Parti Kesatuan Demokratik (Sudan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Parti Kesatuan Demokratik ( Arab: الحزب الإتحادي الديموقراطي, rumi: al-Hizb al-Ittihadi al-Dimuqrati ), juga dikenali sebagai Parti Kesatuan Demokratik Asal, adalah sebuah parti politik di Sudan yang memiliki hubungan rapat dengan tarekat Sufi Khatmiyya.

Ditubuhkan pada tahun 1952 sebagai Parti Kesatuan Kebangsaan (NUP), ia adalah salah satu daripada dua parti politik sebelum kemerdekaan Sudan, di sepanjang Parti Umma . Diasaskan oleh tarekat Khatmiyya Mohammed Uthman al-Mirghani II dan Parti Ashigga nasionalis bandar Ismail al-Azhari (anggaran 1943), ia sering dianggap sebagai parti politik tertua di Sudan. [1] Setelah memperoleh majoriti yang jelas dalam pemilihan parlemen pertama di Sudan, al-Azhari menjadi perdana menteri Sudan yang pertama. Pada tahun 1955, beliau menyatakan kemerdekaan Sudan daripada pemerintahan penjajah.

Parti itu berpecah pada tahun 1956, dengan perintah Khatmiyya mengasaskan Parti Demokratik Rakyat (PDP) baharu, tetapi bersatu semula pada tahun 1967, menghasilkan nama semasa. Pada tahun 1986, pemimpin DUP Ahmed al-Mirghani menjadi Presiden Sudan sehingga digulingkan oleh rampasan kuasa tentera Omar al-Bashir pada tahun 1989. Ketika kepimpinan rasmi parti di sekitar Muhammad Uthman al-Mirghani II kekal dalam buangan, Sekretariat Politik yang berpangkalan di Khartoum telah berpisah pada 2011, mengakibatkan saingan Parti Kesatuan Demokratik "Berdaftar" yang diketuai oleh Jalal al-Digair .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Parti itu muncul pada tahun 1952 daripada pendekatan bersejarah tarekat Sufi Khatmiyya, yang diasaskan pada separuh pertama abad ke-19 oleh Mohammed Uthman al-Mirghani II, dan Parti Ashigga nasionalis bandar Ismail al-Azhari, ditubuhkan pada 1943. [2] Dalam pilihan raya parlimen pertama Sudan, NUP memenangi majoriti perundangan, menjadikan al-Azhari Perdana Menteri Sudan pertama di bawah pemerintahan kolonial British-Mesir. [1] Pada 19 Disember 1955, sejurus selepas Perang Saudara Sudan Pertama meletus, al-Azhari, mengisytiharkan Kemerdekaan Sudan . Perpecahan dalaman antara puak al-Azhari dan perintah Khatmiyya bagaimanapun membawa kepada perpecahan pada 1956, dengan perintah Khatmiyya mengasaskan Parti Demokratik Rakyat (PDP) yang baharu. Parti itu kemudiannya kehilangan majoritinya, tetapi kekal sebagai kuasa politik utama walaupun selepas rampasan kuasa 1958 Jeneral Abboud yang singkat.

Pada tahun 1967/Disember, Al-Azhari dan pemimpin PDP Muhammad Uthman al-Mirghani bersatu semula dalam pertemuan dihadapan Raja Faisal Arab Saudi. Mereka kemudiannya membentuk semula parti di bawah nama baru, iaitu Parti Kesatuan Demokratik (DUP). DUP memenangi pilihan raya pada tahun 1968 dan membentuk sebuah kerajaan campuran dengan Parti Umma. Namun, cadangan kerajaan untuk mengamalkan prinsip-prinsip Islam dalam perlembagaan membawa kepada rampasan kuasa oleh Kolonel Nimeiry dan pemansuhan parlimen. Tindakan ini mengubah landskap politik Sudan dan mengakhiri kerjasama antara DUP dan Parti Umma.

Parti itu tidak lama kemudian kembali ke landskap politik dalam pilihan raya 1986, di mana ia memenangi jumlah undi terbesar walaupun menduduki tempat kedua dalam bilangan kerusi telah membenarkan terlalu banyak kebebasan kepada keahliannya untuk pencalonan kawasan pilihan raya. Ahmed al-Mirghani menjadi Presiden Sudan, sehingga digulingkan oleh rampasan kuasa tentera Omar al-Bashir pada 1989. Sejak itu, Pengerusi parti itu kekal di luar Sudan sambil membenarkan ahlinya membuat keputusan secara bebas mengenai tahap penyertaan dalam kerajaan pusat dan negeri. [3] [4] [5] Pada November 2022, berikutan rampasan kuasa Jeneral al-Burhan pada 2021, pemimpin parti Mohamed Osman al-Mirghani kembali memimpin parti dari Sudan, kemudian kembali ke Mesir di mana beliau tinggal selama 3 dekad yang lalu. [6]

Ideologi[sunting | sunting sumber]

Platform utama parti itu memihak kepada Sudan yang bersatu, dan sebelum ini Sudan dan Mesir adalah sungai hilir Sungai Nil .

