Pembunuhan Karen Price

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Karen Price
Hilang padas. 2 Julai 1981
Cardiff, Wales
StatusDikenalpasti sekitar 1990
Meninggal dunias. 1981
Sebab kematianPembunuhan
Mayat dijumpai oleh7 Disember 1989
Cardiff, Wales
Nama lainLittle Miss Nobody
Terkenal keranaDahulunya dikenali sebagai mangsa pembunuhan yang tidak dikenali


Karen Price (dikenali secara anumerta sebagai Little Miss Nobody ) merupakan mangsa pembunuhan di Wales berusia 15 tahun yang hilang pada tahun 1981. Selepas penemuan mayatnya pada tahun 1989, artis pembinaan semula wajah British Richard Neave menggunakan tengkoraknya untuk mencipta model penampilan fizikalnya. [1] Pembinaan semula dan pemadanan DNA dalam badan dengan ibu bapa Price membolehkan mayatnya dikenal pasti. Kes itu disebut sebagai salah satu contoh pertama di mana teknologi DNA digunakan dengan cara ini. [2]

Penemuan dan pengecaman[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1989, di Cardiff, Wales, dua orang pekerja binaan menemui permaidani bergulung semasa memasang taman di belakang sebuah rumah. Apabila permaidani dibuka, sisa rangka seorang wanita muda telah ditemui. Ahli entomologi mengkaji telur serangga di sekitar tapak penemuan dan menentukan bahawa gadis itu telah mati selama kira-kira 10 tahun. Apabila usaha awal untuk mengenal pasti mayat gagal, Richard Neave dari Universiti Manchester mencipta pembinaan semula muka tanah liat tengkorak. Pembinaan semula ini, bersama-sama dengan perbandingan sampel DNA daripada mangsa dan ibu bapa Price, membolehkan pengecaman itu mungkin. [3] [4]

Polis membuat kesimpulan bahawa Price telah melarikan diri dari rumah dan beralih kepada pelacuran. [5] Pada tahun 1991, Idris Ali dan Alan Charlton, yang didakwa telah menguruskan permintaannya sebagai pelacur, didakwa atas pembunuhannya . [1] [6] Pertuduhan Ali akhirnya dikurangkan kepada pembunuhan beramai -ramai, dan dia dibebaskan pada tahun 1994. Charlton masih menjalani hukuman penjara seumur hidup. [7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Every Contact Leaves a Trace – A History of Fingerprinting". South Wales Police Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 August 2015. Dicapai pada 20 June 2015. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "swpm" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ Prior, Neil (17 March 2010). "Pathologist Bernard Knight to stop crime writing". BBC News. Dicapai pada 20 June 2015.
  3. ^ "The Gene Genius" (PDF). University of Leicester. 2004. m/s. 5. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 9 November 2011. Dicapai pada 20 June 2015.
  4. ^ Malone, Sam. "Professor Bernard Knight, the pathologist turned novelist". Western Mail. Cardiff. Dicapai pada 20 June 2015.
  5. ^ Erzinçlioglu, Zakaria (2013). Maggots, Murder, and Men: Memories and Reflections of a Forensic Entomologist. Macmillan. m/s. 162.
  6. ^ Bodmer, Walter Fred; McKie, Robin (1995). The Book of Man: The Human Genome Project and the Quest to Discover Our Genetic Heritage. Oxford University Press. m/s. 191.
  7. ^ James, David (13 July 2010). "Public warned to stay away from violent thug". Western Mail. Cardiff. Dicapai pada 20 June 2015.

Karya yang dipetik dan bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]