Pergi ke kandungan

Pengepungan Kuju

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pengepungan Kuju
Sebahagian daripada Serangan Mongol ke atas Korea
TarikhSeptember 1231 – Januari 1232
Lokasi
Keputusan Kemenangan Goryeo
Pihak yang terlibat
Empayar Mongol Goryeo
Komandan dan pemimpin
Saritai Pak Seo
Kekuatan
10,000 5,000
Kerugian dan korban
Tidak diketahui Tidak diketahui

Pengepungan Kuju (Hangul귀주성전투; Jawi: ڤڠڤوڠن كوجو) yang berlaku pada tahun 1231 merupakan kemenangan Goryeo yang ketara ke atas Empayar Mongol. Selepas tentera Mongol menyeberangi sungai Yalu, ia dengan cepat menawan hampir semua pertahanan sempadan Goryeo. Tentera Mongol, bagaimanapun, menghadapi tentangan sengit di Anju dan bandar Kuju (kini Kusong), yang diperintah oleh Jeneral Park Seo.

Untuk mengambil Kuju, Saritai menggunakan pelbagai jenis senjata pengepungan untuk menjatuhkan pertahanan kota. Barisan lastik melancarkan kedua-dua batu dan logam cair ke tembok bandar. Mongol mengerahkan pasukan penyerang khas yang mengendalikan menara pengepungan dan tangga skala. Taktik lain yang digunakan ialah menolak kereta api ke pintu pagar kayu bandar dan membuat terowong di bawah dinding. Senjata paling mengerikan yang digunakan semasa pengepungan ialah bom api yang mengandungi cairan lemak manusia yang dididihkan.

Menurut seorang jeneral Mongol tua yang, menjelang akhir pengepungan berkata:

“...Saya tidak pernah melihat [kota] mengalami serangan seperti ini yang akhirnya tidak tunduk."[1]

Walaupun pada hakikatnya tentera Goryeo jauh lebih ramai dan selepas lebih tiga puluh hari peperangan pengepungan yang kejam, askar Goryeo masih enggan menyerah dan dengan kematian Mongol yang semakin meningkat, tentera Mongol tidak dapat menawan bandar itu dan terpaksa berundur.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Expanding the Realm". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-03-17. Dicapai pada 2015-02-20.