Asas intelek parti sejak kongres agungnya pada akhir 1960-an, ialah: pluralisme demokrasi dari segi politik, ekonomi bercampur dari segi ekonomi, dan penubuhan negara sekular ke arah sebagai "satu-satunya cara yang boleh diterima untuk kewujudan bersama secara aman dalam negara dengan komponen berbeza aspek etnik, puak, agama, intelek dan budaya untuk memastikan prinsip bahawa 'Asas tunggal hak dan kewajipan hendaklah berasaskan kepada Kewarganegaraan sahaja'."

Parti itu mempunyai hubungan lama dengan SPLM dengan siapa ia menandatangani Perjanjian Damai pada November 1988 di Ethiopia yang kemudiannya ditentang oleh parti NIF. Ia juga menikmati hubungan baik dengan hampir semua kumpulan politik Sudan.

Pilihan raya perundangan yang diadakan pada bulan Disember 2000 telah menghadapi boikot oleh beberapa parti politik kerana dianggap tidak adil dan terdapat tuduhan penipuan yang melibatkan kebanyakan kumpulan politik.

Melalui Perikatan Demokratik Kebangsaan ia memainkan peranan utama dalam penentangan terhadap rejim NIF di Sudan semasa 1989-2005 sehingga termeterainya Perjanjian Keamanan Kaherah antara NDA dan kerajaan Sudan. Akibat daripada pendiriannya, DUP telah mengalami percubaan berterusan untuk memecahbelahkan dan melemahkannya oleh pasukan keselamatan Sudan dan parti pemerintah Sudan, yang nampaknya gagal setakat ini.

Sejak termeterainya Perjanjian Keamanan Komprehensif antara SPLM dan kerajaan Sudan, kedudukan parti itu telah beralih ke arah peranan yang lebih perantara yang cuba menyelaraskan semula parti pembangkang lama dan baharu dalam pendirian yang komprehensif untuk menangani isu-isu Sudan yang lebih luas seperti perpaduan, pilihan raya dan peralihan kepada demokrasi mengelak polarisasi yang dilihatnya merosakkan kepentingan jangka panjang negara.

Perikatan Demokratik Kebangsaan terus dianggap sebagai aliansi politik yang dapat menjadi panduan jangka panjang untuk pergerakan politik di Sudan dengan tepat.

Sejarah pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya presiden[sunting | sunting sumber]

Pilihanraya calon parti Undi % Hasilnya
2010 Hatim al-Sir 195,668 1.93% HilangRed XN</img> N

Pilihanraya Dewan Negara[sunting | sunting sumber]

perhimpunan Kebangsaan
Pilihanraya Ketua parti Undi % Tempat duduk +/–
1953 Ismail al-Azhari 229,221 Tidak dilepaskan
51 / 97
</img> 51
1958 Ismail al-Azhari Tidak dilepaskan Tidak dilepaskan
45 / 173
</img> 6
1965 Ismail al-Azhari Tidak dilepaskan Tidak dilepaskan
59 / 207
</img> 14
1968 Ismail al-Azhari 742,226 40.8%
101 / 218
</img> 63
1986 Ahmad al-Mirghani 1,163,961 29.5
63 / 301
</img> 63
2010 Hatim al-Sir Tidak dilepaskan Tidak dilepaskan
2 / 426
</img> 2
2015 Tidak dilepaskan Tidak dilepaskan
25 / 426
</img> 23

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b John Pike. "Democratic Unionist Party [DUP]". GlobalSecurity.org. Dicapai pada 14 February 2016. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "GlobalSecurity" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ MacEoin, Denis; Al-Shahi, Ahmed. Islam in the Modern World (RLE Politics of Islam).
  3. ^ "Joint Statement on Elections in Sudan" (Siaran akhbar). Ministry of Foreign Affairs (Norway). 20 April 2015. Dicapai pada 2015-04-29.
  4. ^ "Troika statement on elections in Sudan" (Siaran akhbar). Foreign and Commonwealth Office. 20 April 2015. Dicapai pada 2015-04-29.
  5. ^ "Joint Statement on Elections in Sudan" (Siaran akhbar). United States Department of State. 20 April 2015. Dicapai pada 2015-04-28.
  6. ^ "Chaotic return of DUP leader to Sudan". Sudan Tribune. November 21, 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Sudanese political parties