Niall James Horan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Niall Horan)
Niall Horan
Niall pada Jun 2016
Latar belakang
Nama lahirNiall James Horan
Juga dikenali sebagai
Niall Horan
Berasal dariIreland
GenreFunk pop,Akustik
PekerjaanPenyanyi
Instrumengitar
Tahun aktif2010 — kini
Syarikat rakaman
Capitol Records
Pengkarya berkait
One Direction

Niall James Horan (lahir pada 13 September 1993 di Mullingar, County Westmeath, Ireland). adalah penyanyi dan penulis lagu Ireland. Dia lebih dikenali sebagai ahli band boy band One Direction.[1] Pada tahun 2010, Horan mengiktiraf sebagai artis solo untuk pertandingan nyanyian televisyen Britain The X Factor. Setelah dihilangkan sebagai pelari solo, Horan menyertai empat peserta lain untuk membentuk One Direction. Kumpulan ini telah melancarkan lima album yang berjaya secara komersial, yang dilakukan pada empat lawatan di seluruh dunia, dan memenangi beberapa anugerah.Pada 2016, Horan menandatangani perjanjian rakaman sebagai artis solo dengan Capitol Records. Horan telah melancarkan single " This Town dan " Slow Hands dari album debutnya yang akan datang Flicker , yang dijadualkan akan dikeluarkan pada 20 Oktober 2017

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Niall James Horan dilahirkan pada 13 September 1993 di Mullingar, Ireland. Ibu bapanya, Bobby Horan dan Maura Gallagher, bercerai ketika berusia lima tahun, maka dia dan saudaranya Greg Horan terpaksa tinggal di kedua-dua rumah untuk beberapa waktu. Mereka kemudian memutuskan untuk bergerak pasti dengan ayah mereka.[2] Dia menghadiri sekolah rendah Sekolah Kebangsaan St Kenny dan, sebagai remaja, Coláiste Mhuire, sekolah lelaki Katolik yang kedua-duanya terletak di atau berhampiran Mullingar. Horan mula bermain gitar apabila abangnya mendapat satu untuk Krismas tetapi gagal bermain, jadi Horan mula bermain dengannya dan mengajar dirinya bagaimana melakukannya dengan memainkannya di YouTube. Makciknya menemui bakatnya suatu hari ketika dia berada di dalam kereta dengan Niall ketika dia mula bernyanyi. Dia mula berfikir bahawa radio sedang berjalan. Sebagai remaja dia tampil di Pusat Kesenian Mullingar (dalam kumpulan penggila dana untuk pasukan bola sepak tempatan, Shamrocks). Beliau juga memenangi slot sokongan dengan bekas peserta X Factor ' Lloyd Daniels di kelab Akademi yang terkenal di Dublin.[3]

Kerjaya Muzik[sunting | sunting sumber]

2010: The X Factor[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2010, pada usia enam belas tahun, Niall mengikuti audisi untuk siri ketujuh dari The X Factor di Dublin.[4] Dia menyanyikan "So Sick", dan menerima komentar bercampur-campur dari para hakim. Louis Walsh memihak kepadanya, tetapi Cheryl Cole dan hakim tamu Katy Perry, merasakan ia memerlukan sedikit masa untuk berkembang. Simon mengundi untuk melepaskannya, Cheryl berkata tidak, dan Louis cepat menambahnya, dan meninggalkan nasib Niall sehingga Katy. Dia memutuskan untuk mengundi ya, dan Niall diletakkan ke bootcamp.

