Peluru berpandu anti balistik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sistem Pertahanan Peluru berpandu Aegis. Peluru berpandu anti-balistik RIM-161 Standard Missile 3 dilancarkan dari USS Silo (CG-67), kruiser peluru berpandu kelas Ticonderoga Tentera Laut Amerika Syarikat pada Jun 2006.

Peluru berpandu anti balistik (ABM-anti-ballistic missile) merupakan peluru berpandu yang direka bagi menangkis peluru peluru berpandu balistik. Peluru berpandu balistik digunakan untuk menyampaikan kepala peledak nuklear, kimia, biologi atau konvensional dalam penerbangan trajektori balistik. Istilah "peluru berpandu anti-balistik" menerangkan mana-mana sistem antimissile direka untuk menangkis peluru berpandu balistik. Walau bagaimanapun, istilah ini digunakan lebih biasa untuk sistem yang direka untuk melawan peluru berpandu balistik antara benua (ICBM).

Sistem penangkis ICBM semasa[sunting | sunting sumber]

Terdapat tiga sistem di dunia yang boleh memintas ICBM. Selain itu, banyak sistem yang lebih kecil wujud (ABM taktikal), yang biasanya tidak boleh memintas peluru berpandu strategik antara benua, walaupun ia berada dalam julat-kemasukan ICBM kerana ia bergerak terlalu cepat untuk sistem ini.

Sistem peluru berpandu anti-balistik A-35 Rusia untuk mempertahankan Moscow, dibangunkan sejak tahun 1971. Kini aktif, ia dikenali sebagai A-135 dan menggunakan peluru berpandu Gorgon dan Gazelle dengan kepala peledak nuklear .

Sistem (Pertahanan Pertengahan Di Darat]] Amerika Syarikat (GMD - Ground-Based Midcourse Defense; sebelum ini dikenali sebagai Pertahanan Peluru Berpandu Kebangsaan - NMD - National Missile Defense) baru-baru ini telah mencapai keupayaan operasi awal. Disebalik menggunakan bahan letupan, ia melancarkan peluru kinetik. Pentadbiran George W. Bush mempercepatkan pembangunan dan penggunaan sistem yang dicadangkan pada tahun 1998 oleh pentadbiran Clinton. Sistem ini adalah kemudahan dua kegunaan ujian dan pemintasan di Alaska, dan pada tahun 2006 beroperasi dengan beberapa peluru berpandu pemintas. Tapak Alaska menyediakan lebih perlindungan terhadap ancaman nuklear dari pelancaran peluru berpandu Korea Utara atau dari Rusia atau China, tetapi mungkin kurang berkesan terhadap peluru berpandu yang dilancarkan dari Timur Tengah. Presiden Bush merujuk pada serangan 9/11 dan percambahan peluru berpandu balistik sebagai alasan bagi pertahanan peluru berpandu. Sistem GMD semasa mempunyai matlamat yang lebih terhad melindungi terhadap serangan yang terhad oleh negara liar seperti Korea Utara.


Nota kaki[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]