Penyelam terselia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penyelam terselia (Supervised diver) menentukan latihan dan pensijilan untuk penyelam skuba rekreasi berdasarkan piawaian antarabangsa ISO 24801-1 [1] dan Piawaian Eropah EN 14153-1 yang setara. Pelbagai organisasi menyelam telah menawarkan latihan menyelam yang memenuhi keperluan Penyelam Terselia. Pensijilan menyelam yang sepadan dengan Penyelam terselia membenarkan untuk menyelam rekreasi di bawah penyeliaan terus juruselam atau pengajar selam rekreasi di perairan terbuka. Kebanyakan organisasi menyelam mengesyorkan agar tidak melebihi kedalaman menyelam 10 hingga 12 meter. Selepas berjaya menamatkan latihan yang setara dengan penyelam Terselia, latihan boleh dilanjutkan ke tahap pensijilan penyelam Autonomi (mengikut ISO 24801-2).

Tahap pendidikan selam skuba seperti yang digunakan oleh ISO, PADI, CMAS, SSI dan NAUI

Sebelum latihan awal penyelam dan selepas itu secara berkala, penyelam harus menjalani pemeriksaan kecergasan untuk menyelam oleh seorang doktor penyelam. Di sesetengah negara, peperiksaan sedemikian diperlukan oleh undang-undang dan merupakan prasyarat untuk sebarang latihan di kebanyakan sekolah menyelam.

Di beberapa negara, terdapat keperluan minimum yang sepadan dengan pensijilan Autonomous Diver dan sijil perubatan terkini untuk menyewa peralatan menyelam dan mengambil bahagian dalam menyelam rekreasi. Di negara sebegini, sijil yang hanya sepadan dengan Penyelam Diawasi dianggap sebagai tidak mencukupi untuk menyelam.

Skop piawaian[sunting | sunting sumber]

Piawaian antarabangsa ISO 24801-1 termasuk: [1]

  • Prasyarat untuk latihan, termasuk keperluan umur dan kesihatan, Tiada umur minimum yang dinyatakan dalam piawaian ISO 24801-1. Oleh itu, keputusan di sini terletak pada organisasi menyelam. Walau bagaimanapun, boleh diandaikan bahawa garis panduan untuk menyelam dengan kanak-kanak terpakai. Bagi kanak-kanak di bawah umur, persetujuan ibu bapa atau penjaga yang sah diperlukan. Keperluan mental dan fizikal untuk menyelam skuba mesti dipenuhi terlebih dahulu. Bagi keperluan kesihatan untuk menyelam, standardnya memerlukan pemeriksaan perubatan.
  • Pengetahuan teori yang diperlukan mengenai skuba dan peralatan selam asas, fizik asas menyelam, masalah perubatan yang berkaitan dengan menyelam, persekitaran menyelam, prosedur pemisahan penyelam skuba. Penggunaan gas pernafasan selain udara tidak dilarang secara khusus, dengan syarat had yang berkaitan adalah jelas kepada pelajar.
  • Kemahiran skuba yang diperlukan dalam air terkurung dan terbuka,
  • Parameter latihan praktikal,
  • Penilaian pengetahuan dan kemahiran praktikal. Kemahiran teori dan praktikal yang dinyatakan dalam piawaian ISO 24801-1 hampir serupa dengan yang terdapat dalam piawaian ISO 24801-2 di sesetengah kawasan, tetapi kecekapan penyelam agak berbeza. Ini kerana piawaian ISO hanya mengandungi penerangan kasar tentang teori dan mata amalan. Oleh itu, tafsiran terperinci mata yang disenaraikan dalam piawaian ISO adalah terpulang kepada agensi menyelam dan pengajar. Perbezaan utama antara ISO 24801-1 dan ISO 24801-2 bukan sahaja kedalaman menyelam maksimum, tetapi juga penyelam yang diselia (ISO 24801-1) mesti sentiasa dibimbing oleh panduan profesional, iaitu, pakar menyelam atau pengajar., manakala ISO 24801-2 mungkin menyelam bersama penyelam yang sama berpengalaman. Profesional yang membimbing penyelam yang diawasi, mengawal laluan menyelam. Iaitu, masa menyelam, kedalaman menyelam dan tindakan yang perlu diambil sekiranya terdapat kemungkinan parameter negatif seperti semasa, keterlihatan, tetapi juga tingkah laku penyelam dan kumpulan. Oleh itu, pengetahuan yang diperlukan untuk ini tidak disemak dalam penilaian penyelam ISO 24801-1, atau hanya dengan cara asas. Dalam bidang perubatan, ini terutamanya melibatkan narkosis nitrogen, penyakit penyahmampatan dan ketoksikan oksigen . Sebaliknya, topik pemampatan gas dan pengembangan gas adalah sangat penting untuk semua penyelam skuba, walaupun kedalaman selaman hanya beberapa meter. Pengendalian peralatan dalam penilaian Supervised Diver juga memfokuskan kepada perkara penting seperti pengendalian BCD & daya apungan, latihan pengawal selia, semuanya dalam bentuk yang semudah mungkin.

