Pendialisis gentian berongga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pendialisis gentian berongga (bahasa Inggerisnya hollow fibre dialyser) ialah alat yang terdiri daripada bekas silinder yang dipenuhi dengan beribu-ribu lembar gentian (fiber) yang berongga dan disusun secara membujur. Setiap gentian berongga tersebut mempunyai lubang halus yang membolehkan darah melaluinya. Gentian berongga dengan diameter yang lebih kecil dan halus menyebabkan peningkatan dalam tekanan darah lalu membantu darah untuk memasuki membran gentian geronggang lebih mudah. Bentuk gentian berongga tidak menjejaskan aliran darah. Darah akan masuk dan keluar melalui lumen gentian geronggang manakala dialisat pula akan mengalir melalui bekas di luar gentian.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pendialisis gentian berongga mula di cipta pada tahun 1960. Penemuan ini bermula apabila alat ini merupakan sebahagian dari projek yang di biayai persekutuan di Dow Chemical di Walnut Creek, California yang berjaya menarik perhatian dunia. Kini, projek ini merupakan batu loncatan dan sejarah awal dalam kemajuan teknikal yang dialysis alami sejak 40 tahun lalu. Di samping menjadi teknologi penting, projek ini bertuah kerana empat individu yang terkenal dan pakar dalam teknologi ini berjaya memberi kesan yang mendalam serta menjadi penyebab kepada kemajuan dan merupakan penyumbang utama dalam pemahaman yang lebih baik dalam pemprosesan dialisis dengan penjagaan yang rapi. Dalam projek itu, bahagian yang penting adalah revolusioner; reka bentuk yang utama pendialisis digunakan pada masa itu dan di gabungkan dengan membran rata atau tiub selulos besar. Teknologi ini digantikan sehingga kemudian tiub membran tradisional dan membran rata dengan beberapa membran kapilari bersaiz kosong. Prosedur ini membolehkan pengeluaran pendialisis dengan kawasan permukaan yang cukup besar untuk memenuhi permintaan rawatan dialysis yang cekap. Teknologi baru ini membenarkan pengeluaran pada tahun-tahun berikutnya dan dialyzers ini di jual dengan harga yang berpatutan. Pendialisis gentian berongga yang biasa hari ini dilengkapi dengan membran yang lebih berkesan dan lebih mudah digunakan.


Ciri- Ciri Pendialisis gentian berongga[sunting | sunting sumber]

Membran berdasarkan membran gentian geronggang (HF) digunakan secara meluas dalam industri dan berasal dari hari-hari awal teknologi membran lebih daripada 40 tahun yang lalu. Pada awalnya, membran direka untuk ultraturasan dan mikroturasan. Gentian ini adalah dalam dimensi sebanyak 0.2 kepada 1.25 mm dalam diameter dengan lapisan ketebalan pada bahagian gentian aktif. Berkas mengandungi beberapa ribu gentian telah dimeterai ke dalam bahan plastik dalam susunan rangka luar dan tiub dan meletakkan sejumlah besar di setiap hujung dengan epoxy resin atau bahan yang serupa. Unsur-unsur serat telah dibuat untuk permohonan tekanan rendah dalam julat 2 - 5 bar dan biasanya diperbuat daripada polimer Polysulfone. Satu perkembangan gentian untuk osmosis songsang berlaku pada masa yang sama. Dalam usaha untuk mencapai ketumpatan pembungkusan tinggi dan mempunyai serat yang biasanya boleh menahan tekanan sehingga 70 bar untuk penyahgaraman air laut gentian telah dibuat dengan diameter yang sangat kecil. Gentian mempunyai diameter antara 25-250 μm dengan dinding ketebalan 5 - 50 µm. Bahan membran berdasarkan pelbagai jenis polyamides (nilon). Perkembangan lain adalah berdasarkan pada gentian selulosa asetat. Ini adalah berdasarkan gentian dalam julat sebanyak 160 - 200 μm diameter luar dan 60 - 80 μm diameter dalaman dengan dinding ketebalan 50 - 60 μm. Satu perkembangan yang lebih terkini berdasarkan konsep yang TFC dengan beberapa persamaan dengan membran lembaran rata menggambarkan atas. Dalam usaha untuk mempunyai serat yang boleh menahan tekanan operasi sehingga 15 bar pemajuan itu telah mensasarkan diameter membran luar kurang daripada 500 μm dan diameter dalaman lebih kurang. 300 μm sepadan dengan ketebalan dinding 75-100 μm. Dalam bahasa yang mudah teknologi berdasarkan memaksa dadah pemutus cecair polimer dalam pelarut organik melalui spinneret dan mengambil serat melalui air mandi. Satu proses salutan berikut di mana gentian dicelup ke dalam penyelesaian yang mengandungi monomer untuk pembentukan lapisan filem nipis poliamida melalui proses hubung kait pempolimeran.


