Perbankan di Switzerland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bank-bank Switzerland terkenal dengan kerahsiaan perbankan dan keselamatan mereka. Digambarkan: Istana Mont Cervin di Zermatt. Sebuah hab pelancongan, banyak bank swasta berkhidmat di bandar itu dan mengekalkan bunker bawah tanah dan kemudahan penyimpanan untuk emas di bukit-bukit di Pergunungan Alp Switzerland.

Perbankan di Switzerland bermula pada awal abad ke-18 melalui perdagangan pedagang Switzerland dan telah, selama berabad-abad, berkembang menjadi industri yang kompleks, terkawal, dan antarabangsa. Bersama dengan Pergunungan Switzerland, coklat Switzerland, pembuatan jam dan pendakian, perbankan dilihat sebagai lambang Switzerland. Switzerland mempunyai sejarah kerahsiaan perbankan dan kerahsiaan pelanggan yang lama, yang kembali ke awal tahun 1700-an. Bermula sebagai satu cara untuk melindungi kepentingan perbankan Eropah yang kaya, kerahsiaan perbankan Switzerland dikodkan pada tahun 1934 dengan laluan undang-undang persekutuan mercu tanda, Akta Persekutuan pada Bank dan Bank Simpanan.[1][2][3][4]

Perlindungan kontroversi akaun dan aset asing semasa Perang Dunia II mencetuskan siri peraturan kewangan yang dicadangkan yang berusaha untuk kerahsiaan bank yang lemah untuk sedikit kejayaan. Switzerland, yang dianggap sebagai "datuk kerahsiaan bank", telah menjadi salah satu pusat kewangan luar pesisir terbesar dan tempat perlindungan cukai di dunia sejak pertengahan abad ke-20. Walaupun dendam antarabangsa untuk menggulingkan undang-undang kerahsiaan secara bermakna di negara ini, kuasa-kuasa sosial dan politik Switzerland telah meminimumkan dan membalikkan banyak cadangan yang dicadangkan. Mengisytiharkan maklumat pelanggan telah dianggap sebagai kesalahan sosial dan jenayah yang serius sejak awal tahun 1900-an. Pekerja yang bekerja di Switzerland dan di luar negara di bank Swiss "telah lama berpegang pada kod tertulis yang serupa dengan yang diperhatikan oleh doktor atau imam". Sejak 1934, undang-undang kerahsiaan perbankan telah dilanggar oleh empat orang: Christoph Meili (1997), Bradley Birkenfeld (2007), Rudolf Elmer (2011), dan Hervé Falciani (2014). Selepas kemalangan profesional yang tidak dapat diatasi, semua lelaki telah dipecat atau meletak jawatan dari bank mereka, berkhidmat dengan waran tangkap persekutuan dan didenda.

Persatuan Ahli Bank Switzerland (SBA) dianggarkan pada tahun 2018 bahawa bank Switzerland memegang aset AS $ 6.5 trilion atau 25% daripada semua aset merentas sempadan global. Hab utama bahasa Switzerland, Geneva (untuk bahasa Perancis), Lugano (untuk bahasa Itali), dan Zürich (untuk Jerman) menyelenggarakan pasaran geografi yang berbeza. Ia secara konsisten berpangkat di tiga negeri teratas mengenai Indeks Kerahsiaan Kewangan dan dinamakan kali pertama, paling baru pada 2018. Tiga bank terbesar–UBS, Credit Suisse, Julius Bär–semua dikawal oleh Lembaga Pengawasan Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA), dan Swiss National Bank (NSB) yang memperoleh kuasanya dari satu siri undang-undang persekutuan. Perbankan di Switzerland secara bersejarah dimainkan, dan masih terus bermain, peranan dominan dalam ekonomi dan masyarakat Switzerland. Menurut Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD), jumlah aset perbankan berjumlah 467% daripada jumlah keluaran dalam negara kasar. Perbankan di Switzerland telah digambarkan, kepada pelbagai tahap ketepatan, dalam keseluruhan budaya popular, buku, filem, dan rancangan televisyen.[5][6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://m.youtube.com/watch?v=FequAfnkAbo
  2. ^ "Banking: A Crack In The Swiss Vault". 60 Minutes. CBS. December 30, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada May 27, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ https://www.ft.com/content/891d5eea-e222-11e1-8e9d-00144feab49a
  4. ^ https://www.usatoday.com/story/news/world/2014/01/22/swiss-banking-secrecy/4390231/
  5. ^ "Fancy yourself a numbered Swiss Bank account? Here's how you can get one". The Economic Times. October 30, 2014. Dicapai pada May 18, 2018.
  6. ^ Dupraz-Dobias, Paula (January 21, 2014). "Hollywood sticks with Swiss banker 'caricature'". SWI swissinfo.ch (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada May 16, 2018.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]