Orang Tancangya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Suku Tanchangya
jmpl|Tanchangya women
Kawasan ramai penduduk
Sebagian besar di Bangladesh dan India

Di Bangladesh, suku Tanchangya menghuni daerah Bukit Chittagong,

juga di India dan Mayanmar.
Bahasa
Bahasa Tanchangya atau bahasa Tongchangya
Agama
Buddha Theravada

Suku Tanchangya(তঞ্চংগ্যা) adalah salah satu daripada 13 komuniti etnik pribumi yang tinggal di Bukit Chittagong (CHT) Bangladesh.

Letak geografi[sunting | sunting sumber]

Masyarakat Tanchangya telah tinggal di CHT sejak zaman prasejarah. Pada masa ini masyarakat Tanchangya tinggal di Rangamati, Bandarban, Roisyabili dan Sadhikyabili (daerah Chittagong), Ukhia dan Teknaf (daerah bazaar Cox) wilayah di Bangladesh. Mereka juga tinggal di negara bahagian India Utara-Timur (Assam, Tripura dan Mizoram) dan Rakhine Negara Myanmar. Sebahagian besar masyarakat Tanchangyas hidup di hutan cadangan CHT, tetapi pada 10 April 2000 Pemerintah menyatakan undang-undang Hutan baru bernama "Hutan (Pindaan) Undang-Undang; 2000"; menurut undang-undang ini "Penanaman & persiapan di kawasan hutan cadangan adalah menyalahi undang-undang." Kelangsungan hidup di daerah orang-orang ini menjadi sukar untuk mengikuti undang-undang ini. Sukar untuk membentuk konsensus mengenai angka yang tepat dan ejaan Tanchangyas. Menurut kaji selidik bancian tahun 2001 jumlah penduduk Tanchangya 31.164 di CHT (sumber: solidarity2002, Bangladesh Adivasi Forum). Menurut laporan Daily Prothom-alo jumlah Tanchangya adalah 51.773 di CHT (dilihat pada tarikh 3 Februari 2012).

Pakaian dan Ornamen[sunting | sunting sumber]

Secara tradisional wanita Tanchangya memakai gaun warna-warni dan perhiasan. Gaun wanita Tanchangya dikenali sebagai "Paiet kapor". Itu bererti total gaun terdiri daripada lima bahagian. Kelima bahagian tersebut adalah: (1) "Pinon" tujuh warna dengan garis-garis. (2) "Fadhuri" yang digunakan sebagai ikat pinggang. (3) "Mada-kobong" yang memakai atas kepala. (4) "Kadhi" sebagai selendang. (5) "Shaloom" seperti blaus. perempuan Tanchangya juga memakai pelbagai perhiasan. Iaitu "Rajjur dan Jhanga" untuk telinga, "Baghor dan Kuchikharu" untuk Pergelangan Tangan dan "Tajjur" untuk senjata, "Chandrahar, hachuli dan Sikchara" untuk leher. Ornamen ini terbuat dari perak. Lelaki Tanchangya umumnya mengenakan cawat dan kemeja lengan panjang.

Alat-alat music[sunting | sunting sumber]

Hari demi hari lagu dan tari Tanchangya menjadi terkenal. Ada banyak alat muzik Tanchangya seperti Bashi, Kengkrong, Chobuk, Duduk dan lain-lain.

Penduduk[sunting | sunting sumber]

Pertanian adalah pekerjaan utama masyarakat Tanchangya. Bahkan saat ini mereka melakukan penanaman jhum dan mereka mengolah sawah, halia, bawang putih, bagurpada (e.g.coriander) dan sebagainya di lereng bukit. Celik huruf di kalangan Tanchangyas tergolong rendah. Beberapa dari mereka berkhidmat di organisasi kerajaan dan bukan-kerajaan. Hari ini, Tanchangya adalah sebuah komuniti etnik berkembang di peringkat antarabangsa. Pada masa ini banyak Tanchangyas adalah orang-orang perkhidmatan dan profesional seperti doktor, jurutera, peguam, guru dan sebagainya. Mereka juga berusaha keras untuk menjadi peniaga runcit.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Tanchangyas merayakan 'Bishu' sebagai perayaan utama menyenangkan di akhir dan awal tahun baru Bengali. "Pachon" adalah barang khusus untuk Bishu. "Pachon" merupakan sayuran dicampur dengan ikan kering dan sebagainya. Sekarang hanya hari "Bishu mela" yang diadakan di daerah Tanchangyas. "Ghila kala", "Nahdeng kala" "Gudhu kala" dan sebagainya adalah sukan Tradisional Tanchangyas.

Agama[sunting | sunting sumber]

Masyarakat Tanchangya beragama Buddha dan mereka melakukan aktiviti keagamaan seperti sembahyang kepada Buddha Gautama dan mendengar khutbah Buddha. Tanchangyas juga mempertahankan hari kathina Dan, hari uposatha, hari Magha Puja dan lain-lain. Mereka mempunyai sekurang-kurangnya satu vihara di daerah mereka masing-masing.

Budaya Perkuburan[sunting | sunting sumber]

Setelah kematian seseorang, tubuhnya dimandikan dan ditutup dengan kain putih. Lalu didoakan oleh para bhikkhu. Anak tertua atau kerabat dekat dari almarhum kemudian beralih tubuh jenazah untuk diperabukan. Keesokan harinya, mereka mengumpulkan tulang-tulang yang telah diperabukan ke dalam bekas dan menutupnya dengan sehelai kain. Kemudian mereka melarung abu dan tulang yang telah dibakar ke sungai. Warisan Setelah seorang ayah meninggal, hartanya dibahagikan sama rata kepada Anak laki-laki. Anak-anak perempuan tidak boleh menuntut apa-apa harta ibu bapanya kecuali apabila mereka tidak mempunyai saudara. Jika seorang ayah meninggal tidak mempunyai anak, anak angkat akan mewarisi semua hartanya. Jika seorang isteri dipisahkan ketika dia hamil dan jika ia melahirkan seorang anak laki-laki, dia akan mewarisi harta bekas suaminya. Jika seseorang meninggal dunia sebagai sarjana atau tanpa anak-anak, hartanya akan dibahagikan kepada saudara-saudaranya.

Referensi[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]

Tanchangya Academic & Cultural Forum (UTACF)