Pada bootcamp, Niall menyanyikan "Champagne Supernova", tetapi gagal melayakkan diri untuk kategori "Boys". Selepas cadangan daripada hakim tamu Nicole Scherzinger, Niall dimasukkan ke dalam kumpulan dengan empat orang lelaki lain, yang juga gagal bergerak dalam pertandingan, tetapi kerana mereka terlalu baik untuk melepaskan, hakim memutuskan untuk bersetuju dengan Nicole. Niall, bersama-sama dengan Harry Styles, Liam Payne, Louis Tomlinson dan Zayn Malik, membentuk One Direction. Styles datang dengan nama band, yang dia fikir akan berbunyi baik apabila penyiar Peter Dickson membaca nama mereka di persembahan langsung. Seterusnya, kumpulan itu berkumpul selama dua minggu untuk mengenali satu sama lain dan berlatih. Lagu kualifikasi mereka di "rumah hakim" dan lagu pertama mereka sebagai satu kumpulan, One Direction menyanyikan versi akustik " Torn". Simon Cowell kemudian mengulas bahawa prestasi itu meyakinkannya bahawa kumpulan itu "yakin, bersenang-senang, seperti kawan-kawan, dan jenis yang tidak berani juga." Dalam tempoh empat minggu pertama pertunjukan langsung, mereka adalah tindakan terakhir Cowell dalam pertandingan itu. Semasa pertandingan itu, band ini melakukan lagu-lagu berbeza seperti Kelly Clarkson "Hidup Saya Akan Menyedut Tanpa Anda" dan Total Eclipse of the Heart [[Bonnie Tyler] ", dengan cepat mendapat populariti di UK. Walau bagaimanapun, mereka selesai di tempat ketiga, di belakang runner up Rebecca Ferguson dan pemenang Matt Cardle.

2010–16: Terobosan dengan One Direction[sunting | sunting sumber]

Horan di 2014 ARIA Music Awards, Sydney, 26 November 2014

Berikutan X Factor, One Direction telah ditandatangani oleh Cowell kepada kontrak rekod bernilai £ 2 juta Syco yang dilaporkan. Mereka mula merakam album debut mereka pada Januari 2011, mereka terbang ke Los Angeles untuk mencatatnya. Pada bulan Februari 2011, kumpulan lelaki dan peserta lain dari siri menyertai The X Factor Live Tour. Semasa lawatan itu, kumpulan itu telah mengadakan 500,000 orang di seluruh UK. Selepas lawatan tersebut disempurnakan pada bulan April 2011, kumpulan itu terus bekerja di album debut mereka. Rakaman berlaku di Stockholm, London dan Los Angeles, sebagai One Direction bekerja dengan pengeluar Carl Falk, Savan Kotecha, Steve Mac dan Rami Yacoub.

Pada tahun 2011, mereka mengeluarkan album studio pertama mereka, Up All Night (album One Direction) Sehingga Malam Semua. Ia memulakan debutnya di Amerika Syarikat Billboard 200, menjual 176,000 salinan pada minggu pertama . Ini membawa kepada One Direction menjadi band British pertama untuk mendirikan album studio pertamanya di nombor satu. Single pertama mereka, "What Makes You Beautiful (lagu)", mencapai nombor satu di Ireland, Mexico dan UK.[5][6][7] Single berikutnya, "Gotta Be You", "One Thing" dan "More than This",, mempunyai kejayaan yang sederhana, yang berjaya di sesetengah negara, tetapi gagal pada orang lain.[8][9][10] Untuk mempromosikan album, mereka memulakan Up All Night Tour dan mengeluarkan DVD pelancongan, Up All Night: The Live Tour.[11][12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Niall Horan Biography". Hollywood Life. Dicapai pada 31 December 2015.
  2. ^ "Mums of One Direction stars reveal how the boys have grown into music sensations". dailyrecord.co.uk. Dicapai pada 14 AUG 2012. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ John D. Buchanan. "Niall Horan Bio". microsoft. Dicapai pada 26 February 2017.
  4. ^ "Niall Auditions For The X Factor". Capital FM. Dicapai pada 31 December 2015.
  5. ^ "One Direction on UK". The Official Chart Company. Dicapai pada 1 January 2016.
  6. ^ "Mexico Airplay". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 July 2012. Dicapai pada 1 January 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ "Chart Track Archive". GFK Chart Track. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-27. Dicapai pada 1 January 2016.
  8. ^ "More Than This on Charts". Hung Medien. Dicapai pada 1 January 2016.
  9. ^ "One Thing on Charts". Hung Medien. Dicapai pada 1 January 2016.
  10. ^ "Gotta Be You on Charts". Hung Medien. Dicapai pada 1 January 2016.
  11. ^ "Up All Night - Live Concert DVD". One Direction Music. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-19. Dicapai pada 1 January 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  12. ^ "One Direction prepare for 'Up All Night' Tour With Watford Concert". Capital FM. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 April 2012. Dicapai pada 1 January 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]