Pengguna:Cherrylimshuyan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lim Shu Yan (Dikenali sebagai Cherry Lim Shu Yan) dilahirkan pada 4 September 1984 di Kedah, Malaysia.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Dia membesar dalam keluarga berpendidikan. Pada tahun 1991, ayahnya Lim Chor Kooi dianugerahi pingat jaksa bakti (P.J.K.) daripada Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di istana. Dia ialah seorang guru besar sekolah kerajaan daripada jabatan pendidikan Malaysia. Ibunya ialah seorang guru and pemeriksa sijil pelajaran Malaysia dan penilaian menengah rendah dalam mata pelajaran bahasa Cina.

Dia memperolehi 2 kakak and 1 adik.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Cherry Lim Shu Yan mempelajari nyanyian, muzik and balet pada umur 4 tahun. Dia menyambung pelajarannya di sekolah kerajaan Sin Min yang bersejarah ratus tahun (Anugerah Sekolah Harapan Negara 2006, Anugerah Sekolah Cemerlang 2007, Anugerah Sekolah Kluster Kecemerlangan 2009) pada tahun 2001.

Dia menyambung pelajarannya dalam ijazah pengurusan teknologi maklumat di Universiti Coventry, United Kingdom dengan biasiswa INTI-Nanyang dan biasiswa yayasan KUOK. Yayasan KUOK adalah syarikat dermaan syarikat KUOK, jutawan Malaysia Tan Sri Dato Dr Robert Kuok.

Anugerah dan penghormatan[sunting | sunting sumber]

Dengan 4 tahun pengalaman di kelab koir, dia memenangi banyak anugerah dan pingat nyanyian, matematik, catur dalam pertandingan jabatan pendidikan Malaysia, persatuan kolej swasta dan universiti (MAPCU), Amerika syarikat dan lain-lain. Dia mempersembah di hari Wawasan 2020. Dengan bangganya, Cherry Lim Shu Yan dianugerahi sebagai bintang antarabangsa, suara terbaik and suara undian penonton terbaik. Dia adalah seorang bintang antabangsa yang membesar dalam masyarakat harmoni 1Malaysia jalur gemilang di bawah kepimpinan perdana menteri keenam, Dato Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

1. 1Malaysia jalur gemilang Flickr.com. August 25, 2011.