Pengguna:Bumiprint

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jenis-jenis kotak terbahagi kepada beberapa jenis:

  • Regular Slotted Carton (RSC)

RSC adalah dimana bentuk kotaknya adalah sama, 4 segi dan ia memerlukan tape/ pita pelekat untuk mencantumkan antara 2 penutup. Kotak jenis terbahagi kepada 2 jenis kualiti iaitu single atau double layer. Layer-layer terbabit ditentukan daripada jenis flutenya. Flute bermaksud, alunan(sanwich) dibahagian tengahnya.


T&B adalah satu lagi jenis kotak yang bentuknya adalah sama segi 4 dan ia mempunyai penutup dibahgian atasnya. Penutup ini tadi boleh di buka dan di cabut. Kegunaan kotak ini adalah sesuai untuk penyimpanan dan menyusun dokumen penting. Ciri-ciri T&B ini adalah ia mempunyai pemegang (Hands Hold) di bahagian tepi dadan kotak, tujuannya adalah untuk memudahkan kerja-kerja mengankat kotak di lakukan. Kotak seperti ini juga mempunyai 2 jenis kualiti iaitu single atau double layer. Layer-layer terbabit ditentukan daripada jenis flutenya. Flute bermaksud, alunan(sanwich) dibahagian tengahnya.


  • Carton Tray

Carton Tray carton tray adalah bermaksud kotak uang tiada berpenutup. Kotak seperti ini tidak sesuai di panggil kotak ianya lebih sesuai dikenali sebagai tray. Tray ini mempunyai tinggian hanya 2 hingga ke 3 inci sahaja. Tray ini sesuai digunakan bagi meletak dan menyusun air botol di dalamnya. Tray seperti ini mempunyai 1 jenis kualiti sahaja iaitu single layer.


  • Die Cut

Die Cut bermaksud,kotak yang tidak mempuntai kotak 4 segi. seperti contoh kotak untuk botol kaca atau botol ubat.


Untuk maklumat lanjut layari www.bumiprint.com