Perbincangan pengguna:Mszking1353/Kotak pasir

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perbezaan Antara Peredam dan Louvers[sunting sumber]

Peredam dan louvers kedua-duanya digunakan untuk menguruskan aliran bebas udara tetapi dengan tujuan yang berbeza. Orang ramai sering keliru antara louvers dan peredam kerana beberapa persamaan yang mereka ada. Sebagai contoh, kedua-duanya mempunyai bingkai luar dan bilah mendatar. Lebih-lebih lagi, ia kebanyakannya diletakkan di dinding dan boleh berfungsi sama ada sebagai bekalan atau pintu masuk ekzos untuk sistem pengudaraan.

Ini adalah satu-satunya persamaan yang mereka ada. Dalam blog ini, kita akan membincangkan terutamanya tentang perbezaan antara louvers dan peredam. Perbezaan yang paling ketara di antara mereka ialah apabila ia berkaitan dengan sistem pengudaraan bangunan, louvers digunakan untuk memisahkan perkara seperti pasir, hujan atau salji daripada aliran udara manakala peredam draf belakang digunakan untuk menghalang aliran udara dalam satu arah.

Peredam dan Louvers

Seperti yang dinyatakan di atas peredam dan louvers kedua-duanya mengawal aliran udara dalam sistem proses atau kawasan tertutup. Peredam boleh didapati dalam kedua-dua versi yang dipacu motor dan dikendalikan graviti. Penggunaan peredam bermotor biasanya dilihat di tempat di mana pengedap yang sangat ketat diperlukan atau apabila peredam perlu bekerja melawan tekanan udara. Peredam graviti, juga dikenali sebagai pengatup, diperlukan dalam aplikasi ekzos kipas mendatar. Peredam graviti perlu bergantung pada tekanan udara untuk membuka kerana ketiadaan motor.

   Jenis Peredam dalam HVAC

Sebaliknya, louvers digunakan di tempat di mana perlindungan daripada penyusupan air diperlukan. Apabila aplikasi memerlukan penutup udara, kedua-dua sokongan peredam dan louver diperlukan kerana louvers dilengkapi dengan bilah tetap yang tidak dapat ditutup.

Pelbagai jenis Peredam dan Louvers

Peredam boleh didapati dalam pelbagai bentuk termasuk segi empat sama, bulatan, segi empat tepat dan ia diperbuat daripada logam. Sesetengah peredam boleh digunakan untuk melegakan tekanan dan sesetengahnya digunakan dalam sistem HVAC tertentu .

Peredam terutamanya dikelaskan kepada jenis berikut

   Peredam backdraf  – peredam ini diperbuat daripada bingkai keluli tergalvani dan bilah kerajang aluminium tersemperit. Baling-baling ini menawarkan kekuatan yang lebih baik dengan kurang bunyi bising dan tekanan statik

   Peredam draf belakang seimbang  – seperti peredam draf belakang, ia juga diperbuat daripada keluli tergalvani dan direka bentuk untuk memenuhi keperluan aplikasi bergantung pada tekanan, suhu dan halaju.

   Peredam industri- peredam ini kebanyakannya terdiri daripada tiga jenis

   Peredam ketat gelembung  - peredam ketat gelembung ini digunakan dalam aplikasi yang memerlukan keupayaan mematikan dalam keadaan yang melampau. Ia juga boleh digunakan dalam loji kuasa nuklear dan ia diuji berdasarkan piawaian ASTM dan ASME.

   Peredam pengasingan bulat  – ia direka dengan bilah rama -rama dan diperbuat daripada keluli karbon. Mereka menawarkan kebocoran rendah pada kedua-dua HVAC dan sistem proses.

   Peredam nyahcas bulat – ia diperbuat daripada keluli tergalvani dan digunakan terutamanya pada bahagian pelepasan kipas aliran paksi. Mereka menghentikan penutupan kipas berkuasa dan mampu menanggung tekanan dan halaju dalam aplikasi berbilang kipas.

Louvers dikelaskan kepada berikut

   Louvers pegun  – ia direka bentuk dengan bilah gaya bersudut atau airfoil yang bukan sahaja melindungi daripada keadaan cuaca yang melampau tetapi juga menawarkan pengecilan bunyi

   Louvers boleh laras  – dilengkapi dengan bilah airfoil, louvers ini boleh dilaraskan dengan mudah

   Kisi- kisi gabungan  – seperti namanya, louver ini bertindak sebagai gabungan louver dan peredam. Mereka mempunyai bilah louver di bahagian hadapan dan bilah boleh laras di belakang yang boleh dibuka dan ditutup

   Louvers pengukur udara  - ia mempunyai bilah menegak yang menyekat air daripada masuk ke dalam

Perbezaan dari segi panel

Louver ialah sejenis pengatup atau buta yang dilengkapi dengan selat mendatar yang bersudut untuk membenarkan ruang untuk cahaya dan udara tetapi menyekat hujan dan cahaya matahari langsung manakala peredam mengawal aliran udara. Dalam sistem HVAC, peredam dan louvers digunakan untuk mengawal aliran udara. Seseorang boleh memilih antara peredam dan louvers berdasarkan keperluan reka bentuk. Peredam juga mempunyai kapasiti untuk menyekat asap dan haba apabila digunakan sebagai pengesan asap.

   Perbezaan paling ketara antara Louvers dan Dampers terletak pada bilahnya. Bilah louver biasanya malar dan tidak boleh bergerak manakala peredam mempunyai bilah boleh alih.

   Memandangkan louvers tidak mempunyai kapasiti untuk bergerak, ia tidak dapat mengawal peraturan aliran udara tetapi peredam yang boleh digerakkan boleh bertindak sebagai pengawal selia untuk mengawal aliran udara

Kami berharap artikel ini akan membantu anda mendapatkan sedikit kejelasan tentang perbezaan antara louver dan peredam dan memutuskan yang mana satu yang sesuai untuk permohonan anda. Jangan ragu untuk menghubungi EB Air Control Inc. untuk pertanyaan yang berkaitan dengan peredam atau produk HVAC lain. Mszking1353 (bincang) 19:55, 30 Jun 2022 (UTC)[balas]