Mural

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ceiling painting, by Jean-André Rixens. Salle des Illustres, Le Capitole, Toulouse, France.

Mural adalah mural yang dibuat secara langsung di permukaan dinding dan permukaan luas yang lain, Mural memberikan definisi sebagai lukisan terbesar yang dibuat untuk menyokong ruang seni, mural tidak dapat dilepaskan dari bangunan seperti Bangunan, Rumah, Jalan dan lain-lain.

Mural dalam Seni Halus tidak dapat dilepaskan dari zaman prasejarah sekitar 31,500 tahun yang lalu. Ketika terdapat lukisan gua di Lascaux di selatan Perancis, mural dilukis oleh orang-orang prasejarah menggunakan cat air yang dibuat dari limun sebagai medium.

Keupayaan Artis untuk membuat seni kota seperti mural dan grafiti menjadi kekuatan utama Budaya Moden yang diciptakan untuk rujukan yang membawa kepada peningkatan dalam kehidupan seharian.

Sebilangan lukisan dinding dilukis pada kanvas besar, yang kemudian dilekatkan pada dinding (mis., Dengan marouflage), tetapi teknik ini sudah biasa digunakan sejak akhir abad ke-19.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kisah-kisah Jataka dari Gua Ajanta , sekarang Maharashtra, India , abad ke-7 M.

Tarikh mural seperti zaman Paleolitik seperti lukisan gua di gua Jeriji Saleh di Kalimantan (40,000-52,000 BP), Gua Chauvet di Ardèche, jabatan selatan Perancis (sekitar 32,000 BP). Banyak mural kuno telah dijumpai di makam Mesir kuno (sekitar 3150 SM), [2] istana Minoan (pertengahan III periode Neopalatial, 1700-1600 SM), gua Oxtotitlán dan Juxtlahuaca di Mexico (sekitar 1200-900 SM) dan di Pompeii (sekitar 100 SM - 79 Masihi). Pada abad pertengahan, mural biasanya dilaksanakan pada plaster kering (secco). Koleksi besar lukisan mural Kerala yang berasal dari abad ke-14 adalah contoh lukisan dinding lukisan dinding.[3][4] Di Itali, sekitar tahun 1300, teknik lukisan lukisan dinding pada plaster basah diperkenalkan kembali dan menyebabkan peningkatan yang signifikan dalam kualiti lukisan mural.[5]

Pada zaman moden, istilah ini telah lebih dikenali sebagai gerakan seni muralisme Mexico (Diego Rivera, David Siqueiros dan José Orozco). Terdapat banyak gaya dan teknik yang berbeza. Yang paling terkenal mungkin lukisan dinding, yang menggunakan cat larut dalam air dengan mencuci kapur basah, penggunaan cepat campuran yang dihasilkan di permukaan yang besar, dan sering di bahagian (tetapi dengan rasa keseluruhan). Warnanya cerah apabila kering. Kaedah marouflage juga telah digunakan selama ribuan tahun. Mural hari ini dilukis dengan pelbagai cara, menggunakan media berasaskan minyak atau air.

Gaya boleh berbeza dari abstrak hingga trompe-l'œil (istilah Perancis untuk "bodoh" atau "memperbodohkan mata"). Dimulakan oleh karya seniman mural seperti Graham Rust atau Rainer Maria Latzke pada tahun 1980-an, lukisan trompe-l'oeil telah mengalami kebangkitan semula di bangunan swasta dan awam di Eropah.

Hari ini, keindahan mural dinding semakin tersedia dengan teknik di mana lukisan atau gambar gambar dipindahkan ke kertas poster atau kanvas yang kemudian dilekatkan pada permukaan dinding (lihat kertas dinding, Frescography) untuk memberikan kesan mural yang dilukis dengan tangan atau pemandangan yang realistik. Jenis lukisan mural khas ialah Lüftlmalerei, yang masih diamalkan hingga kini di kampung-kampung di lembah Alps. Contoh reka bentuk façade yang terkenal dari abad ke-18 dan ke-19 boleh didapati di Mittenwald, Garmisch, Unter- dan Oberammergau.

Gallery[sunting | sunting sumber]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]


  1. ^ Clare A. P. Willsdon (2000). Mural Painting in Britain 1840-1940: Image and Meaning. Oxford University Press. m/s. 394. ISBN 978-0-19-817515-5. Dicapai pada 7 May 2012.
  2. ^ Only after 664 BC are dates secure. See Egyptian chronology for details."Chronology". Digital Egypt for Universities, University College London. Dicapai pada 2008-03-25.
  3. ^ Menachery, George (ed.): The St. Thomas Christian Encyclopaedia of India, Vol. II, 1973; Menachery, George (ed.): Indian Church History Classics, Vol. I, The Nazranies, Saras, 1998
  4. ^ "Pallikalile Chitrabhasangal" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-06-20.
  5. ^ Péter Bokody, Mural Painting as a Medium: Technique, Representation and Liturgy, in Image and Christianity: Visual Media in the Middle Ages, Pannonhalma Abbey, 2014, 136-151
  6. ^ "The Corn Parade". History Matters. George Mason University. Dicapai pada 27 August 2010.