Orang Mohawk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Orang Mohawk
Peta Sungai Mohawk
Bendera Kenhtè꞉ke, Wilayah Tyendinaga Mohawk

Orang Mohawk ( Templat:Lang-moh [1] ) ialah bahagian paling timur Haudenosaunee, atau Konfederasi Iroquois. Mereka ialah Orang Asli Amerika Utara yang berbahasa Iroquoian, dengan komuniti di tenggara Kanada dan utara Negeri New York, terutamanya di sekitar Tasik Ontario dan Sungai St. Lawrence . Sebagai salah satu daripada lima ahli asal Liga Iroquois, Mohawk dikenali sebagai Penjaga Pintu Timur - penjaga tradisional Konfederasi Iroquois terhadap pencerobohan dari timur.

Pada masa hubungan Eropah, orang Mohawk berpangkalan di lembah Sungai Mohawk di bahagian atas New York sekarang, barat Sungai Hudson . Wilayah mereka meliputi utara ke Sungai St. Lawrence, selatan Quebec dan timur Ontario ; selatan ke New Jersey yang lebih besar dan ke Pennsylvania; ke arah timur ke Pergunungan Hijau Vermont ; dan ke arah barat ke sempadan dengan wilayah tanah air tradisional Bangsa Iroquoian Oneida .

  1. ^ "About the Kanienʼkehá꞉ka Nation Council of Chiefs". Mohawk Nation Council of Chiefs of the Haudenosaunee Six Nations Confederacy. Mohawk Nation Council of Chiefs. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 August 2014. Dicapai pada 4 August 2014.