OK Kanmani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
O Kadhal Kanmani
Poster Rasmi
PengarahMani Ratnam
PenulisMani Ratnam
Dihasilkan olehMani Ratnam
DibintangiDulquer Salmaan
Nithya Menen
SinematografiP. C. Sreeram
Disunting olehA. Sreekar Prasad
Muzik olehA. R. Rahman
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 10 April 2015 (2015-04-10)
NegaraIndia
BahasaTamil

O Kadhal Kanmani (juga dirujuk sebagai OK Kanmani) adalah filem drama romantis bahasa Tamil dari India yang akan ditayangkan pada 2015. Filem ini diarah dan diterbitkan oleh Mani Ratnam. Dulquer Salman (anak kepada bintang filem Malayaram,Mammootty) dan Nithya Menen memainkan peranan utama dalam filem ini sebagai pasangan muda yang bersekedudukan di Bandar Raya Mumbai. Filem ini dikatakan sebagai "mencerminkan pemikiran masyarakat yang moden di kawasan bandar India"dan menangani isu-isu seperti nilai-nilai perkahwinan dan tradisional[1][2][3] .

Musik dan Kesan bunyi bagi filem ini digubah oleh A. R. Rahman.O Kadhal Kanmani masuk pawagam pada 17 April 2015, dan memenangi ulasan positif daripada pengkritik. Filem ini kemudian menjadi satu kejayaan kewangan di box office di India dan pasaran luar negara.[4]

Plot[sunting | sunting sumber]

Aditya (Dulquer Salman) dan Tara (Nithya Menen) adalah anak-anak muda yang berfikiran terbuka yang menjalani kehidupan mereka sendiri di bandar raya Mumbai. Oleh kerana mereka mempunyai idea yang sama mereka memutuskan untuk bergerak bersama-sama dan mula tinggal bersama tanpa berkhawin atau bersekedudukan. Tetapi keadaan mula berubah dan pandangan mereka tentang kehidupan juga berubah dengan ia menimbulkan masalah baru. Apa yang berlaku kepada hubungan mereka, akan mereka berkahwin?

Pelakon dan Watak[sunting | sunting sumber]

  • Dulquer Salmaan sebagai Adithya Varadarajan aka Adithya
  • Nithya Menen sebagai Tara Kalingarayar aka Tara
  • Prakash Raj sebagai Ganapathy
  • Leela Samson sebagai Bhavani

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Dil Raju suggested 'Ok Bangaram' title to Mani Ratnam". The Indian Express. 23 March 2015. Dicapai pada 25 March 2015.
  2. ^ "Mani Ratnam's 'O Kadhal Kanmani' out on Friday". gulfnews.com. Dicapai pada 16 April 2015.
  3. ^ Naig, Udhav (12 April 2015). "'OKK: a new-age romance'". The Hindu (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0971-751X. Dicapai pada 16 April 2015.
  4. ^ "`Kanchana 2` and `OK Kanmani` are super hits!". Sify.