Latihan mengikut ISO 24801-1[sunting | sunting sumber]

Setiap tahun, kira-kira 1.7 juta orang dilatih mengikut piawaian ISO 24801. [2] Walaupun terdapat penyeragaman, kursus selam yang dianjurkan oleh organisasi selam untuk individu adalah sangat berbeza dari segi kandungan, pengembangan dan falsafahnya. Walau bagaimanapun, keperluan minimum yang ditakrifkan dalam standard ISO menjamin bahawa penyelam boleh menukar dengan mudah antara organisasi latihan.

Pensijilan berikut memenuhi keperluan untuk Penyelam Terselia:

CMAS[sunting | sunting sumber]

Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques (CMAS) sendiri tidak menawarkan apa-apa latihan yang sepadan dengan Supervised Diver, [3] akan tetapi kandungan, peraturan dan penetapan bagi setiap organisasi ahli CMAS boleh jadi berbeza-beza, dan terdapat beberapa sekutu kepada organisasi CMAS (cth. VDST atau IAC ) yang menawarkan latihan dan pensijilan sedemikian secara bebas daripada CMAS. Sijil itu biasanya dipanggil Penyelam Asas atau sesuatu yang serupa. 

Penyelam Pasport NAUI[sunting | sunting sumber]

NAUI Passport Diver (PD) bukanlah sebuah pensijilan menyelam, tetapi hanyalah sebuah peluang pengalaman peringkat permulaan untuk amatur yang berminat untuk mencuba menyelam rekreasi. Dalam kursus ini, semua kandungan yang diperlukan oleh standard untuk Penyelam Terselia diajar. [4] Latihan Penyelam Pasport termasuk dua selam berpandu di perairan terbuka terhad, dengan pengenalan teori sebelumnya. Pengalaman Passport Diver tidak termasuk pensijilan, tetapi boleh dikira dalam kursus NAUI Scuba Diver (SD) dalam tempoh enam bulan. Pengalaman Penyelam Pasport tidak memerlukan pengalaman menyelam, tetapi kesihatan dan kecergasan fizikal yang normal diperlukan. Orang yang ingin menyertai tawaran Penyelam Pasport mestilah berumur sekurang-kurangnya 12 tahun, tetapi Penyelam Pasport Junior NAUI boleh dilakukan paling muda pada usia lapan tahun.[5] Pengalaman untuk kanak-kanak berbeza hanya dengan persembahan berorientasikan kanak-kanak dengan kandungan yang sama.

Penyelam Skuba PADI[sunting | sunting sumber]

Gambaran keseluruhan sistem latihan PADI

PADI Scuba Diver (SD) ialah sebuah kursus latihan asas penyelam di mana penyelam boleh mempelajari semua kandungan yang diperlukan dalam piawaian ISO untuk Penyelam Terselia. PADI membenarkan seorang penyelam SD menyelam hingga kedalaman 12 meter, asalkan dia diiringi oleh PADI Divemaster atau Pengajar.

Kursus Penyelam Skuba PADI merangkumi tiga bahagian pelajaran pertama yang merupakan sebahagian daripada lima bahagian kursus Penyelam Air Terbuka (OWD). Disebabkan reka bentuk modular, latihan Open Water Diver boleh dibahagikan kepada dua kursus, di mana yang pertama ialah PADI Scuba Diver. Kursus SD termasuk tiga kelas teori dan tiga kelas pelajaran kolam renang, dan sekurang-kurangnya dua kali menyelam di perairan terbuka dengan skuba. PADI mengikut falsafah "menyelam hari ini" - selepas pelajaran teori, selaman biasanya berlaku pada hari yang sama. Menyelam kolam - yang juga boleh berlaku dalam air terbuka yang tenang, bebas arus, cetek, menyediakan latihan dalam kemahiran asas dan kecemasan, termasuk masuk ke dalam air, bernafas di bawah air menggunakan pengawal selia, penggunaan sirip, kawalan daya apungan asas, pembersihan topeng dan pemulihan pengawal selia.[6] Latihan yang sama sebahagiannya diulang dalam selam air terbuka.

