Operasi Downfall

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Operasi Downfall
A map outlining the Japanese and U.S. (but not other Allied) ground forces scheduled to take part in the battle for Japan. Two landings were planned: (1) Olympic—the invasion of the southern island, Kyūshū, (2) Coronet—the invasion of the main island, Honshū.

Peta merangkakan angkatan darat Jepun dan AS (tidak termasuk angkatan Bersekutu lain) yang dijadual akan terlibat dalam pertempuran Kepulauan Jepun. Dua pendaratan dirancang:

  1. Olympic, di pulau selatan, Kyūshū
  2. Coronet, di pulau utama, Honshū
Objektif Serangan terhadap Jepun
Hasil Dibatalkan selepas Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945

Operasi Downfall (harfiah, "Operasi Kejatuhan") ialah nama kod rancangan serangan terhadap Empayar Jepun oleh angkatan tentera Pihak Bersekutu pada penghujung Perang Dunia Kedua. operasi yang dirancang ditinggalkan selepes Jepun menyerah kalah berikutan pengeboman atom Hiroshima dan Nagasaki. Operasi terdiri daripada dua bahagian: Operasi Olympic dan Operasi Coronet.

Dijadualkan pada bulan Oktober 1945, Operasi Olympic bertujuan untuk menawan sepertiga wilayah selatan pulau selatan Kyūshū, dengan mengguna Pulau Okinawa, yang baharu ditawan sebagai kawasan berkumpul. Kemudian, dalam musim bunga 1946, Operasi Coronet akan dilaksanakan buat menawan Dataran Kantō, berdekatan Tokyo, di pulau Honshū. Pangkalan-pangkalan udara di Kyushu yang ditawan dalam Operasi Olympic akan membolehkan penggunaan sokongan pesawat dari darat untuk membantu dalam Operasi Coronet. Sekiranya Downfall terjadi, ia akan tercatat sebagai operasi amfibi terbesar dalam sejarah.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mac Arthur, "13", Reports, 1, US: Army.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.