Perang Saudara Nauru

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perang Saudara Nauru

Foto seorang pahlawan Nauruan dalam Perang Saudara Nauruan sekitar tahun 1880 memakai perisai pertempuran tradisional.
Tarikh1878 – Oktober 1888
Lokasi
Nauru
Keputusan Loyalist and German victory
Perubahan
wilayah
Nauru diilhakan sebagai sebahagian daripada German New Guinea oleh Empayar Jerman
Pihak yang terlibat
Penganut setia Raja Aweida
 Empayar Jerman (1888)
Anti-Aweida rebels
Komandan dan pemimpin
King Aweida of Nauru[1] Penuntut saingan tidak diketahui[1]
Unit terlibat
Penganut setia
Empayar Jerman SMS Eber
Pemberontak
Kerugian dan korban
Nauruan population reduced from 1400 to 900, a 36% decrease in the population.[2]

Perang Saudara Nauru telah bertempur dari 1878 hingga 1888, antara pasukan yang setia kepada penyandang Raja Aweida dari Nauru dan mereka yang ingin menggulingkannya memihak kepada pihak yang menuntut saingan. Peperangan itu didahului dengan pengenalan senjata api ke pulau itu dan penduduknya, Nauruans, secara keseluruhan. Bagi majoriti peperangan, penyokong setia dan pemberontak mendapati diri mereka buntu, dengan satu pihak mengawal utara dan satu lagi bahagian selatan pulau itu.

Pada tahun 1888, Empayar Jerman campur tangan dengan mengembalikan Aweida ke takhta dan merampas senjata api pejuang; pada masa mereka selesai, askar Jerman telah merampas 791 senapang daripada kedua-dua pihak yang berperang, hampir satu pistol untuk setiap penduduk dewasa yang masih hidup di pulau itu. Mengikut anggaran sejarah, Nauru mempunyai populasi kira-kira 1,400 pada tahun 1848; menjelang akhir perang, terdapat kira-kira 900 penduduk.[2]

Setelah secara berkesan diletakkan di bawah kawalan Jerman dengan gencatan senjata perang saudara, Nauru tidak lama kemudian dilampirkan ke dalam empayar penjajah Jerman, sebagai sebahagian daripada New Guinea Jerman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "The Nauru War - The Smallest Armed Conflict in History". MilitaryHistoryNow.com (dalam bahasa Inggeris). 2013-02-18. Dicapai pada 2019-08-05. He described how two factions battled ceaselessly for control — one group was headed by Aweida, the king of the island. The other was an opposing rebel clan led by a white chief who claimed the throne for himself. The British fleet noted the situation, took Harris aboard and sailed away.
  2. ^ a b "Background Note: Nauru". U.S. Department of State. March 13, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2012.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]