Fungsi[sunting | sunting sumber]

Ini adalah reka bentuk yang paling berkesan untuk menyediakan peranti kecekapan tinggi jumlah rendah dengan rintangan rendah mengalir. Gentian dalam peranti dipanggil ikatan gentian. Gentian adalah pasu poliuretana pada setiap hujung berkas gentian dalam lembaran tiub, yang berfungsi sebagai sokongan membran. Dialyzer gentian berongga digunakan untuk pesakit dialisis,ianya bertujuan untuk membersihkan bahan-bahan toksik daripada darah. Dimana buah pinggang pesakit tidak berfungsi untuk membersihkan darah secara normal tetapi terpaksa menggunakan bantuan dialyzer gentian berongga. Darah ditapis didalam dialyzer dengan bantuan membran khas. Bagi tujuan ini, darah pesakit disalurkan melalui apa yang dikenali sebagai gentian berongga, yang dindingnya terdiri daripada membran yang ultra-nipis. Pelbagai proses fizikal membenarkan elemen penting dalam darah dikekalkan semasa prosedur ini, manakala pada masa yang sama, molekul berbahaya yang ada dalam darah didialisis melalui liang membran.Hal ini kerana keupayaan dialyzer dan membran untuk memisahkan molekul berguna daripada molekul yang berbahaya melalui rawatan ini.

Pendialisis terdiri perumahan plastik dengan beribu-ribu gentian geronggang. Semasa rawatan, membran gentian berongga dicuci dengan larutan dialisis mengikut prinsip counterflow dalam ruang yang dihadkan oleh perumahan dialyzer. Terdapat tekanan positif dalam petak darah dialyzer, manakala terdapat tekanan negatif sekeliling gentian berongga(sebelah dialisis). Dinding setiap serat berongga adalah membran separa telap. Liang membran ini adalah telap air dan molekul kecil, manakala sel-sel darah dan molekul yang lebih besar, seperti protein, tidak mampu untuk melepasi membran tersebut. Bahan-bahan melepasi uremic dari darah untuk penyelesaian dialisis mengikut prinsip penyebaran dan melalui convections dalam ultra turasan.

Semasa rawatan dialisis, dialyzer menghapuskan bahan uremic dan air akan ditapis keluar, dan darah yang dicuci dikembalikan melalui tiub ke dalam badan.

Kebaikan dan keburukan[sunting | sunting sumber]

Antara kebaikan pendialisis gentian berongga adalah ianya mampu bertindak secara efektif walaupun isipadu cecair yang melauinya sedikit and menyediakan rintangan yang rendah semasa aliran cecair melaluinya. Pendialisis ini juga mampu di guna berulang kali dan mampu menjimatkan tenaga dan masa. Di samping itu, pendialisis ini di cipta dengan menggunakan teknologi membran yang tinggi. Antara keburukan Pendialisis gentian berongga ini pula,pendialisis ini mampu di guna berulang kali namun ianya juga mendatangkan kesan negatif,iaitu mengurangkan nutrisi yang terdapat dalam darah.

Aplikasi[sunting | sunting sumber]

Pendialisis adalah sekeping peralatan yang sebenarnya digunakan untuk menapis darah. Hampir semua dialyzers digunakan pada hari ini adalah pelbagai serat berongga. Satu ikatan silinder gentian berongga, yang dindingnya terdiri daripada membran separa telap, berlabuh di setiap hujung ke dalam pot kompaun (sejenis gam). Himpunan ini kemudian dimasukkan ke dalam rangkuman plastik yang mempunyai silinder dengan empat lubang. Salah satu pembukaan atau pelabuhan darah pada setiap hujung silinder berkomunikasi dengan setiap hujung berkas gentian geronggang. Ini membentuk "petak darah" daripada dialyzer. Dua pelabuhan lain dipotong ke tepi silinder. Ini berkomunikasi dengan ruang di sekeliling gentian berongga, "petak dialisat." Darah dipam melalui pelabuhan darah melalui ikatan ini tiub kapilari seperti sangat nipis, dan dialisat dipam melalui ruang yang mengelilingi gentian. Kecerunan tekanan digunakan apabila perlu untuk bergerak cecair dari darah ke petak dialisat. Sebagai penggunaan klinikal, dialyzer menjadi semakin berleluasa, saintis lebih berupaya untuk menyiasat sifat-sifat unik pesakit dengan penyakit buah pinggang kronik. Berbeza dengan tahun-tahun awal dialisis yang dibentangkan di sini, kekurangan teknologi atau kaedah rawatan yang mencukupi tidak lagi menjadi cabaran dalam rawatan pesakit buah pinggang. Cabaran akan datang dari bilangan pesakit yang memerlukan rawatan dialisis, komplikasi menyebabkan dari tahun rawatan dialisis, pesakit yang semakin meningkat menyebabkan demografi serta cabaran perubatan. Dalam 38 pesakit dialisis hemodialisis kronik, pelepasan kreatinin dan fosfat dipaparkan negatif ketara korelasi dengan HCT (P? 0.05), tetapi korelasi ini tidak dijumpai untuk urea, walaupun kaedah ke arah pengurangan boleh diperhatikan. Penjelasan yang dicadangkan fenomena ini adalah pengurangan ketara dalam plasma berkesan aliran air di seluruh hemodialisis kehadiran kenaikan yang progresif dalam HCT. Penjelasan kedua untuk fenomena ini boleh didapati dalam pengagihan tak homogen aliran darah di dalam gentian diperhatikan pada pengimejan berjujukan. Ini, pada hakikatnya, boleh juga menjelaskan keadaan negatif yang diperhatikan untuk urea. Pada HCT peringkat tinggi, halaju aliran darah serat tunggal dan SF WSH jauh lebih rendah dalam gentian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • "Advantages & Disadvantages for Kidney Dialysis". eHow.com
  • Chuang, Feng-Rong (1 Januari 2008). "A Quality and Cost-Benefit Analysis of Dialyzer Reuse in Hemodialysis Patients". Renal Failure. 30 (5): 521–526. doi:10.1080/08860220802064747. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)