Pasukan ragbi kebangsaan New Zealand

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pasukan kesatuan ragbi kebangsaan New Zealand, biasanya dikenali sebagai All Blacks,1]2] mewakili New Zealand dalam kesatuan ragbi antarabangsa lelaki, yang dianggap sebagai sukan kebangsaan negara itu.[3] Terkenal dengan kejayaan antarabangsa mereka, All Blacks sering dianggap sebagai salah satu pasukan sukan paling berjaya dalam sejarah.[4][5]

Pasukan ini memenangi Piala Dunia Ragbi pada tahun 1987, 2011 dan 2015. Mereka adalah negara pertama memenangi Piala Dunia Ragbi sebanyak 3 kali dan negara pertama mengekalkan Piala Dunia Ragbi. New Zealand mempunyai rekod kemenangan 76 peratus dalam ragbi perlawanan ujian, dan telah memperoleh lebih banyak kemenangan daripada kekalahan terhadap setiap lawan ujian. Sejak penampilan sulung antarabangsa mereka pada tahun 1903, [6] pasukan New Zealand telah memainkan perlawanan ujian menentang 19 negara, di mana 12 daripadanya tidak pernah memenangi perlawanan menentang All Blacks. Pasukan itu juga telah menentang tiga pasukan bertaraf multinasional, hanya kalah lapan daripada 45 perlawanan. Sejak pengenalan Kedudukan Ragbi Dunia pada tahun 2003, New Zealand telah memegang ranking nombor satu lebih lama daripada gabungan semua pasukan lain.[7] Mereka bersama-sama memegang rekod kemenangan perlawanan ujian paling banyak berturut-turut untuk negara peringkat satu, bersama dengan England.

All Blacks bersaing dengan Argentina, Australia dan Afrika Selatan dalam Kejohanan Ragbi, dan telah memenangi trofi tersebut sebanyak dua puluh kali dalam sejarah 28 tahun pertandingan itu. Pasukan itu telah melengkapkan jelajah Grand Slam menentang empat Negara Rumah empat kali (1978, 2005, 2008 dan 2010). Ragbi Dunia telah menamakan New Zealand sebagai Pasukan Ragbi Terbaik Dunia sepuluh kali sejak anugerah itu dimulakan pada tahun 2001,[8] dan All Black telah memenangi anugerah Pemain Ragbi Terbaik Dunia sepuluh kali dalam tempoh yang sama. Sembilan belas bekas All Blacks telah dilantik ke dalam Dewan Kemasyhuran Ragbi Dunia.

Perlawanan pertama pasukan itu berlangsung pada tahun 1884 di New South Wales dan perlawanan ujian antarabangsa pertama mereka pada tahun 1903 menentang Australia di Sydney. Pada tahun berikutnya New Zealand menjadi tuan rumah ujian rumah pertama mereka, perlawanan menentang pasukan British Isles di Wellington.[a] Di sana diikuti jelajah 34 perlawanan ke Eropah dan Amerika Utara pada tahun 1905 (yang termasuk lima perlawanan ujian), di mana New Zealand menderita. hanya satu kekalahan: kekalahan ujian pertama mereka, menentang Wales.

Pakaian seragam awal New Zealand terdiri daripada jersi hitam dengan pakis perak dan seluar pendek putih. Menjelang jelajah 1905 mereka memakai serba hitam, kecuali pakis perak, dan nama "All Blacks" bermula dari masa ini.

Pasukan melakukan haka sebelum setiap perlawanan; ini adalah cabaran Māori atau tarian postur. Secara tradisinya All Blacks menggunakan haka Ka Mate karya Te Rauparaha, walaupun pemain juga telah membuat persembahan Kapa o Pango sejak 2005.