Mystery Men

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mystery Men
Fail:Mystery Men film poster.jpg
Theatrical release poster
PengarahKinka Usher
PenulisNeil Cuthbert
BerdasarkanFlaming Carrot Comics
Bob Burden
Dihasilkan olehLawrence Gordon
Lloyd Levin
Mike Richardson
DibintangiHank Azaria
Claire Forlani
Janeane Garofalo
Eddie Izzard
Greg Kinnear
William H. Macy
Kel Mitchell
Lena Olin
Paul Reubens
Geoffrey Rush
Ben Stiller
Wes Studi
Tom Waits
SinematografiStephen H. Burum
Disunting olehConrad Buff
Muzik olehStephen Warbeck
Syarikat
penerbitan
Golar Productions
Dark Horse Entertainment
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 06 Ogos 1999 (1999-08-06)
Masa tayangan
120 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$68 juta
Pecah panggung$33.5 juta

Mystery Men ialah sebuah filem komedi superhero Amerika 1999 yang diarahkan oleh Kinka Usher (dalam penampilan sulung arahannya yang panjang), yang ditulis oleh Neil Cuthbert, secara longgar berdasarkan Komik Lobak Merah Bob Burden, dibintangi oleh Ben Stiller, Hank Azaria, William H. Macy, Greg Kinnear, Claire Forlani, Kel Mitchell, Paul Reubens, Janeane Garofalo, Wes Studi, Geoffrey Rush, Lena Olin, Eddie Izzard dan Tom Waits. Filem ini memperincikan kisah sepasukan wira-wira yang lebih rendah dengan kuasa yang tidak mengagumkan yang diperlukan untuk menyelamatkan hari daripada seorang jenius penjenayah apabila wira-wira pemastautin Champion City ditangkap.

Plot[sunting | sunting sumber]

Di Champion City, pasukan adiwira amatur En. Furious, Shoveler dan Raja Biru cuba mencipta nama, tetapi kekurangan pengalaman, pergaduhan dan kebolehan mereka yang meragukan biasanya mengakibatkan kekalahan dan kekecewaan. Semasa cuba menghentikan rompakan yang sedang berlaku, mereka dikalahkan oleh adiwira yang berkuasa dan sombong di bandar itu, Kapten Amazing.

Walau bagaimanapun, kehebatan Amazing memerangi jenayah secara praktikal telah menjadikan tugasnya usang. Tanpa sebarang musuh yang layak (kebanyakannya sama ada mati, dalam buangan, atau dalam penjara), penaja korporatnya mula menarik balik sokongan. Untuk mewujudkan keperluan untuk perkhidmatannya, Amazing menggunakan alter egonya, peguam jutawan Lance Hunt, untuk berhujah agar musuhnya dibebaskan, penjahat super Casanova Frankenstein, dari rumah sakit jiwa. Walau bagaimanapun, rancangan itu menjadi bumerang; setelah dibebaskan dan bersatu semula dengan pengikutnya Tony P dan Disco Boysnya, Casanova Frankenstein meletupkan suaka, dengan mudah mengecoh dan menangkap Amazing, dan bersedia untuk melepaskan "Psycho-frakulator", yang mematikan realiti, di bandar.

Semasa mengintai rumah agam Casanova Frankenstein, Encik Furious memerhati penangkapan Amazing dan memaklumkan pasukannya. Selepas percubaan menyelamat yang tidak berjaya, mereka bertiga menyedari bahawa mereka memerlukan lebih banyak sekutu. Melalui mulut ke mulut dan uji bakat mereka merekrut Invisible Boy, the Spleen, dan Bowler. Pasukan yang berani menyerang limosin Casanova, tetapi hanya berjaya mengganggunya.

Semasa mabuk kerana meraikan "kemenangan" mereka, pasukan itu hampir dibunuh sebagai tindakan balas oleh Tony P dan Disco Boys. Mereka diselamatkan oleh Sphinx, seorang wira-wira misterius yang bersetuju untuk melatih mereka. Latihan pembentukan pasukan yang tidak konvensional dan retorik antitabole Sphinx menjengkelkan Encik Furious, yang berhenti daripada kumpulan itu, tetapi yang lain berkembang di bawah bimbingannya. Mengetahui bahawa mereka masih akan kalah, kumpulan itu mencari Doc Heller, yang pakar dalam persenjataan bukan maut, untuk melengkapkan mereka untuk pertempuran mereka. Furious, digalakkan oleh teman wanita baharunya, Monica, menyertai semula pasukan itu.

Pasukan itu memecah masuk ke rumah agam Casanova semasa sidang kemuncak beberapa kumpulan di bandar seperti Disco Boys, the Furriers, the Frat Boys, Not-So-Goody Mob, the Suits, dan the Susies. Semasa cuba membebaskan Kapten Amazing, mereka menjadi keliru dengan arahannya dan secara tidak sengaja melepaskan Psiko-frakulator dan membunuhnya. Tanpa Amazing, pasukan berputus asa untuk menyelamatkan bandar, tetapi Shoveler menyampaikan ceramah semangat, yang memberi inspirasi kepada mereka untuk meneruskan.

Dengan azam baru, pasukan itu menyerang rumah agam itu lagi. Kali ini, melalui gabungan kejutan, kerja berpasukan, memaksimumkan kuasa besar seakan-akan mereka, dan senjata Heller yang unik, mereka menundukkan kaki tangan Casanova Frankenstein. Walau bagaimanapun, Casanova Frankenstein menahan Monica sebagai tebusan dan mengaktifkan Psycho-frakulator, yang mula mendatangkan malapetaka ke atas bandar. Semasa pasukan itu berusaha untuk melumpuhkan peranti itu, Encik Furious menentang Casanova Frankenstein, melepaskan kemarahan dalamannya dan bertarung dengan berkesan buat kali pertama.

Encik Furious melemparkan Casanova Frankenstein ke dalam teras psiko-frakulator yang membunuhnya dengan kuasa realiti-lenturnya. Selebihnya pasukan membantu The Bowler untuk memusnahkan peranti dan melarikan diri dari rumah agam apabila ia meletup.

Pasukan itu dikerumuni wartawan yang ingin mengetahui nama kumpulan itu. Semasa mereka mempertikaikan nama yang mungkin di antara mereka, seorang wartawan menyatakan, "Nah, apa pun yang anda panggil, Champion City akan selamanya berhutang terima kasih kepada 'Lelaki Misteri' ini," tetapi mereka terlalu sibuk berdebat untuk mendengarnya.