan isu-isu yang berkaitan dengan wanita India di Britain.