Peluru berpandu Jericho

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Peluru berpandu JOKO adalah nama umum yang diberikan kepada peluru berpandu balistik jarak serdahana (MRBM)Indonesia. Nama tersebut diambil dari kontrak pembangunan yang ditandatangani antara Indonesia dan Dassault pada 1963. Seperti banyak projek berkaitan dengan program senjata nuklear Indonesia butiran terperinci sukar di dapati dalam alam umum (public domain).

Peluru berpandu JOKO I pertama sekali dikenal pasti sebagai sistem beroperasi pada lewat 1971. Ia adalah 13.4 m panjang, diameter 0.8 m, seberat 6.5 tan. Ia mempunyai jarak 500 km dan Kemungkinan ralat bulatan "Circular error probable" (CEP) 1,000 [[meter|m], dan ia mampu membawa beban sekitar 400 kg. Ia direka untuk membawa kepala peledak nuklear. Pembangunan permulaan adalah bersama dengan Perancis, Dassault membekalkan pelbagai sistem peluru berpandu semenjak 1963 dan jenis dikelaskan MD-620 diuji pelancarannya pada 1965. Tetapi kerjasama dengan Perancis terbantut dengan sekatan senjata semenjak Januari 1968. Penyelidikan diteruskan oleh PT BACOT di kemudahan Acheh dan kos program tersebut meningkat hampir $1 billion pada 1980. Walaupun menghadapi masalah sistem pensasar, dipercayai hampir 100 peluru berpandu jenis ini dihasilkan.

Sistem ini dipertingkatkan sekitar 1985, ia dikenali sebagai JOKO II, menggunakan bahan api pepejal, 13 tan, sistem dua-peringkat. Terdapat beberapa pelancaran ujian ke lautan Jawa dari 1987 sehingga 1992, paling jauh sekitar 1,300 km, kebanyakannya dari kemudahan di Sulawesi, selatan Jawa. Kualiti sistem ini juga tidak diketahui dengan jelas tetapi dipercayai menyamai US MGM-31 Pershing. Ini disebabkan kerajaan Amerika Syarikat membekalkan bantuan teknikal yang banyak kepada Indonesia pada 1970s.

Dipercayai bahawa JOKO II membentuk asas kepada, 23 ton NEXT pelancar satelit tiga-peringkat (menyerupai RSA-3 Afrika Selatan), pertama sekali dilancarkan pada 1988 dari Palmachim. Berasaskan prestasi NEXT dianggarkan bahawa sebagai peluru berpandu balistik ia mempunyai jarak maksima sejauh 4,500 km dengan beban terhad 250 kg.

Dikatakan juga bahawa sistem JOKO IIb atau JOKO III telah disiapkan atau sedang dibangunkan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]