Perbincangan pengguna:Anamira zakaria

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

coklat putih tidak mengandungi pepejal koko tanpa lemak iaitu unsur pemakanan yang utama coklat minuman keras-coklat, dalam bentuk tanpa gula yang mentah. Semasa proses pembuatan, pepejal kacang koko berwarna gelap dipisahkan daripada kandungan lemak, seperti susu, coklat semi-manis, dan coklat gelap. Tetapi, tidak seperti jenis-jenis coklat lain, pepejal koko tidak bergabung semula. Akibatnya, lemak ini, mentega koko, adalah satu-satunya bahan koko dalam coklat putih. Kerana ia tidak mengandungi pepejal koko, coklat putih mengandungi hanya mengesan jumlah theobromine perangsang dan kafein, manakala yang tidak mempunyai ciri-ciri antioksidan atau banyak mencirikan bahan-bahan coklat, seperti thiamine, riboflavin, dan phenylethylamine. Selalunya, mentega koko adalah dinyahbau untuk membuang rasa yang kukuh. Jika tekanan perdana mentega koko digunakan, ia mempunyai anti-oksidan (vitamin E), tetapi jika dinyahbau ia tidak akan mempunyai akti-oksidan, kerana penyahbauan adalah langkah pelucutan wap, selalunya pada 180 ° C (356 ° F). coklat putih boleh termasuk perasa tambahan. Vanilla adalah bahan tambahan yang biasa. [5] Beberapa persediaan yang dikenali sebagai lapisan atau musim panas salutan penjual Manisan mungkin keliru dengan coklat putih, tetapi diperbuat daripada lemak sayuran dan haiwan pepejal atau hidrogenasi murah, dan tidak sama sekali berasal dari koko. Ini persediaan sebenarnya boleh menjadi putih (berbeza dengan coklat putih gading naungan) dan akan kekurangan rasa mentega koko ini.


Peraturan mentadbir yang dipasarkan sebagai "coklat putih": Di Amerika Syarikat, sejak tahun 2004, coklat putih mesti (mengikut berat) mengandungi sekurang-kurangnya 20% koko, 14% jumlah pepejal susu, dan 3.5% lemak susu, dan tidak lebih daripada 55% gula atau pemanis lain. Sebelum tarikh ini, firma Amerika mengeluar dan melaksanakan permit sementara pemasaran untuk menjual coklat putih. Kesatuan Eropah telah mengaplikasikan standard yang sama, kecuali tidak ada had kepada gula atau pemanis.


Dalam tahun 1930-an, coklat Milkybar putih telah dilancarkan di Eropah oleh syarikat Swiss Nestlé.

Di Amerika Utara, Kuno Baedeker membangunkan coklat putih semasa bekerja untuk Merckens Chocolate Syarikat pada tahun 1945   coklat putih tidak mengandungi pepejal koko tanpa lemak iaitu unsur pemakanan yang utama coklat minuman keras-coklat, dalam bentuk tanpa gula yang mentah. Semasa proses pembuatan, pepejal kacang koko berwarna gelap dipisahkan daripada kandungan lemak, seperti susu, coklat semi-manis, dan coklat gelap. Tetapi, tidak seperti jenis-jenis coklat lain, pepejal koko tidak bergabung semula. Akibatnya, lemak ini, mentega koko, adalah satu-satunya bahan koko dalam coklat putih. Kerana ia tidak mengandungi pepejal koko, coklat putih mengandungi hanya mengesan jumlah theobromine perangsang dan kafein, manakala yang tidak mempunyai ciri-ciri antioksidan atau banyak mencirikan bahan-bahan coklat, seperti thiamine, riboflavin, dan phenylethylamine[1]. Selalunya, mentega koko adalah dinyahbau untuk membuang rasa yang kukuh. Jika tekanan perdana mentega koko digunakan, ia mempunyai anti-oksidan (vitamin E), tetapi jika dinyahbau ia tidak akan mempunyai akti-oksidan, kerana penyahbauan adalah langkah pelucutan wap, selalunya pada 180 ° C (356 ° F). coklat putih boleh termasuk perasa tambahan. Vanilla adalah bahan tambahan yang biasa.

Terdapat beberapa langkah persediaan coklat putih yang dikenali sebagai lapisan atau musim panas salutan. Penjual manisan mungkin keliru dengan coklat putih, terdapat coklat putih yang diperbuat daripada lemak sayuran dan haiwan pepejal atau hidrogenasi murah, yang tidak sama sekali berasal dari koko. Persediaan ini menghasilkan warrna putih (berbeza dengan coklat putih gading naungan) dan akan kekurangan rasa mentega koko[2].


Peraturan mentadbir yang dipasarkan sebagai "coklat putih": Di Amerika Syarikat, sejak tahun 2004, coklat putih mesti (mengikut berat) mengandungi sekurang-kurangnya 20% koko, 14% jumlah pepejal susu, dan 3.5% lemak susu, dan tidak lebih daripada 55% gula atau pemanis lain. Sebelum tarikh ini, firma Amerika mengeluar dan melaksanakan permit sementara pemasaran untuk menjual coklat putih. Kesatuan Eropah telah mengaplikasikan standard yang sama, kecuali tidak ada had kepada gula atau pemanis[3]


Dalam tahun 1930-an, coklat Milkybar putih telah dilancarkan di Eropah oleh syarikat Swiss Nestlé.

Di Amerika Utara, Kuno Baedeker membangunkan coklat putih semasa bekerja untuk Merckens Chocolate Syarikat pada tahun 1945[4]

  1. ^ Bolenz; Siegfried and Thiessenhusen; Thomas and Schpe; Rita. "Fast conching for milk chocolate". google scholar. Springer. Dicapai pada 10 October 2016.
  2. ^ Smit; Hendrik J and Gaffan; Elizabeth A and Rogers; Peter J. "Methylxanthines are the psycho-pharmacologically active constituents of chocolate". google scholar. Springer. Dicapai pada 10 October 2016.
  3. ^ Beckett; Sheilah. "The science of chocolate". google scholar. Royal Society of Chemistry. Dicapai pada 10 October 2016.
  4. ^ Coe; Sophie D and Coe; Michael D. "The true history of chocolate". google scholar. London: Thames & Hudson. Dicapai pada 10 October 2016.