Perbincangan:Sejarah Yang Dilupakan: Panglima Wan Ahmad Mukim Tekai Kiri

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penghapusan dilawan[sunting sumber]

Laman ini tidak patut dihapuskan dengan segera kerana... (sebab kamu disini) --Zh emdee (bincang) 15:05, 12 Februari 2018 (UTC)[balas]

1) Saya sebagai cucu Panglima Wan Ahmad ingin menceritakan sejarah ini yang kian dilupakan dan terdapat fakta-fakta yang silap kian menular di kalangan masyarakat kampung Mukim Tekai Kiri ini.

2) Tertulisnya halaman ini sebagai bukti penceritaan sejarah perjuangan dan pembangunan Mukim Tekai Kiri ini yang diceritakan dari mulut ke mulut masyarakat tua di sini dan berkaitan dengan kalangan pembesar-pembesar Malaysia di waktu itu seperti Perdana Menteri Malaysia ke-1, Tunku Abdul rahman Putra Al-haj dan Menteri Besar Kedah tahun 1967 Dato' Syed Ahmad Syed Mahmud Shahabuddin. Kampung Masjid diwaktu itu menjadi tapak perlindungan golongan pembesar ini dan perbincangan strategi peperangan bagi membanteras komunis pada masa itu.

3) Kerana itulah masyarakat Melayu dan Siam dapat bersatu di bawah satu rumpun, seperti terkumpulnya 4000 orang daripada 30 buah kampung di sekitar Mukim tekai Kiri yang diadakan di Naka sewaktu 'Emergency". Kempen "good citizens Comittee" itu dihadiri oleh tunku Abdul Rahman pada tahun05 May 1958. dOleh sebab itu, antara projek Mega yang dilakukan di daerah Padang Terap bagi membalas jasa perjuangan masyarakat Mukim Tekai kiri yang diketuai oleh Panglima Wan Ahmad seperti; Empangan Pedu dan Kilang gula Padang Terap.

4) Kewujudan laman ini adalah penting dan akan disunting oleh saya dari masa ke semasa bagi mengemaskan konteks ayat dan gambar. terima kasih kerana menolong saya dalam memperjuangkan kebenaran ini.

Ketiadaan sumber rujukan menjadikan rencana ini tidak layak. Ia bukanlah satu perkara yang boleh dibincangkan. Sila berikan sumber rujukan sahih atau rencana ini akan dihapuskan. Dasar Wikipedia adalah hanya rencana yang memiliki rujukan dibenarkan di Wikipedia. Yosri (bincang) 15:09, 12 Februari 2018 (UTC)[balas]