Pembunuhan beramai-ramai Ras Sidr

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembunuhan beramai-ramai Ras Sidr
Map
LokasiRa's Sudr Sunting ini di Wikidata
Mesir Sunting ini di Wikidata
Koordinat29°35′30″N 32°42′20″E / 29.5917°N 32.7056°E / 29.5917; 32.7056
TarikhJun 1967 Sunting ini di Wikidata
Jenis serangan
Pembunuhan beramai-ramai Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pembunuhan beramai-ramai Ras Sudr, salah satu jenayah paling kejam tentera pendudukan Israel, berlaku pada 8 Jun 1967 semasa Perang Enam Hari, apabila berpuluh-puluh tawanan perang Mesir dibunuh beramai-ramai. Ini berlaku sejurus selepas unit pasukan payung terjun dari Tentera Pertahanan Israel menduduki kota Ras Sudr[1].

Penemuan pembunuhan beramai-ramai[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2000, di bandar Ras Sidr, Sinai Selatan, sebuah kubur besar baru ditemui mengandungi mayat tawanan Mesir dari perang 1967. Semasa penggalian untuk mencipta asas kedai tempatan, pekerja menemui tulang manusia dan mengesahkan kehadiran tengkorak, sisa pakaian tentera dan topi keledar milik tentera Mesir yang dibunuh oleh Israel pada tahun 1967 dan dikebumikan di kubur besar ini[2].

Akhbar Mesir Al-Wafd melaporkan mengenai penemuan kubur besar di Ras Sidr, yang mengandungi mayat 52 tahanan yang dibunuh oleh pasukan payung terjun Israel semasa perang, yang membunuh unit menyerah diri. Laporan itu menyatakan bahawa beberapa tengkorak mempunyai lubang peluru, menunjukkan pelaksanaan. Pihak Berkuasa Pengawasan Tentera melarang laporan awal dalam akhbar Israel Haaretz.

Pada April 2009, Haaretz melaporkan bahawa pengarah televisyen Israel Ram Loewi mendengar tentang pembunuhan beramai-ramai sejurus selepas perang, daripada rakan-rakan payung terjun dalam unitnya. Selepas memberi keterangan di Mitla, dia dikeluarkan dari unit itu. Dakwaan lain memperincikan dua pembunuhan di tapak yang berlaku pada 1956 dan 1967, masing-masing. Laporan terperinci termasuk pengakuan oleh pegawai Israel yang menyaksikan kejadian itu, termasuk pengakuan bahawa pembunuhan beramai-ramai Sidr al-Ahmar adalah salah satu daripada tiga pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan di bawah pengawasan Brigedier Jeneral Simpanan Aryeh Biru (juga Aryeh Biru), semasa tempohnya. daripada penahanan. Perang 1956 dan Perang Enam Hari 1967. Dua lagi termasuk pembunuhan di kuari berhampiran Pas Mitla di Sinai dan pembunuhan pegawai Mesir yang melarikan diri oleh Rejimen ke-890 di Sharm El-Sheikh. Selepas persaraannya, Pirroh mengaku membunuh 49 tawanan perang Mesir di Sinai dalam temu bual[3].

Rujukan[sunting | sunting sumber]