Naruto Shippuden The Movie: Bonds

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Naruto Shippuden the Movie: Bonds
PengarahHajime Kamegaki
PenulisJunki Takegami
Dihasilkan olehMikihiko Fukazawa
Shoji Matsui
DibintangiJunko Takeuchi
Noriaki Sugiyama
Motoko Kumai
Unshō Ishizuka
SinematografiAtsuho Matsumoto
Disunting olehYukie Oikawa
Seiji Morita
Muzik olehYasuharu Takanashi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
  • 02 Ogos 2008 (2008-08-02)
Masa tayangan
93 minit
NegaraJepun
BahasaJepun
Pecah panggung¥1.16 bilion (US$10.6 bilion)

Naruto Shippuden the Movie: Bonds (Jepun: 劇場版 NARUTO−ナルト− 疾風伝 絆, Hepburn: Gekijōban Naruto Shippūden: Kizuna)[1] adalah filem animasi Jepun 2008 berdasarkan siri manga dan anime Masashi Kishimoto. Animasi ini dilancarkan pada 2 Ogos 2008 dan diumumkan dalam Weekly Shōnen Jump bersama dengan tarikh pelepasan DVD untuk filem Shippuden pertama. Selain itu, treler untuk filem kedua ditayangkan dengan episod 40 dan 41, dan sekali lagi dengan episod 66 dan 67. Pada episod 70 dan 73 urutan pembukaan digantikan dengan rakaman dari filem itu. Versi Bahasa Inggerisnya dikeluarkan pada DVD dan Blu-ray pada 25 Oktober 2011 di Amerika Utara.[2] Lagu tema filem "No Rain No Rainbow" dibawakan oleh Home Made Kazoku.

Plot[sunting | sunting sumber]

Ninja musuh dari Tanah Langit, melakukan pembalasan, berpaling melawan penduduk Desa Daun kerana menghancurkan Negara Langit dalam Perang Dunia Ninja Besar Kedua.

Sementara Naruto Uzumaki, Sakura Haruno dan Hinata Hyuga menemani Amaru dan Doktor Shinnō kembali ke kampung mereka, Sai dan Shino Aburame menghancurkan pangkalan kapal ninja langit. Orochimaru, yang menderita badannya yang sudah habis masa, memerintahkan Sasuke Uchiha untuk meminta seorang lelaki membantunya menyempurnakan reinkarnasinya. Di kampung yang terbakar, Amaru mencari semua orang dan perangkap yang nampaknya membunuh Shinnō. Setelah Amaru memulihkan akal, mereka terus menjumpainya. Setelah Hinata dipisahkan dari pasukan, Amaru dirasuki oleh raksasa Zero-Tailed, Reibi. Naruto berubah menjadi iblis, tetapi meterai itu menekan chakra Rubah Sembilan-Ekor di dalam dirinya dan Amaru menentang kekuatan untuk menghancurkan Reibi. Di kubu terapung Ancor Vantian, Naruto mengetahui bahawa Shinnō yang telah pulih mengkhianati mereka, menggunakan Amaru untuk meneliti kekuatan kegelapan lima belas tahun yang lalu dan gulungan rahsia kampung. Setelah Shinnō mengaktifkan Body Revival Technique buat sementara waktu, Naruto menghentikan Amaru daripada membunuh diri dan terlepas dari ingatan mereka. Sasuke mengganggu serangan dan memberitahu Shinnō yang lemah untuk membantu Orochimaru, tetapi Shinnō menolak, memberikan jutsu reinkarnasi tatal ke Sasuke dan jatuh ke pintu perangkap. Naruto dan Sasuke berhadapan dengan Shinnō yang mengungkapkan kepompong raksasa menjadi Zero-Tails dan berubah menjadi monster penyerap chakra. Setelah Sasuke melepaskan tanda kutukan dan Naruto dengan chakra rubah, mereka berlebihan untuk mengalahkan Shinnō dengan Lightning Blade dan Tornado Rasengan, menyebabkan pangkalan jatuh. Sementara ninja daun menyusup untuk memusnahkannya, Amaru, Hinata dan penduduk kampung yang dibebaskan bersiap untuk pergi. Setelah Naruto menghancurkan kubu itu dengan Rasengan (螺旋 丸, sfera lingkaran cahaya, manga Inggeris: "Spiral Chakra Sphere") dan jatuh di langit, Amaru menunggang luncur untuk menyelamatkannya. Mereka mendarat dengan selamat di Gamabunta.

Setelah kembali ke tempat persembunyian dan memberikan tatal ke Orochimaru, Sasuke meneruskan latihan.

Pelakon Suara[sunting | sunting sumber]

Watak Suara bahasa Jepun Suara bahasa Inggeris
Naruto Uzumaki Junko Takeuchi Maile Flanagan
Sasuke Uchiha Noriaki Sugiyama Yuri Lowenthal
Sakura Haruno Chie Nakamura Kate Higgins
Kakashi Hatake Kazuhiko Inoue Dave Wittenberg
Sai Satoshi Hino Ben Diskin
Neji Hyuga Kōichi Tōchika Steve Staley
Shino Aburame Shinji Kawada Derek Stephen Prince
Hinata Hyuga Nana Mizuki Stephanie Sheh
Shikamaru Nara Showtaro Morikubo Tom Gibis
Choji Akimichi Kentarō Itō Robbie Rist
Tsunade Masako Katsuki Debi Mae West
Shizune Keiko Nemoto Megan Hollingshead
Jiraiya Hōchū Ōtsuka David Lodge
Orochimaru Kujira Steve Blum
Kabuto Yakushi Nobutoshi Canna Henry Dittman
Yamato Rikiya Koyama Troy Baker
Amaru Motoko Kumai Michelle Ruff
Shinno Unshō Ishizuka Jamieson Price

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Newest Naruto Movie Named, Dated: Kizuna on August 2".
  2. ^ "Viz Media Industry Panel".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]