Latihan PADI-SD boleh dimulakan tanpa pengalaman menyelam. Kesihatan dan kecergasan fizikal yang normal diperlukan untuk mengambil latihan tersebut. Mereka yang ingin mengikuti kursus SD mestilah berumur sekurang-kurangnya perlu berusia 15 tahun, tetapi kursus PADI Junior SD (JSD) boleh dihadiri pada seawal usia 10 tahun. Kursus menyelam kanak-kanak hanya berbeza dalam pengantaraan berorientasikan kanak-kanak dengan kandungan yang sama.

SSI Penyelam Skuba[sunting | sunting sumber]

SSI Scuba Diver (SD) ialah sebuah pensijilan asas penyelam yang setara dengan standard Penyelam Terkawal. Latihan tersebut hendaklah merangkumi sekurang-kurangnya dua selam air terbuka, yang hanya boleh dijalankan selepas latihan teori yang berjaya diselesaikan. SSI membenarkan penyelam SD, diiringi oleh pemandu menyelam atau pengajar, untuk menyelam ke kedalaman maksimum 12 meter. Selepas berjaya selesai, latihan boleh diteruskan dengan Latihan Penyelam Air Terbuka (OWD). Kursus SSI SD tidak memerlukan pengalaman menyelam sebelumnya. Kesihatan dan kecergasan fizikal yang normal diperlukan dan Penyata Perubatan SSI dikeluarkan. Pelajar mesti boleh berenang sejauh 180 meter tanpa bantuan. Orang yang ingin menghadiri kursus SD mestilah berumur sekurang-kurangnya 15 tahun, tetapi latihan SSI Junior SD boleh dilakukan pada seawal usia 10 tahun.[7] Kursus menyelam kanak-kanak hanya berbeza melalui pengantaraannya yang berorientasikan kanak-kanak dengan kandungan yang sama.

Agensi latihan lain[sunting | sunting sumber]

Sesetengah organisasi menyelam mengetepikan tahap latihan yang sepadan dengan Penyelam Terkawal dan mentakrifkan kandungan Penyelam Autonomi mengikut (ISO 24801-2) sebagai tahap latihan paling minimum. Sebagai tambahan kepada perkara di atas, latihan berikut sepadan dengan Penyelam Terkawal menurut ISO 24801-1: [8]

Agensi pensijilan penyelam Latihan dan pensijilan
OKU International Divers DDI Penyelam yang Diawasi SD
Persatuan Antarabangsa untuk Penyelam Cacat IAHD Penyelam Pelancong TD
Akademi Selam Skuba Antarabangsa ISDA Penyelam Skuba SD
Akademi Pendidik Skuba Kebangsaan NASE Penyelam Skuba SD
Liga Terjun Kebangsaan NDL Penyelam Novis ND
Verband Deutscher Tauchlehrer VDTL Penyelam Asas
Akademi Pendidik Skuba Seluruh Dunia CUCI Penyelam Skuba SD
Pertubuhan Selam Skuba Sedunia WOSD Penyelam yang Diawasi SD
Menyelam Teknikal dan Rekreasi Profesional ProTec Asas Penyelam Skuba SD

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Recreational diving services — Requirements for the training of recreational scuba divers — Part 1: Level 1 — Supervised diver (ISO 24801-1)". ISO. Dicapai pada 2017-06-13.
  2. ^ 945 000 annual certification by PADI "Worldwide Corporate Statistics 2013 - Data for 2007-2012" (PDF). PADI. February 2013. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2013-11-02. Dicapai pada 2013-11-01. with market share of 56%, Greg (2013-07-25). "2013 Market Share of Scuba Certification Agencies (PADI, NAUI, SSI)". DiveBuddy.com. Dicapai pada 2013-11-01. gives a total of about 1.7 million.
  3. ^ "Training Map". CMAS International. Dicapai pada 2014-03-17.
  4. ^ "Certificate" (PDF). Nr. EUF - CB 2007 004 (dalam bahasa Jerman). European Underwater Federation (EUF). Dicapai pada 2013-12-02.
  5. ^ Markus vom Scheidt. "Tauchkurs NAUI Passport Diver" (dalam bahasa Jerman). meintauchplatz.de. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-23. Dicapai pada 2014-03-17.
  6. ^ "PADI Open Water Diver Theorie"., Wolfgang Exler
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan SSI-Standards tidak disediakan
  8. ^ "EUF Certified Training Systems/Training Organisations". European Underwater Federation (EUF). Dicapai pada 2017-04-21.

Templat:Underwater diving