Pembunuhan beramai-ramai Deir Yassin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembunuhan beramai-ramai Deir Yassin
Дейр-Ясин сегодня
Map
LokasiDeir Yassin Sunting ini di Wikidata
Palestin Bermandat Sunting ini di Wikidata
Koordinat31°47′11″N 35°10′41″E / 31.786475°N 35.178033°E / 31.786475; 35.178033
Tarikh9 April 1948 Sunting ini di Wikidata
Jenis serangan
Pembunuhan beramai-ramai Sunting ini di Wikidata
PelakuIrgun, Lehi Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pembunuhan beramai-ramai Deir Yassin adalah pemusnahan dan pengusiran besar-besaran yang dilakukan pada April 1948 oleh kumpulan Zionis Irgun dan Stern di kampung Palestin Deir Yassin, barat Baitulmaqdis. Kebanyakan mangsa pembunuhan beramai-ramai adalah orang awam, termasuk kanak-kanak, wanita, dan orang tua.Anggaran jumlah mangsa adalah antara 250 dan 360, menurut sumber Arab dan Palestin.

Pembunuhan beramai-ramai Deir Yassin merupakan faktor penting dalam penghijrahan Palestin ke kawasan lain di Palestin dan negara-negara Arab yang berdekatan kerana keganasan pembunuhan beramai-ramai di kalangan orang awam. Mungkin rambut yang mematahkan punggung unta dalam mencetuskan perang Arab-Israel pada tahun 1948. Pembunuhan beramai-ramai menambahkan kebencian tambahan kepada kebencian yang telah wujud antara orang Arab dan Israel[1].

Tarikh[sunting | sunting sumber]

Keputusan Britain untuk mengundurkan tenteranya dari Palestin menyebabkan keadaan tidak stabil di Palestin. Konflik bersenjata meletus antara orang Arab dan Zionis. Menjelang musim bunga tahun 1948, rakyat Palestin dan sukarelawan dari pelbagai negara Arab dapat melancarkan serangan ke atas jalan-jalan yang menghubungkan penempatan Yahudi.Perang ini dipanggil Perang Jalanan, kerana orang Arab membuat kemajuan dalam memotong jalan utama antara kota Tel Aviv dan Baitulmaqdis Barat, yang menyebabkan 16% penduduk Zionis di Palestin berada dalam keadaan terkepung.

Zionis memutuskan untuk melancarkan serangan balas terhadap serangan Arab di jalan-jalan utama. Beberapa hari selepas kejatuhan Qastal dan pembunuhan pemimpin Palestin Abdel Qader al-Husseini, kumpulan Stern dan Irgun menyerang kampung Deir Yassin, memandangkan bahawa kampung itu kecil dan boleh dikawal, yang akan menaikkan semangat Zionis dan menjadi tamparan moral kepada penduduk[2].

Pembunuhan beramai-ramai[sunting | sunting sumber]

Anggota pertubuhan Irgun dan Stern melancarkan serangan ke atas kampung Deir Yassin pada kira-kira pukul tiga pagi, dan penyerang menjangkakan bahawa orang ramai akan ketakutan dengan serangan itu dan mengambil inisiatif untuk melarikan diri dari kampung itu. Inilah sebab utama serangan itu, supaya orang Yahudi dapat merampas kampung itu. Penyerang Yahudi yang didahului oleh sebuah kereta perisai menyerang kampung tersebut.Penyerang terkejut dengan tembakan penduduk kampung yang tidak disangka-sangka.Empat orang Yahudi terbunuh dan 32 cedera. Penyerang kemudian meminta bantuan daripada kepimpinan Haganah di Yerusalem, dan bala bantuan datang.Penyerang dapat memulihkan kecederaan mereka dan melepaskan tembakan ke arah penduduk kampung tanpa membezakan antara lelaki, kanak-kanak, atau wanita. Elemen Yahudi bersenjata tidak berpuas hati dengan pertumpahan darah di kampung itu, tetapi mereka membawa sejumlah penduduk kampung yang masih hidup menaiki kereta dan mengarak mereka melalui jalan-jalan di kawasan kejiranan Yahudi di tengah-tengah sorakan Yahudi, kemudian mengembalikan mangsa ke kampung Deir Yassin. Semua konvensyen dan norma antarabangsa telah dilanggar, di mana jenis penyeksaan yang paling mengerikan berlaku, seperti yang diceritakan oleh wartawan akhbar. Seorang kontemporari pembunuhan beramai-ramai: "Ia adalah sesuatu yang raksasa itu sendiri terus lakukan. Mereka membawa seorang gadis dan merogolnya di hadapan keluarganya, kemudian mereka selesai dengannya dan mula menyiksanya, memotong buah dadanya dan kemudian melemparkannya ke dalam api.”

Ramai wartawan yang dapat membuat liputan mengenai pembunuhan beramai-ramai Deir Yassin bersetuju bahawa angka kematian mencecah 254 penduduk kampung[3].

Pengendalian media pembunuhan beramai-ramai[sunting | sunting sumber]

Pembunuhan beramai-ramai itu mendapat liputan media yang ketara di pihak Arab dengan tujuan untuk mendedahkan amalan Zionis dan memalukan mereka di hadapan British, manakala pihak Zionis mendapat manfaat daripada penyebaran dan keterlaluan berita pembunuhan beramai-ramai untuk mewujudkan keadaan ketakutan. di kampung-kampung Arab yang lain dan mendorong penduduk mereka untuk melarikan diri secara sukarela[4].

Keputusan[sunting | sunting sumber]

Selepas pembunuhan beramai-ramai Deir Yassin, orang Yahudi menetap di kampung itu dan pada tahun 1980 orang Yahudi membina semula di kampung itu di atas runtuhan bangunan asal dan menamakan jalan-jalan itu sempena nama pejuang Irgun yang melakukan pembunuhan beramai-ramai.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kana'ana and Zeitawi, The Village of Deir Yassin, Destroyed Village Series, Berzeit University Press, 1988.
  2. ^ Buku Palestin: A Personal History. Yayasan Arab untuk Pengajian dan Penerbitan,. 2013. OCLC:908115733
  3. ^ "purity of arms", see Walzer, Michael. "War and Peace in the Jewish Tradition", and Nardin, Terry. "The Comparative Ethics of War and Peace", in Nardin, Terry (ed.). The Ethics of War and Peace. Princeton University Press, pp. 107–108, 260.
  4. ^ The findings were published in Arabic as the fourth booklet in the university's "Destroyed Arab Villages" series, part of its Destroyed Palestinian Villages Documentation Project. Yoav Gelber writes that the figures are regarded as authoritative: