Perbincangan:Kampung Paya Kerchut, Pendang

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Asal usul Kg Paya Kerchut[sunting sumber]

Kampung Paya Kerchut diambil nama pada sejenis tumbuhan yang hidup meliar di kwsn tanah terbiar dengan banyaknya dan luas hingga kaki bukit murai/kuala Rimau. Sekarang ini dah jadi bendang.

Tumbuhan ini, pokok kerchut yang boleh dibuat benda kegunaan harian seperti tikar, bakul, dan kraftangan yang lain. Pernah dibuat bekas simpanan padi sebesar jelapang padi.

Pokok kerchut berbentuk bulat panjang mcm straw dgn ketinggian boleh menjangkau tiga meter panjang. Pokoknya tumbuh merumpun dengan banyak nya di kawasan berpaya cetek. Di waktu zaman Jepun memerintah Malaya, jika diketahui gerombolan askar Jepun bergerak ke ke padang pusing dari jenun, orang kampung Paya Kerchut terutama wanita dan kanak kanak akan lari bersembunyi di hutan kerchut yang luas ini.

Memproses kerchut bermula dengan memotong batang kerchut yang panjang 3meter itu dan dikumpulkan menjadi ikatan yang boleh di usung ke kawasan berair sedalam 1meter dan berselut untuk proses seterusnya. Proses kedua, kerchut tadi dibawa dan diletakkan di tepi sungai atau tebing kolam untuk proses penyelutan. Selut putih diambil dalam sungai dan dilumurkan di tiap batang pokok kerchut dan diikat semula. Kemudian proses rendaman di mana ikatan pokok kerchut direndam dalam air sungai/kolam supaya tenggelam keseluruhan ikatan pokok kerchut tadi. Untuk mengelak dari timbul diletakkan batang kayu berat di atas ikatan tadi. Proses rendaman ini dilakukan selama 10hari dan di angkat ke darat. Seterusnya pokok kerchut ini di buka ikatannya dan dijemur satu satu pokok di panas matahari selama 2 atau tiga hari. Setelah kering barulah dibawa balik ke rumah untuk proses peleperan di mana pokok kerchut yang bulat kering itu dilaporkan dengan kayu khas dari bawah pucuk pokok. Akhir kumpulan pokok kerchut siap proses boleh dibuat sebarang benda kegunaan harian seperti tikar, bakul atau kraf

Terkini di laporkan pokok kerchut berpotensi untuk di jadikan barangan hiliran lain seperti kertas, guni dan sebagainya.

ZakibinMahamud (bincang) 12:17, 22 Februari 2019 (UTC)[balas]