Nilai ambang parlimen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nilai ambang pilihan raya ialah nilai minimum daripada undi yang perlu dicapai oleh calon atau parti politik untuk mendapat perwakilan dalam badan perundangan. Had ini lazimnya digunakan dalam sistem perwakilan berkadar di mana parti mesti mendapat peratusan minimum undi tertentu (misalnya 5%), sama ada secara nasional atau di kawasan pilihan raya tertentu, untuk memenangi kerusi dalam badan perundangan.

Dalam pengundian boleh pindah, ambang pilihan raya dikenali sebagai kuota dan ada kemungkinan untuk calon melepasinya dengan memanfaatkan undi pilihan pertama undi yang dipindahkan daripada calon lain berdasarkan nilai yang lebih rendah (dan pilihan terakhir untuk mengisi sasaran bilangan kerusi boleh dipilih di bawah sistem ini walaupun calon gagal melepasi nilai ambang).

Dalam sistem perkadaran bercampur (MMP), ambang pilihan raya menentukan parti mana yang layak mendapat kerusi tambahan dalam badan perundangan (walaupun sesetengah sistem ini membenarkan parti mengekalkan kerusi yang mereka menangi di daerah pilihan raya mereka walaupun mereka tidak menerima ambang secara nasional).

Galakan penggunaan[sunting | sunting sumber]

Perhimpunan Majlis Eropah mengesyorkan agar nilai ambang tidak lebih daripada 3%. [1] Untuk undi boleh pindah, bagi meletakkan ambang semula jadi pada kira-kira 10 peratus, John M. Carey dan Simon Hix mengesyorkan agar magnitud kawasan rendah dalam sekitar 6. [2]

Nilai ambang di pelbagai negara[sunting | sunting sumber]

Di Sejm Poland, Seimas Lithuania, Bundestag Jerman dan Dewan Perwakilan New Zealand, nilai ambang adalah 5% (di Poland, tambahan 8% untuk gabungan dengan dua lebih parti yang bertanding melalui senarai pilihan raya bersama dan di Lithuania, tambahan 7% untuk setiap gabungan). Walau bagaimanapun, di New Zealand, jika parti memenangi kerusi yang dipilih melalui sistem pemenang undian terbanyak, ambang itu tidak terpakai.

Di Turki, nilai ambang pilihan raya ialah 7%. Bagi Poland pula, parti yang mewakili kaum minoriti tidak perlu untuk memenuhi nilai ambang dan mengesahkan sekurang-kurangnya satu kerusi buat mereka. Di Romania pula, nilai ambang bagi parti mewakili kaum minoriti berbeza dengan parti nasional.

Terdapat juga negara seperti Portugal, Afrika Selatan, Finland, Belanda dan Macedonia Utara yang mempunyai sistem perwakilan berkadar tanpa nilai ambang.

  1. ^ Resolution 1547 (2007), para. 58
  2. ^ Carey and Hix, The Electoral Sweet Spot, p. 7