Perbincangan:Hutan paya laut

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

i. Menghalang kemasukan air masin. • Di kawasan pantai rendah yang bawahnya telap air, baji air tawar kerap berada di atas lapisan air masin. Oleh itu, hutan paya bakau menghalang pencerobohan air masin ke sumber air minuman. ii. Menghalang hakisan tebing. • Oleh kerana akar yang terdapat pada pokok bakau sejenis akar jangkang yang yang tercacak dipermukaan pasir, ia dapat menghalang hakisan tebing yang berlaku secara semula jadi akibat ombak. iii. Hutan paya bakau adalah tempat asuhan marin atau hidupan akuatik . • Jenis hidupan akuatik seperti kerang, udang, ketam, belacak dan anak-anak ikan menjadikan hutan paya bakau sebagai taman asuhan. iv. Habitat flora dan fauna . • Hutan paya bakau juga adalah habitat semula jadi bagi flora dan fauna. Ia adalah tempat pembiakkan udang, siput dan pelbagai lagi binatang yang menjadikan hutan paya bakau sebagai tempat paling selamat dari ombak kuat dan pemangsa. v. Sumber rezeki bagi nelayan pantai. • Hutan paya bakau adalah tempat mencari sumber rezeki bagi nelayan di pantai. Oleh itu, terdapat lebih daripada dua pengkalan nelayan bagi memudahkan para nelayan di kawasan paya bakau di kampung Sijangkang. vi. Tempat reakreasi. • Hutan paya bakau juga boleh dijadikan sebagai tempat rekreasi. Sebagai contoh, ia boleh dijadikan sebagai tempat pertandingan memancing. Ini meningkatkan ekonomi setempat. vii. Sumber tenaga. • Hutan paya bakau juga membekalkan sumber tenaga kerana membekalkan arang kayu.

viii. Bahan binaan. • Selain daripada itu, pokok paya bakau yang sudah matang akan ditebang untuk membekalkan Kawasan penghijrahan. • Hutan paya bakau juga menjadi pusat transit bagi burung migratori kerana sumber makanan yang banyak seperti anak-anak ikan.


hazyq corp. ltd. ×←→12:15, 7 Mac 2009 (UTC)12:15, 7 Mac 2009 (UTC)12:15, 7 Mac 2009 (UTC)12:15, 7 Mac 2009 (UTC)12:15, 7 Mac 2009 (UTC)Anis.ayuni96 (bincang)

Terjemahan Inggeris: "Mangrove Forest"[sunting sumber]

Adakah hutan paya laut itu sama dengan "Mangrove Forest" (https://en.wikipedia.org/wiki/Mangrove_forest) dalam bahasa Inggeris? 2A00:1098:3142:14:1D5C:295:E9F8:8A2E 15:32, 10 November 2022 (UTC)[balas]