Pengguna:Dahliaamira/Kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

KY Roofing & Plumbing[sunting | sunting sumber]

Pengenalan[sunting | sunting sumber]

KY Roofing & Plumbing merupakan sebuah syarikat berpangkalan di Malaysia yang menyediakan perkhidmatan berkaitan bumbung & paip. Syarikat ini terletak di Subang Jaya dan menyediakan perkhidmatan seperti membaiki bumbung, memasang bumbung, dan memasang paip. Syarikat ini mula ditubuhkan pada awal tahun 2002 oleh Encik Lee dan kini telah bertapak lama dalam industri bumbung dan paip di Malaysia. Perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat ini adalah lebih tertumpu pada kawasan Kuala Lumpur, Selangor, dan juga Lembah Klang. [1]

Sejarah Penubuhan[sunting | sunting sumber]

KY Roofing & Plumbing mula bertapak dalam industri bumbung & paip di Malaysia sekitar tahun 2002. Syarikat ini dibangunkan oleh Encik Lee yang telah lama bergiat dalam industri dan mempunyai kepakaran dalam bidang bumbung dan paip. Pada awal penubuhan syarikat ini, mereka hanya menyediakan perkhidmatan memasang bumbung dan paip hanya untuk beberapa jenis bumbung sahaja. Sekitar tahun 2006, syarikat ini menyediakan lebih banyak perkhidmatan lain seperti membaiki bumbung untuk pelbagai jenis atap, membaiki bumbung bocor, penyelenggaraan bumbung, pembersihan bumbung dan sebagainya.

Pemasangan Bumbung[sunting | sunting sumber]

Pasang[2] menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud dua benda yang melengkapi satu sama lain, manakala bumbung[3] pula bermaksud bahagian rumah yang di atas sekali atau kemuncak rumah. Maka pemasangan bumbung boleh didefinisikan sebagai, aktiviti mencantumkan bahagian atas rumah dengan bahan-bahan yang boleh menjadi pelindung kepada rumah seperti atap yang diperbuat daripada pelbagai jenis bahan seperti kayu, aluminium, besi dan sebagainya.

Membaiki Bumbung[sunting | sunting sumber]

Definisi membaiki[4] merujuk kepada aktiviti membetulkan apa-apa yg rosak atau salah. Membaiki bumbung boleh dimaksudkan dengan aktiviti bagi membetulkan apa-apa yang rosak atau salah pada bahagian rumah yang di atas sekali iaitu bumbung. Pembaikian bumbung bergantung kepada jenis kerosakan yang berlaku pada bahagian-bahagian bumbung. Antara jenis pembaikian bumbung yang biasa dilakukan adalah membaiki bumbung bocor, membaiki kayap bumbung, membaiki kelipan bumbung dan sebagainya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]